I forbindelse med at jeg skal holde kurs i ølbrygging, så jeg behov for en oversikt over ulike malttyper. Nå er det ikke noe i veien med den som ligger her på forumet fra før, men jeg bestemte meg likevel for å lage en ny. Det er to hovedgrunner til det; den ene er at jeg vil ha med alle malttyper som er lett tilgjengelig i Norge. Da har jeg sett på hva som selges fra Petit, Vestbrygg og Bryggselv - og det er malt fra Castle, Weyermann, Th. Fawcett og Bestmalz. Den andre grunnen er at tabellen som lå her fra før oppgir kun land og ikke produsent, og det syntes jeg var noe upresist.
Jeg har forsøkt så langt som mulig å bruke produsentenes egne opplysninger, men f.eks Th. Fawcett har elendige og mangelfulle hjemmesider. Så der har jeg samlet, plukket, bannet og gjettet! Og når Bestmalz påstår at vi kan bruke opptil 50% mørk crystal i en oppskrift - så tar jeg det med en klype malt!
Alle som vil se gjennom, rette, forbedre, foreslå, kritisere, stryke eller tilføye - vil jeg skåle for i forbindelse med kveldsbønnen til Bacchus!
edit - faen, feil fil. Kan moderator slette word-fila, og så skal jeg prøve å laste opp excel-fila
Jeg har forsøkt så langt som mulig å bruke produsentenes egne opplysninger, men f.eks Th. Fawcett har elendige og mangelfulle hjemmesider. Så der har jeg samlet, plukket, bannet og gjettet! Og når Bestmalz påstår at vi kan bruke opptil 50% mørk crystal i en oppskrift - så tar jeg det med en klype malt!
Alle som vil se gjennom, rette, forbedre, foreslå, kritisere, stryke eller tilføye - vil jeg skåle for i forbindelse med kveldsbønnen til Bacchus!
edit - faen, feil fil. Kan moderator slette word-fila, og så skal jeg prøve å laste opp excel-fila