Nytt bryggeri på Torp

FrodeNor skrev:
Torvald skrev:
Kan du du legge ut eit nærbilde av dip tube i meskekaret? Det ser ut som me har samme silbunn, og du har gjort det eg strever med å få til, trur eg har plassert krana for lavt i kjelen slik at slibunnen ikkje vil under mutteren på insida av gjennomføringa til krana.

Jeg kjøpte silbunnen hos humlegård. Jeg satt først krana for lavt. Lagde så et nytt hull som var høyere enn silbunnen.
Borra et hull i silbunnen med trinnbor fra clas Ohlson, slik at dip tuben passa i hullet. Har ca litt over 1 dl igjen i MLT når jeg pumper over til kokekjelen.

Da har me samme silbunn ja. Kor sort volum har du under silbunnen? Fikk forresten blod på tann når eg såg MLTen din, så i dag har eg slipt ned diameteren på silbunnen slik at den passer under krana, bora hol og laga provisorisk tip tube av 1/2" RF rør eg hadde liggande og silikonslange. Så no har eg bare ca.1 liter under silbunnen (før hadde eg 5liter)  :ilike: . Takker for inspirasjonen!
 
Torvald skrev:
FrodeNor skrev:
Torvald skrev:
Kan du du legge ut eit nærbilde av dip tube i meskekaret? Det ser ut som me har samme silbunn, og du har gjort det eg strever med å få til, trur eg har plassert krana for lavt i kjelen slik at slibunnen ikkje vil under mutteren på insida av gjennomføringa til krana.

Jeg kjøpte silbunnen hos humlegård. Jeg satt først krana for lavt. Lagde så et nytt hull som var høyere enn silbunnen.
Borra et hull i silbunnen med trinnbor fra clas Ohlson, slik at dip tuben passa i hullet. Har ca litt over 1 dl igjen i MLT når jeg pumper over til kokekjelen.

Da har me samme silbunn ja. Kor sort volum har du under silbunnen? Fikk forresten blod på tann når eg såg MLTen din, så i dag har eg slipt ned diameteren på silbunnen slik at den passer under krana, bora hol og laga provisorisk tip tube av 1/2" RF rør eg hadde liggande og silikonslange. Så no har eg bare ca.1 liter under silbunnen (før hadde eg 5liter)  :ilike: . Takker for inspirasjonen!

Jeg har ca 1.5l under silbunnen. Skal kutte skruene lit slik at jeg kommer ned i ca 1 liter.
 
Genialt oppsett! Tror det er mange av oss som sikler på noe sånt!
Hvordan har du fått tilsendt varmeelement og koblingsbokser? Sender amazon (hvis det er der du har handlet) rett til Norge eller er varene tatt via jetcarrier?
 
Ser veldig bra ut. Jeg synes skapet ditt er bedre enn det til The Electric Brewery som, etter min mening, har fylt opp skapet med alt for mye unødvendig elektronikk og ei salig røre av svak- og sterkstrøm.

Hva styrer B1?
 
Tholthe skrev:
Genialt oppsett! Tror det er mange av oss som sikler på noe sånt!
Hvordan har du fått tilsendt varmeelement og koblingsbokser? Sender amazon (hvis det er der du har handlet) rett til Norge eller er varene tatt via jetcarrier?

Jeg har handlet på Amazon.
 
gustavf skrev:
Ser veldig bra ut. Jeg synes skapet ditt er bedre enn det til The Electric Brewery som, etter min mening, har fylt opp skapet med alt for mye unødvendig elektronikk og ei salig røre av svak- og sterkstrøm.

Hva styrer B1?

Er helt enig.Det er for mye dilldall. B1 er hovedbryteren til skapet
 
gustavf. hva er det du har i mot 'svak og sterkstrømm' i samme skapet? husker det er ikke første gangen/stedet jeg leser det av deg?
er fult enig at theelectricbrewery sin volt- og ampere-meter er overkill og lite nødvendig, men annet enn det er det jo ikke noe spesielt dårlig med det? eller er de noen andre (sikkerhets-)tanker du har i mot?

flott bryggeri der forresten!
 
Du har litt kraftigere kurser enn det jeg har da. ;-) Får vel finne en 3500W versjon

Veldig imponerende oppsett. Jeg blir veldig inspirert av å se dette, og det klør litt i lommeboka nå ;-)
 
Andre brygget på det nye bryggeriet  :)
Effektbryteren fungerer helt utmerket, så den blir montert i skapet. Hadde ikke noe problem med for mye damp. Kokekjelen står rett under et vindu.
Jeg må stille tempen i HLT et par grader over ønsket temperatur i mesken.
Skyllingen gikk bedre denne gangen. Glemte å ta bilde av skyllingen. Vørteren blir utrolig klar..
 

Vedlegg

  • IMG_1681.JPG
    IMG_1681.JPG
    39,1 KB · Sett: 912
  • IMG_1685.JPG
    IMG_1685.JPG
    30 KB · Sett: 900
  • IMG_1687.JPG
    IMG_1687.JPG
    36,3 KB · Sett: 901
  • IMG_1688.JPG
    IMG_1688.JPG
    24,4 KB · Sett: 897
  • IMG_1690.JPG
    IMG_1690.JPG
    31,4 KB · Sett: 893
  • IMG_1691.JPG
    IMG_1691.JPG
    22,9 KB · Sett: 898
  • IMG_1696.JPG
    35 KB · Sett: 880
  • IMG_1699.JPG
    IMG_1699.JPG
    28,7 KB · Sett: 899
Kjempeflott oppsett!
Lurer litt på hva som fikk deg til å velge en effektbryter til kokekjelen i stedet for en PID?
 
oeng skrev:
Kjempeflott oppsett!
Lurer litt på hva som fikk deg til å velge en effektbryter til kokekjelen i stedet for en PID?
Da jeg bestemte meg for dette oppsettet, hadde jeg vvb med 2 stk varmeelementer på henholdsvis 3 kw og 2 kw.
trengte egentlig ikke noe form for regulering. Disse elementene var for lange for kjelene, så jeg kjøpte et element på 4500 W.
Effektbryteren er billigere enn pid med føler og hurtigkobling. Det kan hende at jeg etterhvert kjøper en pid til, og bytter plass med timeren.
Setter da timeren nede på skapet. Det får bli når jeg har glemt hvor mye skapet har kostet.  ;D
 
protto skrev:
oeng skrev:
Kjempeflott oppsett!
Lurer litt på hva som fikk deg til å velge en effektbryter til kokekjelen i stedet for en PID?

Kva vil vere poenget med PID på kokekjelen?

En PID i stedet for en effektbryter vil kunne hjelpe til med å unngå overkoking.


Å bruke en effektbryter til kokekjele elementet er ganske smart, man setter på 100% effekt inntil det koker, reduserer så effekten ned til det nivået som trengs for å holde kokingen i gang. Da unngår man problemer med alt for kraftig varme på elementet, koking som spruter, osv. Med en effektbryter har man det man trenger for å justere varmelementet under kokingen.

Ved å bytte ut effektregulatoren med en PID, kan man også eliminere vekk risikoen for overkoking som lett skjer i det kokingen starter.
Sett temperaturen rett under kokepunktet, f.eks 96 grader, og gjerne med en alarm også. Da er man sikret at man ikke koker over hvis man er opptatt med andre ting eller bare er litt uoppmerksom på dette tidspunktet.
Deretter kan man bruke PID'en som en effektbryter ved å skifte over fra automatisk mode til manuell mode med 100% effekt inntil det koker, for deretter å sette ned effekten til 60-70-80% for å holde kokingen på et passelig nivå.

Dette er bare en dippedutt for å gjøre bryggedagen enklere og ikke noe man må ha, men når man først designer et system med avanserte greier som PID'er og effektregulatorer, er det jo kjekt å optimalisere det med de funksjoner man har muligheter til og synes hadde vært kjekt å ha. Allt innenfor hva man synes gir et fornuftig kost / nytte forhold.

For min del betyr å kraftig redusere risiko for overkoking en hel del. Overkoking skjer overraskende hurtig og gir et helsikens varmt og klissete søl som kan være noe herk å rengjøre, regner med at dette ikke bare er et problem for meg, men noe alle har opplevd en eller flere ganger....
 
Ellers kan man jo bruke Foam Control/Fermcap S.:) Har ikke kokt over en dråpe siden jeg begynte med det.
 
Tilbake
Topp