Ny og oppdatert oversikt over malttyper

I forbindelse med at jeg skal holde kurs i ølbrygging, så jeg behov for en oversikt over ulike malttyper.  Nå er det ikke noe i veien med den som ligger her på forumet fra før, men jeg bestemte meg likevel for å lage en ny.  Det er to hovedgrunner til det; den ene er at jeg vil ha med alle malttyper som er lett tilgjengelig i Norge.  Da har jeg sett på hva som selges fra Petit, Vestbrygg og Bryggselv - og det er malt fra Castle, Weyermann, Th. Fawcett og Bestmalz.  Den andre grunnen er at tabellen som lå her fra før oppgir kun land og ikke produsent, og det syntes jeg var noe upresist.

Jeg har forsøkt så langt som mulig å bruke produsentenes egne opplysninger, men f.eks Th. Fawcett har elendige og mangelfulle hjemmesider. Så der har jeg samlet, plukket, bannet og gjettet!  Og når Bestmalz påstår at vi kan bruke opptil 50% mørk crystal i en oppskrift - så tar jeg det med en klype malt!

Alle som vil se gjennom, rette, forbedre, foreslå, kritisere, stryke eller tilføye - vil jeg skåle for i forbindelse med kveldsbønnen til Bacchus!

edit - faen, feil fil.  Kan moderator slette word-fila, og så skal jeg prøve å laste opp excel-fila
 

Vedlegg

  • MALT.docx
    12,9 KB · Sett: 475
  • malt.xlsx
    17,9 KB · Sett: 813
Hei

Takk for en kjempejobb!!

Jeg sliter fremdeles med å skille på ulike maltsorter som heter det samme, så dette hjelper meget.

Tips: sortere produsent på hvert sitt ark.
 
Veldig godt jobba, og fantastisk at du deler dette med oss. Ønsker meg flere av deg på dette forumet til jul ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Slystr skrev:
Tips: sortere produsent på hvert sitt ark.

Jeg sorterte det på 4 ark, for å skrive det ut.
Så her er den versjonen for de som er interessert

Takk til Trygve for å samle dette i første omgang!
 

Vedlegg

  • Oversikt Malt.xlsx
    24,4 KB · Sett: 498
Veldig god oversikt dette her, men det er en ting jeg ikke forstår... :) Hva betyr "max % i grøpp" og hvilken betydning har dette for meskingen?
 
Noen malttyper kan du bruke alene; altså 100 %. Mens noen må du bruke i blanding med andre, og da er "max % i grøpp" øvre grense for hovr mye av den malten du børe bruke i blandingen.

Årsaken kan være at noen malttyper får ødelagt sine enzymer i maltingsprosessen - de må fremdeles meskes, men har ikke egne enzymer. Da blander du de med en annen malttype med rikelig enzymer til å meske seg selv + litt til. Eller grunnen kan og være at de simpelthen smaker så sterkt at du bør sette en grense et eller annet sted. Mrk at det er stort sett produsentens egne anbefalinger som ligger til grunn.

Det har ellers ingen betydning for meskingen.
 
Tilbake
Topp