Nytt bryggeri på Torp

Ble litt utålmodig. Fant ut at jeg måtte ha noe flere øl på fat.  :)
Bryggerirommet er langt fra ferdig, men bryggeristanden er skrudd sammen og resten av matrialene er kjøpt.
Så får vi se når resten blir gjort ferdig.  >:D 
Har fått kalibrert pidene i dag.
Skal brygge første brygg i morgen.

Systemet er basert på http://theelectricbrewery.com/.
 

Vedlegg

  • DSC_0124.JPG
    DSC_0124.JPG
    61,8 KB · Sett: 1.769
  • styrskjema3.png
    51,2 KB · Sett: 1.993
  • DSC_0130.JPG
    DSC_0130.JPG
    65,4 KB · Sett: 1.772
  • DSC_0131.JPG
    DSC_0131.JPG
    55,3 KB · Sett: 1.748
  • DSC_0129.JPG
    DSC_0129.JPG
    64,1 KB · Sett: 1.771
  • DSC_0128.JPG
    58,7 KB · Sett: 1.716
  • DSC_0126.JPG
    DSC_0126.JPG
    60,9 KB · Sett: 1.782
  • DSC_0125.JPG
    DSC_0125.JPG
    68,4 KB · Sett: 1.769
#liker ;D#

Oi oi oi, det var strøkent!
Driver og bygger noe lignende selv, men ikke så fancy som ditt oppsett.

Hvor har du kjøpt coilen til hlt tanken?
Hvor store er kjelene?
 
bozo skrev:
#liker ;D#

Oi oi oi, det var strøkent!
Driver og bygger noe lignende selv, men ikke så fancy som ditt oppsett.

Hvor har du kjøpt coilen til hlt tanken?
Hvor store er kjelene?

Coilen er kjøpt fra the electric brewery. Det ble billigere enn å kjøpe tilsvarende lengde kobber hos biltema.
Kjelene er på 50 liter. Kjøpt fra Norrøna
 
Kjempeflott Frode - slik bllir det når fagfolk jobber skjønner jeg ;-))    må få ta det i øyesyn ved anledning ......
 
Utrolig morsomt at noen har laget "the electric brewery" her på berget.  :amen:

Avviker opplegget ditt fra originalen på noe vis?

Og hvordan festet du koblingsboksene til kjelene?

Hvordan ordner du avtrekk?

Dette er virkelig drømmeoppsettet! Lykke til med bryggingen  :skitbra:
 
Ser at du har en mengde vribrytere på tavla di, kunne du forklart litt om hvordan disse er koblet?
 

Vedlegg

  • tavle.jpg
    tavle.jpg
    24,4 KB · Sett: 1.568
bozo skrev:
Ser at du har en mengde vribrytere på tavla di, kunne du forklart litt om hvordan disse er koblet?
Håper at dette er mere forklarende.
Jeg kobla ferdig skapet den gang jeg brukte vvb som kokekjele og HLT. Da hadde jeg 2 stk elementer i hver kjele.
Elementene var montert såpass høyt at jeg måtte ha i 23 liter med vann/vørter før jeg kunne sette på elementene.
I dag bruker jeg 1 stk element i hver kjele.
Dvs at bryterene som er ved siden av B2 og B3 er ikke i bruk.
B6, B7 er koblet på alarmutgangen på piden, mens B8 er koblet til alarmen på timeren.
 

Vedlegg

  • koblingsskapet.jpg
    22,1 KB · Sett: 1.744
RuneS skrev:
Utrolig morsomt at noen har laget "the electric brewery" her på berget.  :amen:

Avviker opplegget ditt fra originalen på noe vis?

Og hvordan festet du koblingsboksene til kjelene?

Hvordan ordner du avtrekk?

Dette er virkelig drømmeoppsettet! Lykke til med bryggingen  :skitbra:
Ikke utenom at jeg ikke benytter pid til kokekjelen. Der bruker jeg isteden en effektbryter.
 
FredT skrev:
Kjempeflott Frode - slik bllir det når fagfolk jobber skjønner jeg ;-))    må få ta det i øyesyn ved anledning ......

Du er alltid velkommen Fred. Jeg ringer deg når jeg har fått kontroll på alle parameterene  :)
 
Andreas Habel skrev:
Sehr ordentlich, mein Herr!

Lykke til med bryggingen!
Takk. Det blir en weizen i morgen og Kölsch neste helg. Skulle gjerne ha prøvd en tilsvarende røkøl som jeg smakte på hos dere. :)
 
Kan du du legge ut eit nærbilde av dip tube i meskekaret? Det ser ut som me har samme silbunn, og du har gjort det eg strever med å få til, trur eg har plassert krana for lavt i kjelen slik at slibunnen ikkje vil under mutteren på insida av gjennomføringa til krana.
 
Torvald skrev:
Kan du du legge ut eit nærbilde av dip tube i meskekaret? Det ser ut som me har samme silbunn, og du har gjort det eg strever med å få til, trur eg har plassert krana for lavt i kjelen slik at slibunnen ikkje vil under mutteren på insida av gjennomføringa til krana.

Jeg kjøpte silbunnen hos humlegård. Jeg satt først krana for lavt. Lagde så et nytt hull som var høyere enn silbunnen.
Borra et hull i silbunnen med trinnbor fra clas Ohlson, slik at dip tuben passa i hullet. Har ca litt over 1 dl igjen i MLT når jeg pumper over til kokekjelen.
 
Ser du har platekjølar, men har du vurdert å pumpe vørteren gjennom HERMS-coilen med HLT full av kaldt vatn for kjøling? (Med kaldtvatn fra springen kontinuerleg rennande inn i HLT).
 
protto skrev:
Ser du har platekjølar, men har du vurdert å pumpe vørteren gjennom HERMS-coilen med HLT full av kaldt vatn for kjøling? (Med kaldtvatn fra springen kontinuerleg rennande inn i HLT).

Hm...Der satt du meg på en ide  :idea:.
Da må jeg enten ha en kran til i kokekjelen, eller tømme MLT for malt for så å pumpe vørteren tilbake i MLT etter kok.
Det beste vil være å montere en kran til.
Skal ta å prøve med kokende vann først.
 
Ahh, kjempetråd og nydelig opplegg!  :amen: Gratulerer! Håper inderlig du følger opp med detaljer om selve bryggeforløpet etter hvert som du kommer i gang. 
 
FrodeNor skrev:
protto skrev:
Ser du har platekjølar, men har du vurdert å pumpe vørteren gjennom HERMS-coilen med HLT full av kaldt vatn for kjøling? (Med kaldtvatn fra springen kontinuerleg rennande inn i HLT).

Hm...Der satt du meg på en idé  :idea:.
Da må jeg enten ha en kran til i kokekjelen, eller tømme MLT for malt for så å pumpe vørteren tilbake i MLT etter kok.
Det beste vil være å montere en kran til.
Skal ta å prøve med kokende vann først.

Kan du ikkje pumpe direkte frå kokekjelen, gjennom spiralen, og så rett i gjæringskaret? Eller har du ikkje hurtigkoblingar på slangane?

Ev. fra kokekjelen, gjennom spiralen, tilbake i kokekjelen for whirlpool.

Med greie rutinar på reingjering av spiralen først trur eg det ville blitt ein bra kjølar. Med eg trur eg ville unngått å bruke MLT til mellomlagring med mindre du vil ta jobben med å gjere denne rein to ganger på ein bryggedag.
 
Tilbake
Topp