Nytt termometer: Thermapen

Etter totalt temperaturkaos siste bryggedag (noe som resulterte i en SVÆRT gjærbar vørter), bestemte jeg meg for å gå til innkjøp av nytt termometer - nok en gang. Har vært gjennom 2 stk Clas Ohlsson digitale, 2 stk sprittermometer og 1 stk kina-produsert "lab"-termometer. Alle har gitt meg svært stort hodebry, både hva nøyaktighet (seg i mellom har de vist opptil 3 grader forskjell), reproduserbarhet (samme termometer viser drastisk forskjellig temperatur ved gjentatte målinger) og treghet (over minuttet på alle, flere minutter! på kina-driten). Det som viste seg å fungere best var muligens sprittermometeret fra Petit, men det er også tregt og viser 1 grad i isbad og 97,8 grader i kokende vann.

Vel, FLUKE og den slags ble for dyrt (flerfoldige 1000lapper), men trengte et kvalitetstermometer med rimelig nøyaktighet. All den tid resultat av mesking kan endres ved bare en grads forskjell - så ville jeg ha noe som minst ville gi meg en måling innenfor 1 grads sikkerhet. De aller fleste rimelige termometer har en ± 1grad eller enda dårligere - noe som betyr at om man måler 66 grader, så kan det like gjerne være 65 eller 67 grader.

Etter mye bra omtale på en del utenlandske fora, gikk jeg for en Thermoworks Thermapen (http://www.thermapen.co.uk/) og må si jeg er nesten fra meg av begeistring. Det fungerer lynkjapt (under 4 sek) og er så nøyaktig som jeg mener er mulig å oppdrive til en, for meg, realistisk pris. (+/-0,4 °C i det aktuelle temperaturområde, termometeret kommer med kalibreringsertifikat). Direkte billig er det ikke (kom på ca 800,-), men kjenner at det gir meg ro i sjela å vite at jeg har kontroll på mesketemperaturen på en helt annen måte enn før.

Selges forøvrig også i Norge, men fikk aldri noe tilbakemelding på pris og tilgjengelighet - kan være verdt å undersøke.

Bare et lite tips til andre som frustrerer seg over slikt :)
 
+1

Har kjøpt et lass med forskjellige thermometre fra Thermoworks, slike med løse prober også videre, utrolig bra varer.
Ved kok og slikt så bruker jeg en IR variant derifra, så slipper jeg å stikke noe oppi vørtern (fungerer sålenge det ikke fråder da)
 
Tilbake
Topp