Nybegynnerspørsmål om ølsett

Ole C

 
Hei, har kjøpt meg et ølsett på Europris type American pale ale (banner vel kanskje i kirka nå)... Men tenker det er en grei måte og begynne på.
Sette består av maltekstrakt, 600 g druesukker (står brewing sugar på pakken), priming sugar, gjær, 60g humle pellets og ett humle nett.

Spørsmål:
1. Bør/må jeg koke matekstakten? Har lest både det ene og det andre. I vedlegget til pakke står det ingenting om at det trenger koking.
2. Bør jeg kaste posen med brewing sugar og heller tilsette samme mengde (eller mer) Beerkit Enhancer. Inneholder en blanding av druesukker og spraymalt. Også kjøpt på min lokale Europris.
3. Ska jeg koke brewing sugar/Beerkit enhanser sammen med maltekstrakten eller for seg selv. Trenger den å kokes?
4. Etter 7 dagers gjæring ska jeg sjekke SG, hvis SG er 1.015 elelr under skal jeg tilsette humlen. Innvendinger her?

Alle andre tips & triks motas med takk.
 
Her er en fremgangsmåte: http://www.bryggselv.no/pages/hvordan-brygge-med-olsett
Bytt ut sukkerblandingen med spraymalt og kok det sammen med vannet i 20 min. Sukker smaker ikke godt... Desinfiser maltekstraktboksen og hell oppi (trenger ikke kok). Kjøl ned til <20c så fort du kan. Hell over i gjæringskar og tilsett gjær. Rist kraftig til du ikke orker mer 3-5min.
Hadde ventet 10 dager, men 7 går sikkert fint. Hiv oppi humlen da. Tapp etter 12-14 dager og la stå i romtemp to uker.
Har du mulighet, bytt ut gjæren med Safale US-05 eller S-04.
 
Takk for tipset :) Hvor mye vann bør jeg koke spraymalten med? Og bør jeg bruke samme mengde spraymalt som sukker eller mer?
 
Tilbake
Topp