Nybegynner som vil meske.

janborgar

Norbrygg-medlem
Hei,

På søndag skal jeg lage 2 øl fra bunnen og ønsker å høre med folk her inne i forkant så dette går greiest mulig.

Jobber som restaurantkokk på et sted som har stengt hver søndag så jeg har god tilgang på utstyr,
blandt annet et vannbad med termostat som rommer 22 liter (målte idag), et digitalt termometer godkjent av mattilsynet, en pastakoker som kan fosskoke 30 liter kaldt vann på ca 10 minutter, gryter fra 2 - 60 liter og 8 gassbluss.

Planen er å meske i vannbadet 65/25+70/35, skylle med 78 graders vann som er varmet i pastakokeren før jeg koker på gass i stor vid gryte.
Mesketemp og tid har jeg valgt etter å ha lest flere artikler her inne om mesking.

Begge brygg er på 25 liter og skal ende opp på OG 1059 hvis alt går etter planen
Første spørsmål er derfor om det blir helt umulig å meske all malten til et brygg i vannbadet på 22liter og om jeg derfor bør meske i 2 omganger eller er det andre måter å løse dette på?

Første brygg er en pale ale:
(Lager dette mest for å sjekke oppsettet)

6,6 kg pale malt
EKG humle,
WLP013 london ale
-12 EBC
-34 IBU

Andre brygg er en stout:

5 kg pale malt
0,6 kg roasted barley
0,6 kg flaked barley
0,6 kg flaked oats
0,6 kg sjokolademalt
EKG humle
WLP004 irish ale
-81 EBC
-37 IBU

Prøver å overbevise flere kamerater om at dette er gøy, så hadde vært fint med mange tilbakemeldinger så jeg ender opp med noe som smaker godt....  ;D

Det høres spennende ut! Utstyret høres egnet ut, men det er to ting du bør ha i orden før du setter i gang.

1 - en slags manifold med hevert for å tappe vørter ut av mesken

2 - en (dypp-)kjøler for å kjøle ned vørteren.

Du kan forsåvidt meske tykt inn i varmekjelene og så skylle ut slik at du ender opp med ønsket vørtermengde før koking. Du vil få litt redusert utbytte men det er ikke så veldig farlig. Evt kompenser med å bruke 5 - 10 prosent mer malt.

Tar du bilder og legger du dem ut etterpå? :)

Takk for raskt svar.

Det er utløp i bunnen av vannbadet, så planen er å ordne til en eller annen form for sil rundt denne.
Når det gjelder kjøling så er jeg ikke helt finne ut hva som blir enklest med utstyret jeg allerede har, mulig jeg må fordele vørteren i flere plastbøtter å sette de i isvann selv om det ikke blir den beste løsningen hygieniskt sett.

Bilder kan det bli, har noen få fra brygging av ekstrakt-juleølet vårt også om det er interesse for det.

Det blir nok veldig treg kjøling hvis du gjør det som du sier. Hvis du uansett tenkte å brygge oftere, evt med annet utstyr også, så vil jeg anbefale å kjøpe en hageslange, noen slangeklemmer og et kobberrør på 5 m, med Ø=10 eller 12 mm hos Clas Ohlson (litt over kr 400) og vikle det rundt en gryte (8-10 liter kasserolle). Så kan du bare dyppe den ned i den kokende vørteren, ca 15 min før kokeslutt, og koble den til springen for å la kaldtvann renne gjennom røret etter koking. Da tar det bare rundt 15-20 min for å kjøle ned hele brygget til gjæringstemperatur og kjøleren får du brukt mange ganger etterpå. :)

Hadde et håp der om å utsette sånne prosjekter litt, men da ser det ut til at det blir clas ohlson på fredag.  ;D

Bare sørg for å ha riktig kobling slik at hageslangen lar seg koble til springen! ;)

Fant selv ut at det tar lite effort å lage en sånn dyppkjøler. Jobben er gjort på 10 minutter og resultatet er bra.  :idea:

Da var bryggedagen vel overstått og det meste gikk overaskende bra.

Var litt kronglete å få nøyaktig temperatur under meskinga da termostaten og varmeelementet er i hver sin side og malt tydligvis isolerer godt, men trur vi traff sånn passe alikavel.

Fikk vikla sammen en sånn dyppkjøler av 7,5 meter med 8mm koberrør til 40,- pr.meter hos en lokal rørlegger, og den kjøler ned 20 liter vørter på mindre enn 15 minutter. Takk til Eduard for tipset.

Nå gjenstår det bare å se om de gjærer sikkelig ut eller ikke.

La ut noen bilder på picasa hvis noen er interesert.
http://picasaweb.google.no/janborgar/BryggingAvKLOgVentepils010209?authkey=UHHd3htGwPM#

Kul bildeserie! Det så ut som en vellykket bryggedag! Da er det bare å oppskalere bryggene neste gang slik at du får enda mer utbytte av arbeidskjøkkenet ;D.

Hei,

kan man meske i to omganger?
Altså: Jeg skal brygge 50 liter øl, men har kun kapasitet til å meske 25 liter.
Kokekaret kan klare 60, så det er ikke problemet.
Spørsmålet er da om jeg kan meske først 25 liter, sette dette til side og deretter meske de neste 25 litrene, og blande begge vørterne oppi kokekaret. Om jeg gjør hele prosessen på samme dag, så bør vel vørteren tåle det?

Takk på forhånd!

Ser ingen problemer med dette. Stå på ;D

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Noe ala batch sparge, bare lengere tid... Kjør kokekjelen bortimot kok på vørteren mens du mesker nr 2. Da ungår du enzymaktivitet i første vørteren. No problem.
Jeg batch sparger, og fra første til siste avrenning tar ca 30 min. Kjører halv guffe på kokeren, og det småbobler ved siste skylling. Resultatet er som forventet, men legg til en liter ekstra pga avdampingen. :)

Tilbake
Topp