Nybegynner søker tips

Hei!

Jeg har tidligere lagd en god del vin før. De har vært riktig så gode også.
Jeg ønsker nå å gå videre og prøve noe nytt. Ølbrygging høres både spennende og interessant ut og det er det jeg ønske litt tips om.


Jeg har alt av utstyr til å brygge, men jeg har ikke kjøpt råstoff eller slikt.
Jeg ønsker forsåvidt å starte med lyst øl, men om noen har andre anbefalinger er det noe jeg setter pris på, jeg er glad i alt fra lyse pilsner til mørke og kraftige stout. IPA kan fort bli litt for mye humle for min smak, så det er noe jeg ønsker å prøve ut litt senere når jeg har fått til dette her.


Konkret ønsker jeg tips om følgende:
- Hvilken type øl er det lettest for en nybegynner å få suksess med?
- Hvilken råstoffer, gjær, humle, malt bør jeg gå for?
- Tips om selve prosessen som gjæringstemperaturer osv. er også hyggelig!

Når jeg har funnet ut hva jeg skal lage så ser jeg frem til enda flere tips igjennom bryggeprosessen :)

Mvh
Seb!
 
Velkommen i laget.
En blond eller pale ale er grei i starten. Men det er mange andre også, f eks stout +++
Du kan kjøpe råvarer (allgrain sett?) fra en bryggerbutikk så får du bra og riktige varer.
Kontroll på gjæringstemperaruten er viktig. Kan være lurt å starte gjæringa lavt fordi temperaturen i ølet stiger noe de første dagene. Kan ha mye å si på resultatet.

Tips.
Har en vinbrygger som har vært innom når jeg har laget øl. Det han sier er at dette med renslighet og desinfisering er myye mer nøye enn når han lager vin. Ikke slurv med dette.
Det finnes to kategorier ølbryggere.
De som har fått infeksjon i ølet og de som kommer til å få dette:)
 
Velkommen!

Du trenger å bestemme deg for om du skal starte fra bunn (all-grain) eller om du skal bruke ekstrakt.
Uansett er det lurt å holde det enkelt i starten.

Malt: Maks 3 typer, helst 2 eller færre. Pale Malt er en god start, med kanskje 5% crystal for litt farge.
Humle: kommer an på hva du liker. Lurt med et humleskjema som ikke stresser deg så fælt mot slutten av kokingen, feks at du tilsetter humle ved 60, 20 og 5 minutter.
Oppskrift/mengder: bruk et bryggeprogram eller spør noen om oppskrift. Feks her.
Gjær: US-05 er veldig grei å jobbe med.

Følger du ledetrådene over ender du opp med en cream ale, pale ale, ipa, eller noe i den gata der. Og hvis du holder ølet under 20 grader mens det gjærer blir det godt i tillegg!
 
Takk for gode tips, pale ale er en fin variant :)

Ja, vinbrygging er så utsatt når det gjelder renslighet, der har jeg til og med mistet ting ned i vinballongen uten at det har tatt skade av det.

Skal sjekke det ut tipsene dine!
 
Tørr stout - type Guiness - er det jeg har syntes har vært greiest å få til. Enkel oppskrift fra Brewing Classic Styles, s. 164/165 - ei bok du bør skaffe deg. La på litt mer malt, så den ble slik:

Til en normalbatch på 20 liter+
OG 1.042
FG 1.010
4,1% alkohol
Malt:
3.5 kg Maris Otter
1.0 kg Flaked Barley
0.5 kg Roasted Barley

Humle: 75 gr East Kent Golding ved 60 min. IBU 42
Gjær: Enklest er tørrgjær; s-05, eller Nottingham. Den siste blir "riktigst", mnes den første er "reinest".
Mesk på 64 grader i 60 minutter. Koke i 60 minutter.
 
Velkommen i laget.
En blond eller pale ale er grei i starten. Men det er mange andre også, f eks stout +++
Du kan kjøpe råvarer (allgrain sett?) fra en bryggerbutikk så får du bra og riktige varer.
Kontroll på gjæringstemperaruten er viktig. Kan være lurt å starte gjæringa lavt fordi temperaturen i ølet stiger noe de første dagene. Kan ha mye å si på resultatet.

Tips.
Har en vinbrygger som har vært innom når jeg har laget øl. Det han sier er at dette med renslighet og desinfisering er myye mer nøye enn når han lager vin. Ikke slurv med dette.
Det finnes to kategorier ølbryggere.
De som har fått infeksjon i ølet og de som kommer til å få dette:)


Er det viktig at temperaturen er stabil, eller det viktigste at du holder det kaldt nok? Kan man f.eks varriere temperaturen mellom 8-14 grader, eller bør man holde en stabil temperatur?
 
Stabilitet på riktig temperatur er målet. Gjærfabrikantene oppgir øvre og nedre grenser, og mens du opfte kan gå under, bør du sjelden gå over. Et generelt råd er å begynne gjæringen ved nedre grense, og etter at vel 2/3 av gjæringen er unnagjort - følg med ved å ta hydrometermålinger - kan du la den gå mot ovre for å "rydde opp" i de avfallsstoffene som er produsert i første del.
 
For å lære det meste om brygging, så tror jeg det er lurere å lese et par bøker, enn å lese svarene i denne posten. Det er en god del å sette seg inn i.
 
Stabilitet på riktig temperatur er målet. Gjærfabrikantene oppgir øvre og nedre grenser, og mens du opfte kan gå under, bør du sjelden gå over. Et generelt råd er å begynne gjæringen ved nedre grense, og etter at vel 2/3 av gjæringen er unnagjort - følg med ved å ta hydrometermålinger - kan du la den gå mot ovre for å "rydde opp" i de avfallsstoffene som er produsert i første del.

Ok! Takk for godt tips :)
 
For å lære det meste om brygging, så tror jeg det er lurere å lese et par bøker, enn å lese svarene i denne posten. Det er en god del å sette seg inn i.
Absolutt!
Jeg skal selvsagt bruke en stund på å sett meg inn i prosessen, bøker, internett, tråder og forumer er en god hjelp.
Har jo allerede et tips på en bok jeg bør anskaffe meg, tar gjerne imot flere tips, eller gode sider på nettet uten om norbrygg :)
 
Absolutt!
Jeg skal selvsagt bruke en stund på å sett meg inn i prosessen, bøker, internett, tråder og forumer er en god hjelp.
Har jo allerede et tips på en bok jeg bør anskaffe meg, tar gjerne imot flere tips, eller gode sider på nettet uten om norbrygg :)

Av bøker liker jeg liker godt "Ølbrygging, fra hånd til munn" lettlest til å være en sånn type bok, innholdet også masse oppskrifter. Så er det vel obligatorisk å ha "How to brew" av John Palmer tilgjengelig. Denne er er tyngre og lese sånn fra perm til perm, men innholdet utrolig mye nyttig informasjon. Om du googler ølrelaterte spørsmål havner du jo stort sett her på Norbrygg, så good call at du ble med her [emoji6] Velkommen!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Palmer "How to brew", Zainasheff og Palmer "Brewing Classic Styles", Chris White "Yeast" og Gordon Strong "Brewing Better Beer" er de bøkene jeg stadig slår opp i. Og så finnes det selvfølgelig andre; jeg har jo ikke lest alt:). Men de fire er nyttige, ganske enkelt. Og når du kan det grunnleggende, blir det mye lettere å finne svar på nettet, også.

Men forumet her er godt å ha.
 
Tilbake
Topp