Nybegynnerspørsmål

Goddagen. Har noen ganske grunnleggende spørsmål, men er jo helt ny, så det får stå til:
Jeg har satt Coopers real ale, hvor lenge skal den stå og gjære? Heftet som fulgte med sa 3-4 dager, mens jeg ser det står mange steder at det er vanlig å la det stå 2 uker..? Det har sluttet å boble fra gjærlåsen. Mitt andre spørsmål er hvor lenge jeg skal la ølet stå på flasker etterpå og i hvilken temperatur?

Takker for svar
 
La det bli en regel å la det stå i ca.to uker til gjæring.
Selv om den synelige gjæringen er over vil gjæren fortsette å jobbe.
Etter den har gjort seg ferdig med å gjære ned sukkeret vil den fortsette med å rydde opp i en del stoffer som har blitt produsert under prosessen som kan sette uønsket smak og aroma på det ferdige ølet.
I tillegg vil mer gjær bunnfelle å du vil ende opp med mindre bunnfall på flasker og fat.

Etter flasking bør flaskene stå 1-2uker til ettergjæring på flaske ved vanlig gjæringstemperatur hvist du benytter deg av naturlig karbonering.
 
Ja ved å tilsette sukker for å danne kulsyre.
Temperaturen vil variere etter hvilken type gjær man bruker, men for ale bruker jeg vanligvis mellom 18-20C
Men det er egentlig ikke så nøye ved ettergjæringen siden den vil påvirke smaken minimalt i forhold til hovedgjæringen.
 
Tilbake
Topp