nybynner på ølbrygging ;)

Hei, er en som prøver meg på ølbrygging, og synes dette er veldig intresangt.
men, i ett hav av info om ølbrygging, så er det noe jeg ikke finner..
kan noen hjelpe meg.
har satt nu cooper large beer.
den satt jeg mandag kl 2100.
så lurer jeg litt på veien videre.
hvor lenge skal det stå til gjæring ?
når skal jeg tappe på flasker ?
hvordan gjør jeg for og måle opp 3 g sukker ?  (lettvindt)

kunne tenkt meg en sånn ca hva som skjer med pilsen fra dag til dag, og gjøremål fra dag til dag ;)
om noen kunne hjelpet meg med dette hadde jeg blitt veldig glad ;)

takk.
 
hydrometret sto på 1030 da jeg satte den til gjæring, skulle vel vært 1040 etter boken !
hva har jeg gjort galt ?
hvordan påvirker jeg den verdien ?  har jeg hatt for mye vann i ?
 
Det KAN være at du har hatt for mye vann i, det spørs hvor mye malt du hadde oppi.
mest sannsynlig så har du ikke hatt så god avdamping som settet beregner (hvis du har kokt det). uansett er ikke dette noe å bekymre seg for.
Brygget du ale så bør de stå i minimum 14 dager, for Lager som skal gjære ved lavere temp så bør de stå tre uker før du flasker,.

Oppveing av 3 g sukker....Her virker det som at du har fått med deg at 6 g pr liter er gjennomsnittet for sukkertilsetting for karbonering.

Du kan ha sukkeret rett i flaska, men det kan fort bli litt unøyaktigt. så gang opp 6 g med den mengden øl du skal flaske. lag så en sukkerlake på sukkeret og litt vann(ikke for tykk blanding), Ha det i et nytt kar og flytt ølet med hevert eller lignende over i det nye karet slik at ølet blander seg med sukkerlaken, Så flasker du ølet, korker og setter det til karbonering i 14 dager i romtemp. Så kan du sette det kjølig for evt lagring før konsumering.

Ellers så vil jeg anbefale at du bruker søk funksjonen her på forumet, Det er mange tråder som omhandler dette, og du plukker opp masse nyttig info..

Happy brewing :brygging:
 
takk for svar ;)
har satt det i 24 grader og det bobbler i gjærlåsen ;)
det er vel positivt ;)
skal det stå i 3 uker ?(på pakken stod det at det skulle flaskes etter 7 dager )
men har valgt en litt sånn miks av tips.
har ikke sukker i, men erstattet den med maltekstrakt, som noen fikk meg med på.
men for all del, jeg har god tid.. 
er det noen som har bryget ett godt øl første gang ?
har kjøpt carbonerings drops, er det ca 3 g i hvert drops ?
eller skal jeg bare bruk sukker ?
 
24 °C er høy temperatur. Tempen i selve ølet fort kan komme opp i 4-5 °C mer enn romtemperaturen.
 
Dersom du skal flaske heile brygget er det bare å bruke sukker. Karboneringsdrops er kjekt om man kun skal flaske noen få flasker og skal karbonere resten kunstig på fat, men til et helt brygg er det nesten enklest å bruke sukkerlake. Men ikke noe i veien for å bruke karboneringsdrops om du har lyst til det.
 
har nå skrudd ned varmen..  så kansje rundt 20 er bedre ?
så da skal jeg bruk heverten, ha pilsen oppi gjæringspann 2, og så tillføre sukkerlake ?
hvor mye vann kan jeg ha i sukkret uten at den blir for utvannet ? 
dette forumet var helt topp ;)
omringet av eksperter ;)
takk til dere som svarer en øl elsker, som vil prøve og lage øl skjøl ;)
 
Det stemmer, men det kan lønne seg å ha sukkerlaken i spannet før du tapper over ølet. Da blander det seg bedre. Jeg bruker rundt to dl med vann til sukkerlaken. Lykke til.
 
Å gjære en pils, forutsatt at det er en pils og du gjærer med pilsnergjær, på 20 grader, vil ikke bli bra etter hva jeg har forstått.

Men, man lærer mens man holder på, og det er definitivt fakta for denne hobbyen. Føler ølbrygging hadde egnet seg fint som valgfag på videregående!

:godtoel:
 
Regner med du nå har fått flasket ølet?
Mitt første øl var også Coopers Lager. Var det som gjorde at jeg ble bitt av basillen. Jeg likte selvsagt ølet, men den store testen kom når andre fikk smake. De godkjente, og vips så var jeg hekta.

Første gangen målte jeg opp 3 gram per halvliter (brukte 0,5l colaflasker...) og puttet i hver enkelt... DET var tungvindt. Jeg brukte carbonation-drops andre gangen jeg brygget og carbonation-drops var mye lettere. Jeg har også prøvd sukkerlake-metoden og den er nå min favoritt. Raskt, lettvint, og lik dose i alle flasker!

Håper du blir fornøyd med resultatet! Og husk, venter du litt på ølet, så blir det bedre og bedre! Fikk selv en aha-opplevelse på det tidligere denne uken. Brygget et øl i januar til superbowl, og ble svært misfornøyd med resultatet. Gav vekk ei kasse til en kompis som drikker hva som helst, og beholdt noe selv. Tidligere denne uken skulle jeg bare smake for å se hva det var jeg var misfornøyd med, og smaken var nå MYE bedre!
 
hei, har flasket pilsen nu, etter siste svar jeg fikk på denne linken ;) (takk)
men, etter dag 4 tenkte jeg at jeg skulle se hvordan alkoholprosent pilsen var,
så dro på europris og kjøpte en alkomåler, og det var ett trist syn..  den kommer seg ikke opp på skalaen engang, dvs. at den viser at det er minus visst man ser på måleren.
men, samtidig så må det jo finnes en måler som er bedre egnet for pils enn en som går til 100 % ?
burde jeg være skeptisk til at måleren ikke viser noe alkoholprosent ? eller hva skal jeg gjøre ?
 
I såfall er det ikke så rart hvis du får litt merkelig målinger.
1: gjæren har nok ikke rukket å spise opp alt sukkeret du tilsatte for karboneringen
2: bobler fra co2 i ølet vil feste seg til hydrometeret og løfte det så det flyter høyere
3: målte du temperaturen i ølet når du tok målingen? Temperatur påvirker viskositeten i ølet, og dermed hvor høyt/ lavt hydrometeret flyter.
 
okey, nå fatter jeg..  det må regnes ut ;)
jeg kjøpte en standard alkomåler...
men når jeg satte pilsen til gjæring, hadde jeg på hydrometret, 1030....
og nå har jeg 1010...

har en mostvekt oxo, skal\kan jeg bruke den oxo ?
har ikke helit skjønnt hva jeg skal bruke og når !

skjønner jeg har myyye og lære her.. ;)
 
Alkometer funker ikke på øl eller vin
Det er kun beregnet på destillert sprit

Forskjell mellom OG og FG gir deg grunnlag for å beregne alkohol

Forresten så er nok OG målingen din feil(med mindre du koker hele volumet kan du nesten glemme å få en riktig måling)
Ikke så nøye med extrakt siden beregnet OG er korrekt så lenge mengdene stemmer
 
så om jeg ikke var nøye nok med målingen istarten så finner jeg ikke ut nøyaktig hvor mange prosent pilsen står i ?
 
jan ivar skrev:
Forresten så er nok OG målingen din feil(med mindre du koker hele volumet kan du nesten glemme å få en riktig måling)
Ikke så nøye med extrakt siden beregnet OG er korrekt så lenge mengdene stemmer

Og det handler vel om at det er vanskelig å få blandet ekstraktet ordentlig med (det kalde) vannet i gjæringskaret. Henter du vørter fra bunnen av karet vil du finne at mye ekstrakt ligger der, og henter du fra toppen av karet får du bare veldig tynn vørter. Dersom du hr rett mengde vann i karet kan du være temmelig sikker på at vørteren hadde samme OG som det sto på pakka, og at du vil ende opp med et øl rundt 4-4,5%
 
Tilbake
Topp