Hei
Jeg har et spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med.
Jeg har brygget Nordic Noir 2024 og har nå litt problemer i den siste delen av gjæringen.
Jeg har fulgt oppskriften til punkt og prikke, men sliter med å få champagnegjæren til å gjøre jobben sin.
Forløpet så langt har vært.
Kveikgjæren gjæret vørteren ned fra 1.086 til 1.008 på en temperatur på 36 grader.
Tilsatte så 735g demararasukker som sukkerlake og 2 pakker med rehydrert champagnegjær.
Da gi SG opp til 1.016 og gjæret ned til 1.011 i løpet av et par dager.
Tilsatte så en ny runde med 735g med sukker hvor SG gikk opp til 1.017.
Problemet er at her har gjæringen stoppet helt opp.
Det jeg lurer på er om jeg kan ha drept champagnegjæren ved å ha sekundærgjæring på 36 grader. (Det står ingenting i oppskriften at temperatur skal være noe annet under sekundærgjæring)
Så lurer jeg på hva kan jeg gjøre.
Et alternativ er å bare la det være som det er med en AVB på ca 11%?
Et annet alternativ kan kanskje være å sette temperatur ned til f.eks 25 grader og tilsette en runde til med champagnegjær?
Ville satt veldig stor pris på litt rådgivning her altså
Mvh
Bernhard Richter
Jeg har et spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med.
Jeg har brygget Nordic Noir 2024 og har nå litt problemer i den siste delen av gjæringen.
Jeg har fulgt oppskriften til punkt og prikke, men sliter med å få champagnegjæren til å gjøre jobben sin.
Forløpet så langt har vært.
Kveikgjæren gjæret vørteren ned fra 1.086 til 1.008 på en temperatur på 36 grader.
Tilsatte så 735g demararasukker som sukkerlake og 2 pakker med rehydrert champagnegjær.
Da gi SG opp til 1.016 og gjæret ned til 1.011 i løpet av et par dager.
Tilsatte så en ny runde med 735g med sukker hvor SG gikk opp til 1.017.
Problemet er at her har gjæringen stoppet helt opp.
Det jeg lurer på er om jeg kan ha drept champagnegjæren ved å ha sekundærgjæring på 36 grader. (Det står ingenting i oppskriften at temperatur skal være noe annet under sekundærgjæring)
Så lurer jeg på hva kan jeg gjøre.
Et alternativ er å bare la det være som det er med en AVB på ca 11%?
Et annet alternativ kan kanskje være å sette temperatur ned til f.eks 25 grader og tilsette en runde til med champagnegjær?
Ville satt veldig stor pris på litt rådgivning her altså
Mvh
Bernhard Richter