Nybegynner. Spørsmål ang Primær og sekundær gjæring

Hei, skal brygge mine to første brygg og skal bruke Saga sin American Pale Ale og London Porter (Lage en black ipa) fra Europris.

Jeg har små lest litt og det er delt følelser og meninger ang gjæring.

Trenger jeg å ta en sekundær gjæring tru? hva er vitsen? hva er prosessen?
Er det ikke bare å la det stå å gjæres til SG er stabil og starte flaskingen? og la de stå mørkt i 18-20 grader i ca 14 dager? og til slutt kjøles og nytes?

Jeg skal forresten ikke bruke breewing sukkeret som følger med i setter. skal bruke Beer Kit Enhancer (Spraymalt) istedenfor.

La det stå 2 uker på samme kar før du flasker. Beer kit Enhanser er 50%spraymalt og 50%sukker....

Slik jeg har fortått det er primær- og sekundærgjæring navn på ulike hendelseforløp i gjæringen. Enkelte (ikke så mange, ut fra det jeg fortsår) stikker om til nytt kar etter primærgjæringen, og lar sekundærgjæringen skje i nytt kar. Man vil da kunne få noe renere øl og (i prinsippet) ikke få (eventuelle) usmaker fra gammel trub/humle/gjær. Ulempen er: mer arbeid, fare for infeksjon og oksygen i vørteren. Om man bare lar det stå i samme kar i 2 uker vil man også ha primær- og sekundærgjæring.

Mitt stalltips: La det stå i samme kar.

Slik jeg har fortått det er primær- og sekundærgjæring navn på ulike hendelseforløp i gjæringen. Enkelte (ikke så mange, ut fra det jeg fortsår) stikker om til nytt kar etter primærgjæringen, og lar sekundærgjæringen skje i nytt kar. Man vil da kunne få noe renere øl og (i prinsippet) ikke få (eventuelle) usmaker fra gammel trub/humle/gjær. Ulempen er: mer arbeid, fare for infeksjon og oksygen i vørteren. Om man bare lar det stå i samme kar i 2 uker vil man også ha primær- og sekundærgjæring.

Mitt stalltips: La det stå i samme kar.
Kjempe fint svar Stig!

of topic. kjenner du til start kit som jeg skal bruke i linken lenger opp?
Og bør jeg varme/koke opp den Beer kit Enhanser 50%spraymalt og 50%sukker. og så settes i karet?

Kjempe fint svar Stig!

Og bør jeg varme/koke opp den Beer kit Enhanser 50%spraymalt og 50%sukker. og så settes i karet?
Hei. Jeg har dessverre aldri prøvd slike kit, og kan ikke komme med tips om dette. Sorry.

Kjempe fint svar Stig!

Jeg har gjort det en gang, da tok jeg bort mesteparten av sukkeret (du vil se at det er to ulike farger på pulveret i posen dersom den ikke er slengt rundt for mye, det hvite er sukker), kokte opp (5min kok), nedkjølte og tilsatte i karet. Dersom du har en bryggesjappe i nærheten anbefaler jeg å kjøpe spraymalt der...Forresten bør du kjøpe alt på en bryggesjappe hvor de vil ha bedre utvalg og råvarer....

Tilbake
Topp