oechslevekt og alkometer

Hei.

Var på loppemarked i helgen og der hadde de en glassbalong som var brukt til å sette vis om jeg plukket meg med.
Med ballongen var også en pose med div vin utstyr. Det meste var gammelt og ubrukelig, men en oechslevekt og et alkometer som jeg lurer på om kan brukes.

Jeg ser jo at oechslevekt er nevnt her inne, men hva bruker man det til og er dette det samme som et hydrometer?
Skalaen går fra -15 til 120 og det står most und wein på det.

Akometeret er jeg ennå mer i tvil på. Det går fra 0 til 100. Mulig å bruke og evt til hva?

En pose med Saga ballong og flaske rens var også med. Regner med den kan brukes. Noen som kjenner til dette produktet?

Hilsen

Endre

Vedlegg

• image (2).jpeg
    image (2).jpeg
    558,3 KB · Sett: 733
Oschelevekt er hydrometer ja
Alkometer er til ren sprit(og vann) så ikke noe du får brukt for til brygging. 0-100 er da alkoholprosent

Skalaen er fra -15-120? Virker ikke som en skala jeg har kjennskap til desverre

Mener sikkert en skala fra -15 til 120, det er vanlig at vinleggere snakker om SG punkter +/- 1,000.
Dette vil si en SG fra 0,985 til 1,120 SG.

Du har en "vinprovare", den skal i søppelbøtta, Alkometeret bruker du når du har laget "hjemmebrent", kjekt å ha til vasking, desinfisering etc.

Takk for svar alle svar.

At "vinprovare" skal i søppelbøtta er jeg klar over. Vet ikke hvorfor jeg tok den med på bildet en gang.
Alkometret kan med andre ord bare brukes til det jeg trodde. Det er vel strengt tatt ikke noe man bruker i vin produksjon heller.
Hydrometrert får bli og skal prøves.

Lurer på om onkel har forståelse for at hjemmebrenten skal brukes til desinfisering...

Joda, det skal man ikke se bort fra. Men jeg husker denne dingsen fra studietiden da det ble laget noen dunker med dårlig hvitvin at den ikke var noe presisjons instrument.
Den jeg hadde da fikk jeg aldri til å fungere helt, så tror heller jeg får investere i noe bedre når den tid kommer.

Endre

For vert 16 gram sukker i 1 liter veske får du 1 % alc.
Så har du brukt 3200 gram i 15 liter vin får du:
3200 gram/15 liter/16= 13,3 % det mest nøyaktige

EndreS skrev:
Joda, det skal man ikke se bort fra. Men jeg husker denne dingsen fra studietiden da det ble laget noen dunker med dårlig hvitvin at den ikke var noe presisjons instrument.
Den jeg hadde da fikk jeg aldri til å fungere helt, så tror heller jeg får investere i noe bedre når den tid kommer.

Endre

Det enkleste er bare å bruke oechslevekten til beregning av alkoholinnholdet også.

Er det bare meg, eller ser det alkometeret ut som det rett og slett er en oeschlervekt det også?

arvidg skrev:
Er det bare meg, eller ser det alkometeret ut som det rett og slett er en oeschlervekt det også?
Den fungerer på samme måte, men måleenheten/verdiene stemmer ikke, så den er ikke brukbar til øl,
Kun til "dessinfeksjonsvæske" :) som tidligere nevnt.
Og det er ikke lov å lage selv ;)

arvidg skrev:

Det er en flytevekt ja, men gradert og kalibrert for etanol i vann.

Edit: postet samtidig som Magne, og hjemmebrendt er det bare såvidt lov til å snakke om etter 1999

StoreMy skrev:
EndreS skrev:
At "vinprovare" skal i søppelbøtta er jeg klar over. Vet ikke hvorfor jeg tok den med på bildet en gang.

Tja, det kan da hende at det blir laget vin?
Den er like nøyaktig som et steinkast med venstrehånda i sterk kuling en mørk vinternatt :)
Søpplebøtta er eneste fornuftige stedet....

EndreS skrev:

Endre

Var på 16 mai fest i studietida i Trondheim. Hadde tatt med ein vithvin vi hadde laga på hybelkjøkkenet... Dagen etterpå "forsov" eg meg til frokosten. En kompis skal ha sagt noe som følgende: " vi så at han drakk øl, vi så at han drakk absinth og whiskey.... Men det må ha vært den hvitvinen som tok knekken på han"

Tilbake
Topp