Nyinnkjøpt utstyr til Ekstraktbrygging.

Har i helgen fått kjøpt meg et  brukt kjøleskap som er planen og brygge lagerøl med, har og bestilt meg en 30 L kjele (SS) fra Culina i kr.sand

Tenkte å ta utgangspunktet i  denne oppskriften http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=41


Dette er mitt forslag:

23 Liter vann
3,5 kg lys spraymalt fra Muntons
100 g Saaz pellets 3.0 % 60 min
25 g Saaz pellets  når 15 min gjenstår av kokingen
25 g Saaz pellets  når 2 minutter gjenstår av kokingen
5 g Irish moss når 15 minutter gjenstår  av kokingen ( evt Isinglass)

Gjær: 11.5 Saflager s-23  eller 11,5 g  Danstar Nottingham ( ikke helt bestemt meg om det blir lager eller ale ennå)

Ut i fra beercalc.dk skal dette få en OG 1055, IBU: 33, BU/GU: 0,6. FG: 1013 ca 5,5% alc

Så noen spørsmål:

Tenkte jeg skulle bruke spesialmalt ( krystallmalt). Hvor mye spesialmalt trenger jeg til dette brygget?

Han skriver også at aroma humlen ( pellets) skal trekke i 10 min etter koking, mener han da at humlen skal trekke i 10 min før jeg begynner nedkjølingen av vørteren? Skal humlen tilsettes rett i vørteren eller skal den legges i en pose  slik som med spesialmalten?

Synes og ha lest at irish moss skal rehydreres før bruk,er det en fordel? Har stående 1 flaske med Isinglass.Kan jeg bruke dette i stedet for Irish Moss og skal Isinglass tilsettes på samme tid som Irish Moss skal?

Kom gjerne med innspill og kommentarer til dette oppsettet..
 
200 gram krystallmalt vil bli OK. Aromahumlen kan godt ligge ti minutter i kjelen etter kok, før du begynner nedkjølingen. Humlen kan legges i en pose, det er avgjort rensligst, men du får noe høyere utbytte av den hvis den koker fritt. Hvis du har noe slags silanordning når du tapper den avkjølte vørteren i gjæringstanken ville jeg unnlatt å bruke pose.
Irish Moss røres ut i litt vann et kvarter før du har den oppi. Isinglass er best egnet til å ha i det ferdige ølet (når du fater eller flasker), mens Irish Moss er beregnet på kokingen.
 
Ok, da  prøver jeg meg med det, har et spm til skal bitterhumlen og smakshumlen ligge i vørteren til jeg kjøler det ned? Eller skal disse taes ut av kjelen etter 60 min?

Var inne og sjekket på petit og de har noe som heter Klar Urt, er dette et godt alternativ til irish moss?
 
Bare la all humle ligge i kjelen helt til du er ferdig og har tappet ut vørteren.
Tror Klar Urt er noe av det samme som Isinglass. Du trenger egentlig ikke noe klaringsmiddel under kokingen, bare forsøk å få med minst mulig grums når du tapper av til gjæringen. Irish Moss og andre kokeklaringer er nice to have, men ikke et must på noen måte.
 
Dag skrev:
Bare la all humle ligge i kjelen helt til du er ferdig og har tappet ut vørteren.
Tror Klar Urt er noe av det samme som Isinglass. Du trenger egentlig ikke noe klaringsmiddel under kokingen, bare forsøk å få med minst mulig grums når du tapper av til gjæringen. Irish Moss og andre kokeklaringer er nice to have, men ikke et must på noen måte.

Klar urt er laget av de virksomme stoffene i Irish Moss og fungerer på samme måte. Anbefalt 1 gram pr kg malt tilsettes 15 min før kokeslutt. Trenger ikke dehydreres
 
Klar Urt er laget av de virksomme stoffene i Irish Moss og fungerer på samme måte. Anbefalt 1 gram pr kg malt tilsettes 15 min før kokeslutt. Trenger ikke dehydreres

Gjelder dette pr kg spraymalt og flytende ekstrakt også?

Jan
 
Til ekstraktbrygg trenger du klaringsmiddel i mindre grad enn med maltbrygging. Det meste av proteinene er allerede fjernet for deg. Jeg ville trygd brygget et ekstraktbrygg uten Irish Moss eller isinglas.
 
Unnskyld at jeg retter på deg Brede, men du har en..skal vi si..trykkfeilsdjevel. Du skriver dehydrere Det skal jo være rehydrere.  ;)
 
Spørsmål ang beer calc på siden http://www.haandbryg.dk

Når jeg vil gjære 23 l øl, vet jeg at jeg må legge inn 23 l i "volum" ruten, men hva må jeg legge inn "boil volum" for og at det skal bli riktig i forhold til 23 liter som skal gjæres?

Fordampes det mye av væsken under oppkok av vørteren? Hvor mye vann må jeg starte med for og å sitte igjen med 23 liter gjærbar vørter? (Ekstraktbrygg og skal koke hele volumet)
 
Når jeg tilsetter aromahumlen 2 min før kokeslutt,  hvor mye har det å si  å la aromahumle trekke i kjelen i 10 min etter koking eller bare la den ligge i kjelen under nedkjøling?  ( skal ikke bruke humleposer under bryggingen) Er forskjellen stor?
 
Tilbake
Topp