Ny humle - HBC 369

Etter et par uker i kjøleskap har HBC-ølet nå virkelig blitt bra. Ren fruktighet (masse mango), den initielle sødmen har avtatt en del, og jeg synes jeg sitter igjen med en virkelig god, kraftig pale ale. Kan absolutt godt tenke meg å bruke HBC igjen. Gjerne sammen med andre humletyper, meslik som ølet har utviklet seg, har den faktisk fungert meget godt som eneste humle også. Håper den kommer i pellet-form neste år (og at Erik tar den inn igjen!).
 
Chinook har også et mango-preg når den brukes på slutten av koketiden (men mer sitrus som tørrhumle). Hvordan vil dere sammenligne HBC369 med den?
 
Chinook (fantastisk humle!) er røffere, med mer gran/harpiks enn HBC. Jeg synes aromaen fra HBC hadde en svært ren fruktighet. Tror forøvrig Chinook ville fungert glimrende i tospann med HBC.
 
Gahr skrev:
Etter et par uker i kjøleskap har HBC-ølet nå virkelig blitt bra. Ren fruktighet (masse mango), den initielle sødmen har avtatt en del, og jeg synes jeg sitter igjen med en virkelig god, kraftig pale ale. Kan absolutt godt tenke meg å bruke HBC igjen. Gjerne sammen med andre humletyper, meslik som ølet har utviklet seg, har den faktisk fungert meget godt som eneste humle også. Håper den kommer i pellet-form neste år (og at Erik tar den inn igjen!).

Enig med deg Gahr. Det som står frem, er den renheten du snakker om. En poengtert humle, rett på sak! :)
I tillegg har bitterheten fått er annet preg i og med at sødmen har forsvunnet litt. Dette liker jeg.
I begynnelsen var det som å drikke et fruktfat, nå er det som å drikke et deilig frekt og pikant fruktfat. Spent på hvordan den utvikler seg videre.
Vi håper på pellets, yep!!


Sent from my iPhone 4S using Tapatalk
 
Sitter nå med en IPA hvor vi brukte 100g HBC 369, helt awesome fruktighet, vi ønsket å lage noe med god kropp og høy fruktighet, så det ble brukt havre, av humle brukte vi Cascade, Sorachi Ace, Challanger, Citra & mest HBC 369 selvsagt, er også fan av å ha Appelsinskall i øllen så det er i. 7,7% med gammel manns humlen, mmmm, god kveldskos...
 
Helge Andre Hafstad skrev:
Sitter nå med en IPA hvor vi brukte 100g HBC 369, helt awesome fruktighet, vi ønsket å lage noe med god kropp og høy fruktighet, så det ble brukt havre, av humle brukte vi Cascade, Sorachi Ace, Challanger, Citra & mest HBC 369 selvsagt, er også fan av å ha Appelsinskall i øllen så det er i. 7,7% med gammel manns humlen, mmmm, god kveldskos...

høres skikkelig digg ut, skulle smakt en sup av den  :feire:
skål!
 
Løp & Kjøp, HBC 369 på bryggselv.no! Har også to andre IPA til fermentering med denne godsaken i... Får en 19-20 liter utbytte av hver batch og her har jeg brukt 50g i hver med andre humlekombinasjoner... Gleder meg til de også!

Nygard67 skrev:
Helge Andre Hafstad skrev:
Sitter nå med en IPA hvor vi brukte 100g HBC 369, helt awesome fruktighet, vi ønsket å lage noe med god kropp og høy fruktighet, så det ble brukt havre, av humle brukte vi Cascade, Sorachi Ace, Challanger, Citra & mest HBC 369 selvsagt, er også fan av å ha Appelsinskall i øllen så det er i. 7,7% med gammel manns humlen, mmmm, god kveldskos...

høres skikkelig digg ut, skulle smakt en sup av den  :feire:
skål!
 

Similar threads

P
Svar
0
Sett
2K
Per Øyvind Arnesen
P
Tilbake
Topp