Ok corneliuskit?

Hei,

Har nå brygget 5 brygg hittil og stortrvies med ny hobby.  :skitbra:
Men flaskevasking holder på å ta knekken på meg, og jeg har siklet litt på corneliusfatene på bryggeland. Men som den internettvante fyren jeg er har jeg såklart sjekket opp muligheter for å handle litt billigere. Jeg kom over flere sett på ebay som ser ut til å være knallgod pris på. Men jeg har forstått at det kan være forskjellige typer corneliusfat osv. Men kan noen gå god for at alt i kitet jeg har sett meg ut vil fungere i norge? tenker på reservedeler og allermest co2 flasken? vil koblinger osv virke her?

Linken er her:

http://cgi.ebay.com/Kegerator-Kit-2...31?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e5c68b7bb

Takker stoort for hjelp!

Ikke kjøp CO2 flasker i usa.. ei heller regulator  (såfremt du ikke får en garanti om at de monterer europeisk kobling, noe enkelte gjør)

Ok. Var det jeg fryktet.  :jaha: . Da prøver jeg meg heller på et kit fra candirekt. 135 euro før moms og frakt er ikke galt. Blir vel ett ekstra fat også. :skitbra:

er vel disse setta han sikter til; http://www.novanorm.net/ec-shop/index.html?kegs,_tanks,_storage_complete_storage_systems.htm

Stemmer det! Det er jo en ganske ok pris. Trenger ikke noe fancy oppsett sånn helt med en gang. Men greit å få med regulator, slanger co2 flaske osv til å begynne med. Så får jeg heller utvide med en kegerator hvis jeg plutselig skulle trenge det  :jaha:

Morsomt at det virker som flere går på en liten "flaskeknekk" etter 5. brygget
Planlegger 6. brygg selv, og tenker å vente til jeg har fått meg cornelius fat.

Lite spørsmål:
Hvor mange liter kan en tappe av en 19L dunk uten å ha CO2en koblet til?
Går det i det hele tatt?

Hvor lenge har dere et "åpnet" fat stående? Er det noen forskjell i holdbarheten på øl på fat enn på flaske (forutsetter at begge er skikkelig rengjort)?

Bruker dere mest fat til øl som drikkes opp på en anledning (bryllup, fest etc), eller kan man ha et fat stående over noen måneder fra man tappet første til man tar siste halvliter?

Fyrbrygger skrev:
Lite spørsmål:
Hvor mange liter kan en tappe av en 19L dunk uten å ha CO2en koblet til?
Går det i det hele tatt?

Kommer an på hvor fullt det er, og trykket som er på det:
Eksempel:
Viss et fat er halvfullt og har et trykk på 1 bar, vil det resterende trykket være 0 bar når fatet er tomt, altså vil du nesten kunne tømme det (selv om det går tregt på slutten)
Viss fatet er 90% fullt (med samme trykk), vil det resterende trykket være 0 bar når fatet er 80% fullt, altså får du ikke ut mye.
Regnestykket er satt opp utifra at du tapper alt på samme tid, om du lar fatet stå mellom tappingene, vil CO2'en forlate ølen, slik at du vil kunne tappe litt til (men ølet blir stadig flatere).

EinarM skrev:
Hvor lenge har dere et "åpnet" fat stående? Er det noen forskjell i holdbarheten på øl på fat enn på flaske (forutsetter at begge er skikkelig rengjort)?

Bruker dere mest fat til øl som drikkes opp på en anledning (bryllup, fest etc), eller kan man ha et fat stående over noen måneder fra man tappet første til man tar siste halvliter?

Et fat kan stå lenge, selv om det er påbegynn. (Så lenge du tapper med CO2, og ikke luft.)
I min erfaring er det ikke store forskjellen på holdbarheten til flaskekarbonert og fat.

Ellers vil jeg oppfordre om de støtte opp om de lokale. bryggselv.no er et veldig bra sted å handle, jeg betaler gjerne noen % mer enn det aller billigste på nett. Lett å komme i kontakt hvis noe er gale, og ikke minst framifrå service. de er sponsor på Bjorleiken i Bergen i år første oktober

Tilbake
Topp