norske malterier

bidland skrev:
Per Kølster gjorde et ganske omfattende eksperiment med mange historiske byggsorter for et par år siden.
Kanskje noen av disse kan dyrkes i Norge også?

http://www.fuglebjerggaard.dk/Per/beer/malt50.htm

Sansynligvis er de danske sortene lit for sene for mesteparten av norge, Her i Skjåk kan en bare dyrke de aller tidligste sorter og da er nok de fleste danske utelukket. men en hobby gartner med en liten hage lenger sør i norge kan jo ta risikoen og i gode år få det til. men jeg kjenner kunn et fåtall av sortsnavnene på listen og ikke deres egenskaper, men en kan jo spørre ham. Jeg skal bruke hans pilsner malt av sorten Pallas til mitt brygge forsøk, og drakk en nydelig chilli øl fra kølster for en ukesiden. Mest sansynlig er kun den og muligens et fåtall av de andre sortene mulige å få tak i. alle de andre sortene må skaffes fra genbanken og dyrkes opp i flere år av en dykktig korn bonde før en får noe avling å snakke om. Det er nettop valget av en sort egnet til malting og hvor egnet den er for dyrkning under de forhold bonden kan gi som avgjør utbytte og resultat.

Anders H: vilken sort skal du dyrke? Jeg er interesert i å prøve malte allt jeg kommer over for øyeblikket. og viss du setter av et lite felt som du gjødsler med mindre nitrogen (eventuelt mere phosfor og kalium),er det et bra grunlag for et forsøk, en kan da malte prøver tatt fra begge felt å se på forskjellene. Hvor i vestfold er du, jeg kommer fra en  liten korngård gård i Sandefjord og er avogtil nedenfor. Den beste løsningen for mindre malterier er en såkalt "Saladin box" eller den gamledakse metoden med gulvmalting som krever lite investering men mye arbeide. Det finnes også andre løsninger foreksempel Pilot malteriet til Schmitdt-Seeger AG
 
Lars Erik skrev:
Jeg har hatt relativt gode resultat med malting av både Tiril og Edel (6-rads bygg)
Jeg har maltet Odel med bra resultat, og jeg vet at Helium også er maltet med hell. Som noen nevner får man lavere utbytte, og må bruke mere malt enn kjøpt malt, men som regel har man mer enn nok. Jeg fikk hjelp/tips fra både "Jacob" og "Iffwer", og det er bare fantasien som setter grenser for utformingen av utstyret :amen: Jeg tørker det med varmluft fra en byggtørker, og siste finpuss gjøres i varmluftsovnen. Til lager typer duger det iallefall meget godt, og ikke minst er det stas og servere øl av eget korn.

Mesker man 6-rads bygg på noen spesiell måte?  Lang proteinrast på 55 grader for eksempel?

Min far har maltet noen kilo til meg fra egen produksjon. Jeg var ikke klar over at det var en forskjell på 6- og 2-rads korn.

Jeg er selvfølgelig dødelig bestemt på å forsøke men ønsker så klart å gjennomføre forsøket med best mulig metode.
 
Felleskjøpet fører også såkorn for korntypen Annabell i sitt sortiment.
Mikrobryggeriet i Lofthus, Hardanger, har både dyrket, tørket og maltet denne typen og brukt denne i egne brygg.
 
http://www.holli-molle.no/
Selger både enkorn, emmer, spelt, hvete, rug, havre og bygg for de som er interesserte.
Jeg bruker helkorn til baking (maler eget mel) og har tenkt litt på å malte også....men først må jeg få bryggerommet i drift..
 
Drechsler skrev:
http://www.holli-molle.no/
Selger både enkorn, emmer, spelt, hvete, rug, havre og bygg for de som er interesserte.
Jeg bruker helkorn til baking (maler eget mel) og har tenkt litt på å malte også....men først må jeg få bryggerommet i drift..

Har du noe data om 6 rads bygget Arve som er nyttig for en hjemmebrygger? Kornet ble dyrket i nordnorge for ca 5 år siden og ble akkurat ferdig til innhøsting.  Maltet og oppbevart tørt og mørkt siden den gang.
 
Beklager, leste posten på telefon. Trodde det var du som hadde malt til salgs, ser hva du mente nå! Willco! :skitbra:
 
Tilbake
Topp