O2 i vørter før gjær

uggur

Norbrygg-medlem
Vi har laget meske/kokekar av 200l vvbereder,med gass krabbekoker som varmekilde.
Den har tappekrane i bånn.Den heiser vi opp,så kranen kommer over gjæringskaret,og kjører vørteren rett ned i karet der kjøleren står klar.50l går fra 100grader til 20 påunder 10 min.
Spørsmålet er om det kommer nok O2 i vørteren så vi slipper å riste gjærkaret(150l vv-bereder delt i 2),den står på føtter,så risting blir tungt.
Det plasker godt under tappinga,ca 1/2 meters fallhøyde,må da tilføres bra med O2 da?

Hvilken type øl?
Temperatur på vørteren?
Hvis den endest kjøles til 20 grader er det ikke nok oksygen uansett øltype...

Hvis starteren er optimal kanskje det hjelper....

Har gjort dette på weissbier,porter og IPA,og det gjærer som f..
Plaskinga foregår fra koketemp til ca 50 grader.

Hvor mange PPM ren plasking ned i kar gir er jeg nysgjerrig på selv.

En billig løsning vil kanskje være et venturi-rør. Vil tro at det vil gi flere PPM hvis riktig designet da det nok vil utsette en større andel av vørteren for luft.

Etter min mening,skulle det komme vel så mye o2 med plasking som risting,iallefall med 1/2 m fall?
Ellers blir det vel kort og "rein" vei fra kokekar til gjærdunk?

De som drikker ølet kan si om det er nok:)
Tror likevel mange ville forsøkt å endre på oppsettet/rutinene.
Det er mulig å få inn mer oksygen hvis temperaturen er lavere.
Tror det ble skrevet en eller annen gang at gikk man fra 20C og ned til 0C så kunne man få inn nesten dobbelt så mye oksygen. Ta det ikke for gitt, søk og les selv.

Tror i utgangspunktet ikke at det blir nok oksygen av "plaskingen" ettersom at den forblir kunn i overflaten av væsken jo mer som kommer ned i dunken, og mindre og mindre av "luft" boblene kommer i kontakt med vørteren lengre ned i gjærtanken, dvs mindre opptak av O2.

Skal sies at mengde O2 ofte kommer an på type brygg, men også ditt ønske til å gjenskape nært like gode resultater ved senere anledning, om
ett av bryggene deres blir til særs veldig godt likt. :)

Er naturligvis forskjellige opptak av forskjellige gasser i vørter / væsker ved forskjellige temperaturer, også litt forskjellig lufting av vørter avhengig av øl typer og om det er sterk øl / vanlig øl.

Er du usikker kan du jo se om du får laget deg en hjemmelaget lanse med luftestein på festet med fiffig løsning på enden og tilhørende O2 oppsett å bruke.

Finnes også akvariepumper og div som kan brukes, men spørs jo litt hva mann ønsker å legge i dette. Om du får tak i kobberkveil kan du jo rette denne og feste luftestein på / rette kobberør / rustfri rør. er vel ikke det helt store å få dette til om mann ønsker det nok.

Mange av dem som drikker ølet vi brygger er ofte vant til industripils. Da framstår gjerne et halvveis vellykket hjemmebrygg som gourmetøl. Utilstrekkelige mengder O2 behøver ikke gi all verdens negative resultater. Men søk her på forumet på tråder som går omtrent som: Øllet har stoppet å gjære FG 1030, hva gjør jeg nå?

Risting av vørter kan avhengig av temperatur og OG gi 8 ppm O2, selv på svake øl trenger vi ca 10 ppm. Tror ikke du opnår noe i nærheten av nødvendig O2 nivå bare ved å la ølet plaske ned i bøtta, særlig ikke på sterke øl. Når dere først legger så mye arbeid inn i en batch som det krever å brygge 150 liter er det en billig forsikring med om ikke annet en akvariepumpe, det beste vil være å tilsette ren O2.

Ofte kan man slippe unna med mye. Men av og til slipper man ikke unna. Konsistent god praksis gir konsistent godt øl. Hver og en får velge.

For meg har anskaffelse av O2 utstyr hjulpet mye. For all del, synes øllet var godt før dette og, men sammen med større nøyaktighet i pitchrate gir dette meg øl som gjærer renere ( og har en renere smak) og som gjærer ut slik jeg forventer gang etter gang.

mvh
Bårdd

Er selv litt skeptisk til dette 02- regimet i form av nødvendig tilsetning av ren oksygen.
Hvis dere hadde funnet en løsning med å kjøle ned vørteren før fritt fall ned i gjæringskaret, tror jeg der kunnet produsert bra øl enten med tørrgjær eller en vital og høyere pitchrate av slurry, såfremt OG < 1.060. Kald vørter absorberer mer oksygen, enten det er ved risting, plasking eller ren O2. Men dere trenger nok gjær i form av slurry eller tørrgjær.

For sterkere øl ville jeg nok benyttet ren O2 uansett.

Tørrgjær er femstilt slik at beluftning/ oksygentilsetning strengt tatt ikke er nødvendig i følge Fermentis og Danstar. Flere bryggerier bruker steril luft fremfor O2, og dermed klarer seg fint med inntil 8 ppm dersom de bruker tørrgjær repitcher tilstrekkelig mengde av vital gjær høstet rett etter primærgjæringen.

Til inspirasjon:

Sist redigert:
Er vel ikke så gunstig å pitche på 2C. Skal man vente på at vørteren har steget til normal pitchetemp er det vel lite O2 igjen?

Er selv litt skeptisk til dette 02- regimet i form av nødvendig tilsetning av ren oksygen.
Hvis dere hadde funnet en løsning med å kjøle ned vørteren før fritt fall ned i gjæringskaret, tror jeg der kunnet produsert bra øl enten med tørrgjær eller en vital og høyere pitchrate av slurry, såfremt OG < 1.060. Kald vørter absorberer mer oksygen, enten det er ved risting, plasking eller ren O2. Men dere trenger nok gjær i form av slurry eller tørrgjær.

For sterkere øl ville jeg nok benyttet ren O2 uansett.

Tørrgjær er femstilt slik at beluftning/ oksygentilsetning strengt tatt ikke er nødvendig i følge Fermentis og Danstar. Flere bryggerier bruker steril luft fremfor O2, og dermed klarer seg fint med inntil 8 ppm dersom de bruker tørrgjær repitcher tilstrekkelig mengde av vital gjær høstet rett etter primærgjæringen.

Til inspirasjon:

white labs https://www.wyeastlab.com/hb_oxygenation.cfm

I tillegg er det enkelte gjærstammer som krever mer O2 enn andre.

Jeg tror ikke tørrgjær har mindre behov for O2 enn flytende gjær for å danne cellemembraner og dermed formere seg normalt. Det ville mildest talt vært oppsiktsvekkende.

White labs og wyast skriver at vi trenger 1 rør eller 1 pakke for å gjære ut 5 gallon øl. Vi tror ikke helt på det heller gjør vi?

Man kunne tenke seg at man i stedet tilsatte masse gjær slik at gjærvekst ikke var så nødvendig for å gjære ut ølet. det er et par haker ved dette. For det første produserer gjær en del ønskede smakskomponenter når den formerer seg. For det andre er ofte tilsatt gjær gamle celler. Vi trenger nye spreke celler for å ta ølet ned til den fg vi ønsker. For det tredje vil en slik pitch være en overpitch, overpitching er kjent for å kunne gi usmaker til øl. En av disse er smak av grønnøl. En eple/gressaktig aroma.

Som sagt søk på tråder om mislykket gjæring og dere vil finne.

mvh
Bårdd

white labs https://www.wyeastlab.com/hb_oxygenation.cfm

I tillegg er det enkelte gjærstammer som krever mer O2 enn andre.

Jeg tror ikke tørrgjær har mindre behov for O2 enn flytende gjær for å danne cellemembraner og dermed formere seg normalt. Det ville mildest talt vært oppsiktsvekkende.

White labs og wyast skriver at vi trenger 1 rør eller 1 pakke for å gjære ut 5 gallon øl. Vi tror ikke helt på det heller gjør vi?

mvh
Bårdd

Tørrgjær er fremstilt aerobt,og har ikke samme behov for 02 grunnet en annen fremstillingsprosess en fersk gjær fra Wyeast som du henviser til. I stedet for å skrive hvorfor sakser jeg inn fra Danstar;
I always aerate my wort when using liquid yeast. Do I need to aerate the wort before pitching dry yeast?

No, there is no need to aerate the wort but it does not harm the yeast either. During its aerobic production, dry yeast accumulates sufficient amounts of unsaturated fatty acids and sterols to produce enough biomass in the first stage of fermentation. The only reason to aerate the wort when using wet yeast is to provide the yeast with oxygen so that it can produce sterols and unsaturated fatty acids which are important parts of the cell membrane and therefore essential for biomass production.

Har også lest noen nyere artikler,kan sikkert finne dette når jeg får tilgang til noen annet enn iPhone,men mener å huske at det var Gordon Strong som har gått langt anbefale kun en enkel vial med fersk gjær uten starter til 5 gallon øl. Tror til og med det var lager, noe som vil være enda mer i strid med etablert teori. Siden det et fersk gjær vil jeg anta at 02 er fordelaktig. Braukaiser har også gjort noen øvelser på ulik pitching rate og oksygenerering,uten de store utslagene i smakstester.

Hvis man skjener til enkelte kommersielle bryggerier vil du også finne alternativer med steril luft fremfor o2,noe som sikkert har mye med kostnader å gjøre når vi snakker store volum,samt redusert risiko for overoksygenering.

Avslutningsvis; Folk må gjøre opp sin egen mening om hvordan de vil skape et best mulig sluttprodukt av en god og helhetlig bryggeprosess,men jeg synes det blir feil å skape et bilde av at o2 utstyr er det eneste saliggjørende i hvert eneste tilfelle. Det er mulig å få til alletiders øl med veldig enkle midler.

Har gjort dette på weissbier,porter og IPA,og det gjærer som f..
Plaskinga foregår fra koketemp til ca 50 grader.
Det høres vel uansett ikke riktig å tilføre luft/o2 i ølet på den tempen? Kjøle først ifølge det jeg har lært.
Bruker sjøl luftestein og dykkeluft. Forholdsvis steril tipper jeg etter vannutskilling og trippel filtrering. Bruker et vanlig 1.trinn, kutta en ventilslange og skjøta på gass slange med luftestein. Ser ut til å fungere perfekt, men det er vel ikke alle som har dykkerutstyr liggende

Først hvis du leser mine innlegg skriver jeg at jeg ofte fikk godt øl uten O2. Nå får jeg bedre øl hver gang. Jeg har aldri sagt at man ikke kan lage godt øl uten O2.

Uten at jeg vet det antar jeg at fersk gjær er produsert aerobt likesåvel som tørrgjær. Aerob produksjon av gjær kan 9 doble utbyttet så det antar jeg alle gjærprodusenter bruker.

At gjærcellene har nok stereoler til å være sunne og friske tar jeg for gitt. At de har nok stereoler til å serve 4-5 datterceller høres mildt fantastisk ut.

Troester skriver selv at han anser resutatene av forsøket som inkonklusiv. Til sist nok sunn gjær er en god forsikring mot infeksjoner da gjære rett og slett utkonkurerer uønskede celler.

Jeg kjenner ikke bryggerienes praksis. Vet ikke hvor lenge de belufter og om de gjør det bare en gang. Hvilken gjær det er snakk om og hvilken vørterstyrke det er snakk om.

mvh
Bårdd

Sist redigert:
Tørrgjær er fremstilt aerobt,og har ikke samme behov for 02 grunnet en annen fremstillingsprosess en fersk gjær fra Wyeast som du henviser til. I stedet for å skrive hvorfor sakser jeg inn fra Danstar;
I always aerate my wort when using liquid yeast. Do I need to aerate the wort before pitching dry yeast?

No, there is no need to aerate the wort but it does not harm the yeast either. During its aerobic production, dry yeast accumulates sufficient amounts of unsaturated fatty acids and sterols to produce enough biomass in the first stage of fermentation. The only reason to aerate the wort when using wet yeast is to provide the yeast with oxygen so that it can produce sterols and unsaturated fatty acids which are important parts of the cell membrane and therefore essential for biomass production.

Har også lest noen nyere artikler,kan sikkert finne dette når jeg får tilgang til noen annet enn iPhone,men mener å huske at det var Gordon Strong som har gått langt anbefale kun en enkel vial med fersk gjær uten starter til 5 gallon øl. Tror til og med det var lager, noe som vil være enda mer i strid med etablert teori. Siden det et fersk gjær vil jeg anta at 02 er fordelaktig. Braukaiser har også gjort noen øvelser på ulik pitching rate og oksygenerering,uten de store utslagene i smakstester.

Hvis man skjener til enkelte kommersielle bryggerier vil du også finne alternativer med steril luft fremfor o2,noe som sikkert har mye med kostnader å gjøre når vi snakker store volum,samt redusert risiko for overoksygenering.

Avslutningsvis; Folk må gjøre opp sin egen mening om hvordan de vil skape et best mulig sluttprodukt av en god og helhetlig bryggeprosess,men jeg synes det blir feil å skape et bilde av at o2 utstyr er det eneste saliggjørende i hvert eneste tilfelle. Det er mulig å få til alletiders øl med veldig enkle midler.

Jeg har ikke svært mye erfaring med å bruke tørrgjær både med og uten lufting, men har vært borti begge deler i komersiell brygging. Resultatet blir IKKE det samme. Erfaringen min er at det helt klart er bedre å lufte vørteren også når man bruker tørrgjær, uavhengig av hva både Danstar og Fermentisk sier. Som Bårdd påpeker trenger gjæren oksygen til produksjonen av steroler. Tørrgjæren er kanskje "loaded" med næring, men min erfaring tilsier altså at ølet blir markant bedre med god lufting.

Hvor mye øksygen gjæren trenger vil variere, i en del tilfeller vil 8 ppm være tilstrekkelig, i andre kreves det betydelig mye mer. I bryggerier som bruker steril luft tilsettes denne gjerne under trykk, noe som kan gi høryere verdier enn 8 ppm.

Hva pitching rate angår, er det ofte vel så viktig med frisk gjær som mye gjær, men dette vil også avhenge mye av hvordan vørteren luftes. Med nok oksygen kan man klare seg med mindre gjær. Dette vil også igjen avhenge av gjærtype. Store bryggerier bruker ofte en lav pitching rate, men her tilsettes det ofte ny vørter underveis i gjæringen, så det blir ikke helt enkelt å sammenlikne med hjemmebryggpraksis. tilseetter man "lite" gjær i bryggeriene kompenseres det gjerne med høyere oksygeneringsrater.

Jeg vil driste meg til å påstå at for dårlig lufting av vørteren (kanskje sammen med dårlig temperatrukontroll) er den absolutt viktigste grunnen til at ganske mye hjemmebrygg ikke smaker så bra som det kunne ha gjort...

Tilbake
Topp