Ny nettleie modell

Niklas Trippler

Norbrygg-medlem
Kommer jo ny nettleie modell nå, hvor man betaler nettleie basert på høyeste timen forbruk i måneden. For meg vil jeg tro høyeste peak forbruket er når jeg varmer opp vann til mesk / kok. Målte før nettleie modellen at når meskevann skulle varmes, skyllevann også var på vei opp, lå effekten i overkant av 15kW, der ca 9 var fra bryggeriet.

Siden det er ganske korte perioder det tar å varme opp ting (underkant av en time på hvert steg), lurer jeg på om det kanskje lønner seg å begynne rundt :30 hver time, feks starte 0730 med bryggedagen, istedenfor 0700; da man da får fordelt strømmen over 0700->0800 målingen, og 0800->0900 målingen.

Tanken var - gitt at det tar 9kWh å varme opp vannet, så vil man ved å starte på begynnelsen av en time få hele peaken på 9kWh, mens ved å starte midt i en time, få 2 "timer" med peak på 4.5kWh hver. Strømmen vil være den samme, og tiden vil være den samme, men rapporteringen av effektbruken vil bli fordelt forskjellig.

Noen som har noen innspill på tankegangen?
 
Ser at på Sørlandet er prisene godt over 2 kroner kWh nå. Helt sinnsykt, midt på sommeren. Her på Sunnmøre ligger prisen på 20 øre.

Fatter ikke at folket i øst og sør bare går med på det her uten organisert sivil ulydighet.
 
Kommer jo ny nettleie modell nå, hvor man betaler nettleie basert på høyeste timen forbruk i måneden. For meg vil jeg tro høyeste peak forbruket er når jeg varmer opp vann til mesk / kok. Målte før nettleie modellen at når meskevann skulle varmes, skyllevann også var på vei opp, lå effekten i overkant av 15kW, der ca 9 var fra bryggeriet.

Siden det er ganske korte perioder det tar å varme opp ting (underkant av en time på hvert steg), lurer jeg på om det kanskje lønner seg å begynne rundt :30 hver time, feks starte 0730 med bryggedagen, istedenfor 0700; da man da får fordelt strømmen over 0700->0800 målingen, og 0800->0900 målingen.

Tanken var - gitt at det tar 9kWh å varme opp vannet, så vil man ved å starte på begynnelsen av en time få hele peaken på 9kWh, mens ved å starte midt i en time, få 2 "timer" med peak på 4.5kWh hver. Strømmen vil være den samme, og tiden vil være den samme, men rapporteringen av effektbruken vil bli fordelt forskjellig.

Noen som har noen innspill på tankegangen?
Correct me if I'm wrong, men jeg tror det er slik at strømprisen faktisk beregnes realtime på minuttet, og at den oppgitte prisen per time bare er et gjennomsnitt. Om det stemmer, faller strategien din i fisk. Selv om det naturligvis vil være billigere å bruke strøm utenom de typiske toppene i morgen-og ettermiddagstimene.

Edit: Jeg tenkte på strømpris, ikke nettleie.
 
Sist redigert:
Kommer jo ny nettleie modell nå, hvor man betaler nettleie basert på høyeste timen forbruk i måneden. For meg vil jeg tro høyeste peak forbruket er når jeg varmer opp vann til mesk / kok. Målte før nettleie modellen at når meskevann skulle varmes, skyllevann også var på vei opp, lå effekten i overkant av 15kW, der ca 9 var fra bryggeriet.

Siden det er ganske korte perioder det tar å varme opp ting (underkant av en time på hvert steg), lurer jeg på om det kanskje lønner seg å begynne rundt :30 hver time, feks starte 0730 med bryggedagen, istedenfor 0700; da man da får fordelt strømmen over 0700->0800 målingen, og 0800->0900 målingen.

Tanken var - gitt at det tar 9kWh å varme opp vannet, så vil man ved å starte på begynnelsen av en time få hele peaken på 9kWh, mens ved å starte midt i en time, få 2 "timer" med peak på 4.5kWh hver. Strømmen vil være den samme, og tiden vil være den samme, men rapporteringen av effektbruken vil bli fordelt forskjellig.

Noen som har noen innspill på tankegangen?

Det skal vel fungere det, hvis det er klokketimene det går etter.

Ellers vil jeg si at det er helt sykt at vi nå må tenke over sånne ting. Jeg skjønner hvorfor det blir innført, men er det ikke snart grenser for hva vi må bruke tid og krefter for å følge med på?

De som har investert i kraftig elbil-lader hjemme får ikke noe glede av den. Her må det lades så sakte som mulig. De som kjøper elbil nå tenker kanskje at en vanlig utekontakt med 16A holder, med økt brannfare som resultat. Det samme med økt strømforbruk fra andre ting på natta.

Strøm bør være noe vi bruker når vi har bruk for det.
 
Correct me if I'm wrong, men jeg tror det er slik at strømprisen faktisk beregnes realtime på minuttet, og at den oppgitte prisen per time bare er et gjennomsnitt. Om det stemmer, faller strategien din i fisk. Selv om det naturligvis kan være noe å spare på å varme opp vannet utenom de typiske toppene i morgen-og ettermiddagstimene.
Tror du tenker på strømprisen?
Det nye er varierende pris på nettleie fra i dag og som regnes ut fra de periodene (3?) du bruker mest strøm.
 
Tror du tenker på strømprisen?
Det nye er varierende pris på nettleie fra i dag og som regnes ut fra de periodene (3?) du bruker mest strøm.
Du har rett - jeg leste ikke godt nok og tenkte på strømprisen. Ny nettleiemodell har jeg ikke tatt inn over meg ennå.
 
Ifølge Agder Energi er det klokketimer som gjelder:
Fastledd blir kapasitetsledd
Alle kunder med et årlig forbruk under 100 000 kWh får differensiert fastleddet etter kundenes utnyttelse av strømnettet. Det som tidligere har utgjort nettleiens fastledd erstattes med ett kapasitetsledd som beregnes i trinn med utgangspunkt i gjennomsnittet av de tre høyeste klokketimene fra tre ulike døgn innenfor en måned. Kapasitetsleddet vil ha trinn med ulike intervaller, og prisen vil stige jo mer strøm du bruker på en gang.
 
Ifølge Agder Energi er det klokketimer som gjelder:
Fastledd blir kapasitetsledd
Alle kunder med et årlig forbruk under 100 000 kWh får differensiert fastleddet etter kundenes utnyttelse av strømnettet. Det som tidligere har utgjort nettleiens fastledd erstattes med ett kapasitetsledd som beregnes i trinn med utgangspunkt i gjennomsnittet av de tre høyeste klokketimene fra tre ulike døgn innenfor en måned. Kapasitetsleddet vil ha trinn med ulike intervaller, og prisen vil stige jo mer strøm du bruker på en gang.
Og dette skal legfolk forstå og tilpasse seg. Mørenett har denne tabellen, som gjorde det litt meir forståelig.

1656680330262.png
 
Ja, følger man den tabellen, og passer litt på; går jeg jo fra trinn 4, som nok ville blitt trigget av en enkelt bryggedag, til trinn 2-3, ved å gjøre trikset med å starte halv X. Innsparing på nesten 200kr/mnd det, eller reduksjon av utgift om du vil
 
Ser at på Sørlandet er prisene godt over 2 kroner kWh nå. Helt sinnsykt, midt på sommeren. Her på Sunnmøre ligger prisen på 20 øre.

Fatter ikke at folket i øst og sør bare går med på det her uten organisert sivil ulydighet.
Folk flest er som sauer. De er overbevist om at andre vet best. Vi ler av sauene som følger bjellesauen over stupet, men tror blindt på våre ledere når de sier at sånn må det være. Ja, faktisk er vi kanskje verre en sauer. Vi velger de samme politikerne gang etter gang og forventer et annet resultat. Det gjør oss vel egentlig til idiotiske sauer!

Men la oss gjøre som alle andre sindige nordmenn. Sitte stille, riste på hodet og håpe at noen andre møter opp nedenfor Løvebakken og sier hva vi mener om galskapen.
 
Ja, følger man den tabellen, og passer litt på; går jeg jo fra trinn 4, som nok ville blitt trigget av en enkelt bryggedag, til trinn 2-3, ved å gjøre trikset med å starte halv X. Innsparing på nesten 200kr/mnd det, eller reduksjon av utgift om du vil
Huset mitt går jevnt på 4-5 kWh med ventilasjonsanlegg, utendørs boblebad, varmekabler, varmepumpe, belysning og alle andre småting nå på sommeren. Så med 6kW til fra Brewtoolsen, 3kW på skyllevannvarmer, og kanskje noe varme i bryggeriet på høst og vinterstid så tror jeg pina det vi fort er på trinn 6 her. Og det er da uten matlaging. Fusk og fanteri for å få mer penger ut av hvermansen. Spørs om man må tenke som deg ja, kjøre hver halve time for å få snittforbruket ned.
 
Sist redigert:
Hm, faktisk bare en dag siste året der jeg er over 15 kWh på 1 time. Torsdag 25 november fra klokka 15-16 dro jeg 16,14 kWh ut av strømmåleren. Og det er merkelig, for det var ikke en bryggedag!
 
Det blir nok mye diskusjon om denne omleggingen i kongeriket. For min del synes jeg det er et meget smart tiltak hvis det faktisk virker. Strømnettet er som veinettet. Det ligger der hele døgnet, og det er mye mer fornuftig å påvirke bruksmønsteret slik at trafikken fordeles over hele døgnet enn at det må bygges ut for å takle rushtrafikken. Det totale strømforbruket vil øke i takt med det grønne skiftet. Da snakker vi om stoooore utgifter. Og hvem må betale? Jo, det er deg og meg. Faren er dessverre at søkkrike nordmenn trekker på skuldrene – og fordeler strømbruken akkurat som før.
 
Det blir nok mye diskusjon om denne omleggingen i kongeriket. For min del synes jeg det er et meget smart tiltak hvis det faktisk virker. Strømnettet er som veinettet. Det ligger der hele døgnet, og det er mye mer fornuftig å påvirke bruksmønsteret slik at trafikken fordeles over hele døgnet enn at det må bygges ut for å takle rushtrafikken. Det totale strømforbruket vil øke i takt med det grønne skiftet. Da snakker vi om stoooore utgifter. Og hvem må betale? Jo, det er deg og meg. Faren er dessverre at søkkrike nordmenn trekker på skuldrene – og fordeler strømbruken akkurat som før.
Det er greit, men for oss ølbryggere så må vi tenke maks to batcher i mnd for å la den tredje høyeste timen trekke ned snittet litt. 16.14 kWh var faktisk en bryggedag når jeg fikk tenkt meg om, vi laga julebrus. Sikkert nok fordi det blei tatt 80 liter rett fra 5C til 100C og da var det full blås hele timen samt to ovner, det var beinkaldt den dagen. Skal nok klare å moderere meg så vil peak være under 15 kWh. Litt smartness med varming av vann og koking så blir det to timer med lavt snitt der også. Nettet blir jo ikke mindre belasta av å starte varming halv heller enn hel, men det blir kanskje litt billigere.
 
Det er greit, men for oss ølbryggere så må vi tenke maks to batcher i mnd for å la den tredje høyeste timen trekke ned snittet litt. 16.14 kWh var faktisk en bryggedag når jeg fikk tenkt meg om, vi laga julebrus. Sikkert nok fordi det blei tatt 80 liter rett fra 5C til 100C og da var det full blås hele timen samt to ovner, det var beinkaldt den dagen. Skal nok klare å moderere meg så vil peak være under 15 kWh. Litt smartness med varming av vann og koking så blir det to timer med lavt snitt der også. Nettet blir jo ikke mindre belasta av å starte varming halv heller enn hel, men det blir kanskje litt billigere.
Den fastdelen tror jeg ærlig talt ikke kommer til å utgjøre så veldig mye for de fleste med normalt forbruk. Sjekket med vår leverandør – og ser at julaften før ribba var den eneste timen i året som bikket 10 kWt. Og så var det endel timer mellom 5 og 8 i vintermånedene. Ellers ligger det under 5 kWt hele året – og vi bor i et stort gammelt hus. At noen klare å bruke mer enn 20 kWt er nesten utrolig om man ikke dyrker cannabis. Hvor mye bruker man når elbilladeren går for fullt, forresten? Det går vel an å fordele ladingen gjennom hele natten, kanskje?

Det er det jevne faktiske forbruket som kommer til å svi til vinteren når prisene (antagelig) når nye høyder. Heldigvis installerte vi en skikkelig vedovn i høst. Forbruket i januar og februar var under halvparten av året før.
 
Sist redigert:
Huset mitt går jevnt på 4-5 kWh med ventilasjonsanlegg, utendørs boblebad, varmekabler, varmepumpe, belysning og alle andre småting nå på sommeren.

Fusk og fanteri for å få mer penger ut av hvermansen.
:D

Hvermannsen ser ut til å ha litt å gå på. Det kan jo for eksempel gå an å ikke kjøre boblebadet mens du koker vørter.

Selv topper jeg ut på 3 kW på en time, ser det ut til, bortsett fra en dag i oktober i fjor hvor jeg var oppe i 4. Kanskje det var en bryggedag? Ellers er jeg veldig enig i @Holmentoppen sine vurderinger om dimensjonering av strømnettet.
 
Tilbake
Topp