Ny humle - HBC 369

Forslag;
Vi tar med både til smaking der nede og en fl å ta med hjem til hver. Så kan vi sammenligne hjemme senere og når de er karbonert? Min tappes om 12 dager...
 
Jeg karbonerer kunstig på fat og må beergunne eller mottrykksfylle, så jeg er avhengig av at det er ferdig karbonert før tapping. Men jeg skal nok få tatt med noe, uansett.
 
Min karboneres hos Bernts og jeg har nok ikke fått Beergunnen min enda, så det er begrenset hvor lenge flaskene vil holde seg. Kan alltids ta med noen flasker ekstra, men de vil tappes direkte fra kran og vil nok være ganske flate etter noen dager.
 
Testet en underkarbonert versjon av ølet i går. Den var en veldig floral og lettdrikkelig skapning med en veldig nedstemt/balansert bitterhet. For meg så framstod ikke humla som noe ypperlig valg som bitterhumle til tross for høyt alfasyre-nivå. Som smaks/aromahumle og tørrhumle derimot tror jeg den kan gjøre det skarpt.
 
Husk at utbyttet gjerne har blitt dårligere enn beregnet, siden vi brukte poser.
 
Sant nok. Dumme poser. Hvor mye effekt er det man mister?

Er mye mer positiv til humla nå enn da jeg tappet den på fat. Litt tid og karbonering har gjort underverker.
 
Ikke godt å si hvor mye man mister. Det kommer an på hvor fritt humlen får bevege seg. Ølet står fortsatt til tørrhumling her, men det lukter meget bra så langt!
 
Jeg mener å ha lest et sted at man kan beregne ca 25% effektivitetstap ved bruk av humleposer. Jeg trur det tallet er høyst upresis men kan gi en pekepinne? :p
 
Jeg hadde ikke humlen i poser. Blir spennende å sammenligne. Jeg tar med meg helt nytappede flasker. Må nytes senere pga ikke ferdig karbonert.


Sent from my iPhone 4S using Tapatalk
 
Jeg tapper 19 el 20 januar. Kan bli karbonert til Grimstad men bør vel stå lenger...


Sent from my iPhone 4S using Tapatalk
 
Gahr skrev:
Blir så bra, så. Hva er tapedatoen?

da er min HBC-batch tappet. OG 1056, FG 1012. jeg er helt enig med Kim. dette er ikke noe bitterhumle. jeg hadde ikke blomsten i pose under koking. jeg er en oppskrift- breaker og kjørte på med resten av humlen som tørrhumle, tilsammen 168G. JEG VET!!!  :bank2: det blir ikke det samme å sammenligne, men det er jo bare aromaen... tilgi meg! :)  :djevelsk:
kan hende jeg bare hiver fatet i bilen, så slipper jeg å tenke mer på det...  :godtoel:
 
Tja, bitterhumle og bitterhumle... Med 11 % aa, er det nok å ta av. Om det ikke er bittert nok, bruk mer, og vi brukte ikke så veldig mye på 60 minutter. Det er også litt forskjell på pellets og blomst, enten man bruker pose eller ikke. Én ting er jeg uansett sikker på: Kommer denne humla som pellets neste år (kanskje med et nytt navn også), skal jeg bruke den igjen!
 
Ja, du har selvfølgelig rett Gahr. Vi får se når den kommer i pellets.


Sent from my iPhone 4S using Tapatalk
 

Similar threads

P
Svar
0
Sett
2K
Per Øyvind Arnesen
P
Tilbake
Topp