OG på brygg

Heisann. Har satt ett brygg. Det er en farris bruun porter oppskrift fra ølbrygge boken. Målte OG når jeg satte alt på dunken. Den viste 1035. Er dette en grei verdi på dette brygget? Har ikke funnet noe, men siden det er en porter ville jeg tro at den skulle være oe høyere. Har fulgt oppskriften veldig nøye..
 
Heisann.

En OG på 1035 og FG på 1010 gir en alkoholstyrke på ca 3,2 %. Jeg vil anta at et slikt øl i utgangspunktet skal ligge på mellom 4,0 og 5,4% (OG på mellom 1040 og 1052). Jeg er ikke bevandret i Porterverden :)
 
Du skulle lagt ut oppskriften, uten den er det vanskelig å si om det er slik den skulle vært.
Er det ekstrakt brygg eller full prosess med mesking?

Kokte du maltekstrakt og alt vann sammen? (om det er ekstraktbrygg)?
Hvis ikke vil ikke OG bli korrekt, for maltekstrakt blander seg dårlig med vann hvis det ikke er kokt opp sammen.

Mesker du, så kan det være dårlig utbytte, som kan ha forskjellige grunner.
 
Hei
Jeg ville kjøpt ny oechselvekt og sjekket OG på nytt, før du foretar deg noe med brygget.
Opplevde nemlig noe lignende  selv.  Vekten var kun  benyttet 2 ganger men viste altså helt feil verdier :lessmile:
 
Husk: Temperatur er HELT livsviktig for riktig måling! 5grader opp eller ned gir veldig gale resultater.
Hvilken temperatur ditt oechlemeter er kalibrert for står vanligvis på skalaen i oechlemeteret
 
Som en av forfatterne av boka og oppskriften, vil jeg også ha et ord med i laget her...:)
Som det står i boka, er planlagt OG for denne oppskriften 1.052...  :lessmile: Det var iallefall det vi fikk ved brygging av denne oppskriften, og skal også stemme med teoretiske utregninger (alt er flytende ekstrakt + spesialmalt, så dermed skulle det være relativt enkelt å få det til å stemme ganske bra). Det kan jo selvfølgelig variere noe med hvor mye vann som fordamper under kokingen, og som det nevnes over er jo temperatur alfa og omega ved SG-målinger. Men ved korrekt måling og normal fordamping under koking, burde du iallefall kommet opp i 1.048-50.
 
Oechslevekter kan vise feil ihvertall den korte typen (ca. 15 cm), og man bør alltid sjekke vekta av og til ,og i alle fall hvis den er ny, for å påvise avvik bruk vann på 20°C i måleglasset og se om den viser feil og korrigere deretter.

Selvfølgelig må man være sikker på at termometeret viser rett og det bør gjøres slik; ta 1l kaldt vann og 500g isbiter, kjør blandingen i en blender til isen er knust, la stå. Rør rundt etter et kvarter og les av temperatur. Da skal verdi være 0°C. Om det viser kaldere eller varmere over lengre tid mens det fremdeles er is i karet, viser termometeret sitt avvik og du har nå utført en kalibrering, dvs påvist et avvik ifra termometerets skala. Skriv en lapp som du fester på termometeret som vise hvor mange grader det viser feil.
Skal man gå i andre siden av skalaen, sørg for at det er 1000mBar, da koker vann på nøyaktig 100°C.

Anbefaler å kjøpe Oe-vekter som går fra 1000-1050 og 1050-1100, de er som regel dønn nøyaktige på 20°C(kalibrert og korrigert).

Lykke til!
 
Takk for all hjelp. . Har sjekket vekten og den er grei, målte nok til litt gal temp. Må foresten tilføye at det putrer og går i kjøkken skapet. Deilig lyd.  8) Og til Lars; forfatter av boka.. hadde nok ikke lest så nøye alikevel, ser jo nå at OG opplysningen står der... Takk Takk

Eirik A
 
Tilbake
Topp