Nybegynners første brygg

Hei!
Vurderer å prøve meg på mitt første brygg (all-grain) og lurer i den anledning på hva slags type øl det er greiest å starte med og om noen kan anbefale meg en enkel og grei oppskrift? Kan få låne en speidel 50l.
Hva med f.eks en brown eller pale ale?
Tar også gjerne imot andre tips, alt fra hvor dere bestiller varer fra til andre tips og triks!

Kjøp ferdig ølsett basert på malt så slipper du å tenke oppskrift. De selges gjerne i 25 liters størrelse så du trenger sikkert 2 sett for 50 l. Sett bør inneholde malt, gjær og humle. Overgjæret øl er enklest å gjære da de liker seg på 18 til 20 grader, så forsøk deg med en ale sort du liker.
Du trenger også 2 30 liter gjæringskar m gjærlås, og gjerne en kran og flaskefyller dersom flasker er aktuelt. . Kjøp også protafloc, hevert og gjærnæring. For sterilisering av utstyr som får kontakt med nedkjølt vørter må du ha starsan.
Vet ikke hvor du bor men bryggebutikker har dukket opp i de fleste byer.
sjekk ut speidel bryggevideoer. Ikke gjør feil med montering av silbunn pakninger etc. Les om forbebandling av gjær, pitching og coldcrasing. følg oppskrift i ølsett mht mestetid og mesketemp og tilsettinger av humle. Ikke minst, kose deg, ølbrygging er kjekt :)

Takk for et godt svar!
Hvis jeg da bestiller et sett, f.eks dette: http://www.bryggselv.no/products/abc-halvor-india-brown-ale-allgrain-lsett
Hva må jeg kjøpe i tillegg da? Går det ann å brygge 25l i en 50l speidel, eller må jeg bestille to sett?

Speidel har begrensing på maks malt mengde. Sjekk med bryggselv om dette settet har for mye malt.

Du kan brygge 25 l i en 50l speidel HVIS du har kort malt rør. Ellers må du ha 50 liter ish.

Et alternativ er å spørre en bryggesjappe om de kan justere et sett til en 50 l speidel. Det gjør de helt sikkert. Du må muligens kjøpe humlen i 100 g pakker, men det koster deg ikke alverdens mer.

Tilbake
Topp