Nybegynnerspm

Jeg driver og planlegget et herms oppsett med tre varmtvannstanker. Har da kappet de slik at toppen blir bunnen. (Får da inntaket til vann i bereder på bunn som kan brukes når tankene skal tømmes).
Men ser for meg et problem når man skal kjøle ned før det tappes på gjæringskar. Om jeg ønsker og bruke whirpool, så vil vel alt legge seg som en pyramide på uttaket fra tank, vil ikke da det tettes her. noen som har erfaring med det?
 
Et spm til.. Hvor lang tid bør en nedkjøling være? Har en passe stor spiralkjøler, men er det snakk om 10 minutter eller 1,5 time eller 5 timer ?
De raskeste spiralkjølerne kjøler vel en 25-liters batch på 20-30 min eller noe slikt. En middels kjøler bruker kanskje dobbelt så lang tid eller noe slik, uten at jeg har testet så mange forskjellige.
 
Har ikke testet det selv. Men husk at kjøling vha luft generelt sett ikke er spesielt effektivt. Det er derfor spiralkjølere benytter vann ;)
 
Fikk testet det, resultatet var mer at vørteren varma opp fryseren, enn at fryseren kjøla ned vørteren.. Gikk rett over til sprialkjøleren igjen, tar jævlig lang tid syns jeg..
 
Røring er alfa og omega. Så lenge det er liten forskjell på temperaturen inn og ut av kjøleren er ikke kjøringen veldig effektiv.
 
De raskeste spiralkjølerne kjøler vel en 25-liters batch på 20-30 min eller noe slikt. En middels kjøler bruker kanskje dobbelt så lang tid eller noe slik, uten at jeg har testet så mange forskjellige.
Kjølte faktisk den forrige batchen fra kok til 20C på 6 minutter med spiralkjøler ;-)
 
Jeg brygger på en BB30, og på siste brygg brukte jeg pumpen under kjøling: Det var ekstremt effektivt! Jeg fikk 28 liter ned til 20 grader på 15 minutter. Resultatet var selvfølgelig uklar vørter med masse "skrot" som fulgte med ned i dunken. Men, når jeg nå sitter å nyter APA´en, så er den like klar og fin som alle andre øl jeg har laget. Alt gjort uten noen klaringsmidler.
 
Jeg planlegger et herms oppsett med beredere. Har kun tilgang til en kurs på 16A. Har derfor ikke mulighet til å ha så store elektriske varmeelement. Lurer derfor på om noen har erfaring med dette. Hvor mye kan man maks brygge med et 3000W varmeelement i kokekar? Burde jeg også legge opp tl å bruke gass, eller klarer varmeelementet 50L?
 
Tilbake
Topp