Ny Speidel eier

I dag kom meldingen fra Tollpost om at det var kommet pakke fra Tyskland.
Tok meg ca 10min før jeg var nede på lageret til Tollpost å hentet 2 pakker.
Så nå er jeg den lykkelige eier av en blank 20l speidel

Kjøpte en sånn startpakke, og det fulgte med ett råvare sett (kølner)
Hadde planer om å kjøre på det settet som mitt første brygg, men lønner det seg å bytte ut den tørrgjæren med noe annet?

Må også se å få handlet inn en del råvarer til flere brygg, og hadde vært fint om noen kunne komme med noen inspill på noen oppskrifter  som er greit å begynne med for en nybegynner.
 
Atle Andersen skrev:
Kjøpte en sånn startpakke, og det fulgte med ett råvare sett (kølner)
Hadde planer om å kjøre på det settet som mitt første brygg, men lønner det seg å bytte ut den tørrgjæren med noe annet?

Nei. Korrekt bruk av tørrgjær er enklere enn korrekt bruk av annen gjær, så det er litt mindre å tenke på når du skal gjennomføre en bryggedag der veldig mye annet er nytt.
 
Atle Andersen skrev:
I dag kom meldingen fra Tollpost om at det var kommet pakke fra Tyskland.
Tok meg ca 10min før jeg var nede på lageret til Tollpost å hentet 2 pakker.
Så nå er jeg den lykkelige eier av en blank 20l speidel

Kjøpte en sånn startpakke, og det fulgte med ett råvare sett (kølner)
Hadde planer om å kjøre på det settet som mitt første brygg, men lønner det seg å bytte ut den tørrgjæren med noe annet?

Må også se å få handlet inn en del råvarer til flere brygg, og hadde vært fint om noen kunne komme med noen inspill på noen oppskrifter  som er greit å begynne med for en nybegynner.

Først og fremst vil jeg si gratulerer. Og at jeg er grønn av missunnelse.

Hvilken tørrgjær fikk du med? Er det brewferm ville jeg kanskje byttet den ut med noe i Fermentis-serien..
 
Brewferm er ikke noe å hoppe i taket for nei, og flere her mener nok det samme. Gjæren er DEN viktigste faktoren for et godt øl sammen med renhold, så her ville jeg ikke tatt noen sjanser - selv om Speidelen gjør mesteparten av jobben for deg :).

Jeg vil anbefale Safale S-05 hvis du skal ha en nøytral, ren pale ale og Safale S-04 hvis du skal ha en mer engelsk, fruktig malt-aksentert øl. Begynn gjæringen på 17-18 grader den første uken og øk temp til 20-21 grader mot slutten av uke 2 så blir det nok bra!
 
Tilbake
Topp