Ny overfor brygging. Har jeg gjort noe feil?

Heisann. Ny til både ølbrygging og forumet her.
Kan nok finne svar på mye av dette i andre tråder, så hvis mod vil slette tråden får han bare gjøre det

Satt det første brygget for 3 dager siden. Brukte kun utstyr fra vinogbar.no
Utstyret jeg brukte:
Gjæringsspann: http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=27
Gjærlås: http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=523
Bryggrens: http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=1233
Coopers Australian Pale Ale: http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=474
Muntons Beer Kit Enchancer: [url]http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=1522
[/url]Coopers Carbonating Drops: http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=1479

Helte først rundt 4 liter varmt springvann oppi spannet, og tilsatte 1/4 av boksen med byggrens. Puttet kullfilteret og røresleiv oppi, og vasket godt. Skylte med varmt vann etterpå. Deretter kokte jeg opp 4 liter vann, puttet i spannet og tilsatte ølsettet og enchanceren og rørte om godt. Så puttet jeg oppi lunkent vann til det var 22.5 liter (var litt forvirret over hvor mye det skulle være i spannet totalt, siden jeg har lest både 20 og 25 liter). Målte temp på vannet til 31 grader, og puttet oppi gjæren som fulgte med ølsettet. Så på med lokket og filteret.

Etter jeg gjorde dette, så har jeg lest litt rundt her på norbrygg, og blir mer og mer stresset over at jeg kansje har gjort noe galt. For det første, så kokte jeg ikke malt-ekstrakten (det som var i ølsettet) i det hele tatt. Jeg kokte opp vann, helte dette i spannet også oppi med malten, rørte rundt. Har det veldig mye å si for sluttresultatet at jeg ikke kokte hele blandingen?

Jeg brukte gjæren som fulgte med ølsettet. Som sagt, så målte jeg temp til 31 grader på vannet, helte oppi gjæren, rørte godt og satt på lokket. Har lest på andre gjærpakker at gjæren skal klargjøres osv, og at det er viktig å øke temperaturen gradvis. Vil det jeg gjorde ha noe å si for sluttresultatet?

Takker for svar :)

Hei og velkommen til forumet!

Du vil få øl av dette, selv om ølsett ikke nødvendigvis blir spesielt bra. Men det er en grei begynnelse for å lære "the basics" i hobbyen. Du har gjor én ting som absolutt ikke er å anbefale; gjæren ble tilsatt ved 31 C. Det er svært høyt! Gjæren vil no forsåvidt overleve, men den produserer en rekke uønskede smaksstoffer (særølig fuselalkohloer og estere) når den starter gjæringen på for høy temperatur. Rundt 20 C er en tommelfingerregel for ale.

Målte du OG i brygget? En oechslevekt er et viktig redakap, for å måle OG, original gravity, og FG, final gravity, som gir deg gryunnlag for å beregne alkoholinnhold og utgjæringsgrad i det ferdige ølet.

Egentlig både ja og nei....vil jeg sige... gjorde det samme første gangen jeg satte kit... det gikk fint denne gangen og det vil det nok også for deg. :yes:
men det er viktig alt alt er 100% rent. men med hensyn til maltekstrakt så vil jeg ikke ha kokt den.
jeg koker opp ca 4 liter vann i en gryte. heller ca halvparten i en ren kanne eller likn.
maltekstrakten har lagt i varmt vann ca 30 til 40 min i kjøkkenvasken på forhånd så er den enklere å skylle ut av boksen med det kokte vann fra kannen.
da har en i gryten nu 4 liter med vann og ekstrakten. det varmer en opp til rett under 80 grader.
det mener jeg bør holde. en vil ikke koke ut for mange aromater fra maltekstrakten.
det vann en etterfyller med i karet har en kokt og kjølt ned på forhånd.
;D

Gahr skrev:
Hei og velkommen til forumet!

Du vil få øl av dette, selv om ølsett ikke nødvendigvis blir spesielt bra. Men det er en grei begynnelse for å lære "the basics" i hobbyen. Du har gjor én ting som absolutt ikke er å anbefale; gjæren ble tilsatt ved 31 C. Det er svært høyt! Gjæren vil no forsåvidt overleve, men den produserer en rekke uønskede smaksstoffer (særølig fuselalkohloer og estere) når den starter gjæringen på for høy temperatur. Rundt 20 C er en tommelfingerregel for ale.

Målte du OG i brygget? En oechslevekt er et viktig redakap, for å måle OG, original gravity, og FG, final gravity, som gir deg gryunnlag for å beregne alkoholinnhold og utgjæringsgrad i det ferdige ølet.

Takker for du kom med litt mere utfyllende med hensyn til temperatur og OG og FG. satt litt med det i tankerne selv. :skitbra:

Takker for svar! :D

Måle OG og FG er vel kun for å finne alkoholprosenten i brygget, og har ikke noe å si for smaken? Tenker vel at jeg tar en test selv når brygget er ferdig angående alkoprosent ;)

Leste litt rundt:
Bland maltekstraktet med vann og la det koke i ca 20 minutter. Vørter (maltekstrakt og vann) koker veldig lett over, og er noe kliss å få utover benken, så vær forsiktig. Det kan også klumpe seg og svi seg, så dette er litt vanskeligere enn å koke poteter.
Maltekstraktet fra ølsettet inneholder aromastoffer fra humle, som damper bort ved koking, så etter at dette er tilsatt bør det ikke koke.

er ikke dette veldig motsigende? Leste også at sukker er viktig for at det skal bli alkohol? Håper virkelig at det var sukker i "brew enchanceren" jeg brukte, ellers så vil jeg vel ikke få alkohol i bygget (ut ifra det jeg har lest)?

Beer enchancer inneholder sukkerstoffer så alk. Blir det. Lagde selv australian ale fra Coopers som første brygg i høst, men jeg brukte sukker. Lot det stå til gjæring i 14 dager før jeg flasket. Resultatet ble helt ok, overraskende greit i forhold til hva jeg hadde forventet. For meg måtte ølet stå ca 1mnd på flasker før det ble godt. Innen det smakte det litt ølvin, men nå er det fullt drikkbart. Eneste minus e noen sinnsyke hodepiner dagen derpå :jaha:

Ølsettene fra cooper inneholder humle, men du kan også kjøpe ren malteekstrakt og koke inn humlen selv, kalt ekstraktbrygg. Dette er for å ha mer kontroll over brygget før du kanskje tar stegt opp til allgrain brygging
Til mitt andre ølsett måtte jeg også koke ekstrakten, heritagelager fra cooper, fordi brew enchancern bare la seg som tyggegummiklumper i vørten. Men det ble øl av det også til slutt, så jeg ville ikke bekymret meg for mye. Går det galt så prøv igjen :ilike:

Haakon_Lind skrev:
er ikke dette veldig motsigende?

Jo. Kort forsøk på forklaring:
Hermetisert maltekstrakt fra ølsett inneholder bitter- og aromastoffer fra humle. Aromastoffene fordamper i stor grad ved koking og dersom du koker ølsettet forsvinner mesteparten av aromastoffene. Da må du kompensere ved å tilsette aromahumle i tillegg.

Noen foretrekker å koke for å selv kunne kontrollere humlearomaen og noen gjør det som ei ekstra sikkerhet mot infeksjoner.

Leste også at sukker er viktig for at det skal bli alkohol? Håper virkelig at det var sukker i "brew enchanceren" jeg brukte, ellers så vil jeg vel ikke få alkohol i bygget (ut ifra det jeg har lest)?

Gjær omdanner ulike sukkerarter til alkohol og CO2. I maltekstraktet er det, sånn i grove trekk:
Ulike farge- og aromastoffer fra malt og humle
Karbohydrater fra malten, som igjen kan deles inn: Sukkerarter (maltose, maltotriose, glukose, sukrose osv) og andre karbohydrater (hovedsakelig dekstriner)

Det er altså sukker i vørteren, selv om du ikke tilsetter sukker (sukrose). Når du tilsetter du mer sukker, uten at du samtidig tilsetter mer aromastoffer. Det kan fort føre til et tynt og kjedelig øl.

Åpnet lokket på brygget nå nettopp (det har gått 6 dager). Det luktet øl, men når man luktet nærme, så luktet det veldig sterkt, og et lite hint av gjærlukt. Er dette tappeklart?

Du skal være god for å kunne fastslå om ølet er tappeklart kun ved å lukte på det ;) Hadde du hatt hydrometer kunne du ha gjort noen målinger i løpet av et par/tre dager, og slik sett om sukkernivået lå på samme nivået fra gang til gang. Uten hydrometer bør du nok la det stå i minst to uker før du tapper det på flaske, etter det er du rimelig trygg.

Første ølet vi lagde var et settøl fra Coopers. Det lot vi stå i to uker før vi tappa det på flaske med carbonating drops, og lot også dette stå i to uker før vi smakte på det. Det var ikke noe særlig, og hadde kraftig ciderpreg siden vi brukte vanlig sukker da vi lagde det. Men cidersmaken forsvant etter noen ukers lagring, og blei faktisk godt til slutt :)

Det er alltid lurt å la ølet stå til gjæring i ca. 14 dager før tapping. Da er det (som regel) klart for tapping. Gjæren gjør unna den grøvste delen av arbeidet raskt, men trenger litt tid på å "rydde opp" i forskjellige smaker og avfallsprodukter.

Gahr skrev:
Det er alltid lurt å la ølet stå til gjæring i ca. 14 dager før tapping. Da er det (som regel) klart for tapping. Gjæren gjør unna den grøvste delen av arbeidet raskt, men trenger litt tid på å "rydde opp" i forskjellige smaker og avfallsprodukter.

Er det altid slik?, jeg testet røykporteren min etter en uke, og da hadde den en fin og mild røyksmak, og gjæringa hadde stoppet, lot den så stå en uke til, og tappet på fat nå i helga, nå smakte der mer i retning av tjære.. ?, håper dog jeg var på en snurr, og at det smaker bedre etter et par ukers karbonering..

Tror nok resultatet hadde blitt det samme etterhvert, uansett. Det som kan bli problemet hvis ma tapper for tidlig, er at det ikke vil være nok aktiv gjær i kontakt med ølet til at usmaker blir ryddet opp. Om ølet blir verre etter en uke ekstra på dunken, kan det være grunn til å tro at ting ikke var optimale i utgangspunktet...

Tilbake
Topp