Nytt bryggeri og lav effektivitet

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Hei!

Vi sliter med lav meskeeffektivitet.

Vi brygger på VVB-bryggeri hvor meskingen foregår i et maltrør (med diameter 49 cm) oppi et kokekar med diameter 50 cm. Kokekaret har varmelementer i bunn og styres av PID. Under maltrøret er det ca. 20 liter (i buen av VVB'en) og så er det noe vann på utsiden av maltrøret.

Vi brygget med ca. 16 kg malt (+ spraymalt og litt sukker). Beregnet meskeeffektivitet ble dårlige 51%.

På grunn av alt volumet under maltrøret må vi mesket vi med 3,2 liter vann pr kg malt. Vi bommet litt på striketemp og vi startet nok kanskje så høyt som 72 grader og det to kanskje 15-20 minutter å komme ned på mesketemperatur. Vi mesket ut i ca. 10 minutt på 78 grader. Så hevet vi maltrøret og når det begynte å "tørke ut" på toppen skylte vi sakte (kanskje 15-20 minutter) med ca. 35 liter vann som da holdt 80 grader.

Sist vi brygget gjorde vi det på omtrent samme måte og havnet da på 65% meskeeffektivitet. Ikke akkurat noe å hoppe i taket for det heller, men tross alt mye bedre enn 51%. Kan de minuttene på 72 grader ha ført til lavere meskeeffektivitet?

Det er Birger på Vestbrygg som maler malten vår - kan det være noe å hente på justering av malingsgrad? Finere/grovere?

Noen som kan se noe galt med prosessen vår? Vi har ingen forhåpning om å komme opp i 80-90%, men rundt 70% burde kanskje være mulig?

Vatn/malt-forholdet trur eg ikkje er syndaren. Når eg bryggar på eit tilsvarande (mindre)system meskar eg 4-5 kg malt i 20 l vatn. Meskar ut på 78º, hevar maltkjelen og tømmer over 7-10l vatn. Det gir meg 75% utbytte på eit 1,054 OG brygg.

Korleis gjer du målingane og utbytteberekning?

Det er softwaren BrewMate som står for utregningene.

De kalde fakta er som følger:

Vi mesket med 14,1 kg Vienna og 1,7 kg caramalt.

Midveis i koken hadde vi oppi 1 kg lys spraymalt og 1 kg sukker.

Vi tappet ca. 55 liter tilsammen i gjæringsdunkene. OG ble 1.060.

Det var et kraftig humlet øl og vi tok med mye humlegrums i den siste gjæringsdunken. Det lå likevel igjen kanskje så mye som 4-5 liter humleguffe i kokekaret når vi var ferdig med å tappe.

Hva slags effektivitet gir dette?

Du må iallefal rekne med heile volumet. Eg syns ofte det er lettast å bruke preboil Sg og volum. Det går vekk ein del vørter i humla, spesielt om ein brukar blomst.
Har ikkje rekna på tala dine men ~60l med Og på 1, 060 med dei ingrediensane er kansje litt lågt. Med atterhald om nøyare utrekning.

Tror ikke det er malingsgraden fra Birger som er problemet i alle fall. Jeg brygger BIAB med skylling og har ca 80% utbytte med knust malt fra Birger.
Jeg tror du har ulik temperatur i røret under mesking- selv rører jeg jevnlig under hele meskingen for å holde jevn temp. Jeg har blitt ganske forskrekket over hvor ulik temp det kan værerundt  i gryten mesk som står i ro. Humlen siler du jo lett av med en duk, ingen grunn til å ta denne med i gjæringskaret?

Beersmith seier 62% utbytte på 60L Og 1,060 med ingresiensane dine. Ikkje fantastisk men bedre enn 51%. Med 75% utbytte ville Og vore 1,070 med samme volum, ev. 70L med Og 1,060.

Både Vienna og cara har litt dårleg potensial i følge beersmith samanlikna med feks. palemalt og andre crystallmalt.

Ørnegård skrev:
Hei!

Vi sliter med lav meskeeffektivitet.

Vi brygger på VVB-bryggeri hvor meskingen foregår i et maltrør (med diameter 49 cm) oppi et kokekar med diameter 50 cm. Kokekaret har varmelementer i bunn og styres av PID. Under maltrøret er det ca. 20 liter (i buen av VVB'en) og så er det noe vann på utsiden av maltrøret.

Vi brygget med ca. 16 kg malt (+ spraymalt og litt sukker). Beregnet meskeeffektivitet ble dårlige 51%.

På grunn av alt volumet under maltrøret må vi mesket vi med 3,2 liter vann pr kg malt. Vi bommet litt på striketemp og vi startet nok kanskje så høyt som 72 grader og det to kanskje 15-20 minutter å komme ned på mesketemperatur. Vi mesket ut i ca. 10 minutt på 78 grader. Så hevet vi maltrøret og når det begynte å "tørke ut" på toppen skylte vi sakte (kanskje 15-20 minutter) med ca. 35 liter vann som da holdt 80 grader.

Sist vi brygget gjorde vi det på omtrent samme måte og havnet da på 65% meskeeffektivitet. Ikke akkurat noe å hoppe i taket for det heller, men tross alt mye bedre enn 51%. Kan de minuttene på 72 grader ha ført til lavere meskeeffektivitet?

Det er Birger på Vestbrygg som maler malten vår - kan det være noe å hente på justering av malingsgrad? Finere/grovere?

Noen som kan se noe galt med prosessen vår? Vi har ingen forhåpning om å komme opp i 80-90%, men rundt 70% burde kanskje være mulig?

Det kan selvsagt være noe å hente på malingsgraden. Før så kværnet Birger malten for oss. Da hadde vi over 90% utbytte. Så startet vi å kværne selv. Utbyttefalt drastisk. Ned mot 75%. Nå har vi fått justert den så nå var vi på 95% på siste brygg.

95 %? Hvordan beregner du utbyttet da? Det er jo høyere enn de fleste industribryggerier...

Vil man ha så høyt utbytte som 90-95%? Jeg mener å ha lest at for høyt utbytte kan være med på å skylle ut usmaker fra malten.
Det er kanskje noe som henger igjen fra gammelt av når de ikke hadde like bra malt?

Jeg får ikke noe usmak. Lager godt øl. Er nøye i alle deler av bryggingen. Sikkert for nøye ;)

Jeg stresser ikke etter høyt utbytte. Bare artig å se i etterkant hvor man ligger. Malt er billig :)

Men det er litt artig å se at kværnings graden har litt å si.

Så også at utbytte steg etter at jeg rørte som gal når jeg har mash out.

Glemte å skrive at så høyt utbytte får jeg i svake øl og ikke sterke og med lite spesial malt

Rutof skrev:
Jeg får ikke noe usmak. Lager godt øl. Er nøye i alle deler av bryggingen. Sikkert for nøye ;)

Jeg stresser ikke etter høyt utbytte. Bare artig å se i etterkant hvor man ligger. Malt er billig :)

Men det er litt artig å se at kværnings graden har litt å si.

Så også at utbytte steg etter at jeg rørte som gal når jeg har mash out.

Får du bedre utbytte ved å kverne finere da?
Sliter litt med lavt utbytte selv..

Ja utbytte vil avhenge av Og på brygget. Jo høgare Og jo lågare utbytte, med mindre ein aukar avdampingen under kok.

protto skrev:
Ja utbytte vil avhenge av Og på brygget. Jo høgare Og jo lågare utbytte, med mindre ein aukar avdampingen under kok.

Avdampingen får opp OG, men den gjør ingenting med meskeutbyttet ditt...

Gahr skrev:
protto skrev:

Avdampingen får opp OG, men den gjør ingenting med meskeutbyttet ditt...

Lat oss sei du renn 10L ekstra skolevatn gjennom mesken, for så å koke vekk 10L ekstra, sit du igjen med meir ekstrakt i gryta og har dermed auka meskeutbyttet. Poenget mitt var å ende opp med samme volum. Dette kan kun gjerast till ein viss grad, Sg og Ph må overvåkast.

Jeg ville ha holdt en knapp på skylletiden. 15-20 min er litt knapt. På mitt gamle oppsett med kjøleboks og kontinuerlig skilling, skylte jeg ca en time. Hvis jeg kortet ned på tiden, falt også utbyttet.

OyvindEG skrev:
Jeg ville ha holdt en knapp på skylletiden. 15-20 min er litt knapt. På mitt gamle oppsett med kjøleboks og kontinuerlig skilling, skylte jeg ca en time. Hvis jeg kortet ned på tiden, falt også utbyttet.

Men jeg har jo bare så og så mye skyllevann til rådighet. Og det er grenser for hvor liten stråle jeg kan skylle med.

Jeg mesker i et maltrør og skyllingen foregår ved å meske ut på 78 grader for så å heve maltrøret slik at vørteren renner ned i kokekarene. Mens det renner av, startes skyllingen og jeg skyller ved å sprinkle skyllevannet kontinuerlig over mesken.

Har ikke rørt i mesken siste 10 minutt for å unngå uklar vørter. Ser at rutof nevner at han rører under utmesk.  Kanskje dette med å ikke røre maltsengen de siste minuttene ikke betyr så veldig mye for å få klart øl?

Ørnegård skrev:
Men jeg har jo bare så og så mye skyllevann til rådighet. Og det er grenser for hvor liten stråle jeg kan skylle med.

Når dy skyller lar du bare vann strålen renne rett ned i malten ? eller passer du på at den treffer så spredt utover hele overflaten som mulig ?  Om du har en vannstråle som treffer et sted på overflaten av malten så vil den etterhvert grave seg en gang igjenom mesken og det vil hemme utbyttet ganske betraktelig ettersom at det fører til at vannet bare renner rett igjenom det "røret" i stedet for og bli skylt igjenom hele mesken.

Tilbake
Topp