Øke effektiviteten

Jeg ligger på en effektivitet på mellom 68 og 72% vanligvis rundt 69-70%.

Jeg partiskyller og bruker denne mesketønnen: http://www.ebay.com/itm/TEN-GALLON-...61?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c36254c79
Jeg kan vel ikke klage på at jeg ligger ganske stabilt på rundt 70, men detter kunne jo vært litt høyere? Kan dette ha noe med at jeg vanligvis kjører batcher på 10-15 liter til gjæring og at jeg da bare skylle en gang?
Pleier å gjøre følgende:

-mesker 60 min på 67 grader
-rører 2-3 ganger i løpet av timen
-resirkulerer en liter eller to
-tapper
-skyllevann 82 grader, rører godt og lar stå 15 min
-resirkulerer en liter eller to
-tapper av og koker

Jeg mistenker at det kan ha noe med at jeg somsagt kjører små batcher for å kunne ha mye forskjellig øl på lager?

Er det ellers noen super tips å ta med seg videre for å øke effektiviteten?
 
Kanskje du skulle forsøkt kontinuerlig skylling. Altså tappe mens du heller på skyllevann. Innbiller meg at en del av sukkeret bindes i malten igjen når du lar det stå i ro. Altså varme opp til ca. 80 og starte avtapping mens du heller på skylle vann i samme tempo som det renner av.
 
Batch sparge gir mindre effektivitet. Skal du få ut mer må du nok fly sparge/kontinuerlig skylling.
Jeg bruker batch sparge og ligger på 65-70 %. Sparer litt tid men får dårligere utbytte evt kan du jo tilsette DME for å treffe OG eller meske med mere malt, koster ikke mye pengene.60 kr for 500 g DME.
 
Skuller du i to omgangar vil det hjelpe ein god del. Men tippar du slit med å komme over 75-80%. Du får då meir volum om du ikkje reduserar vatnmengden på kvar omgang, og må gjerne koke ned litt meir for å få samme OG.
 
Jeg har vurdert å skylle i 2 omganger, saken er at da får jeg får så lite vann å skylle malten med, iallefall når jeg brygger 10-12 liter.

Jeg inbiller meg at dette kan ha noe med små batcher. Mulig jeg skulle ha prøvd meg på kontinuerlig skylling, det har jeg aldri prøvd da det virker litt styrete. Men jeg har
jo forsåvidt denne tappen i lokket slik at jeg kan skylle kontinuerlig.

Jeg trenger ikke bruke DME eller mer malt da jeg har jevn effektivitet, det hadde bare vært litt artig å kunne holde en effektivitet på i allefall 80%
 
Det har egentlig veldig lite å si i kroner og øre med så små bather. Virker som om du er mer interressert i å få høyest mulig tall. Men for all del, perfeksjon har jo ikke skadet noen :)

Men, du kan prøve kontinuerlig skylling. Selv om det ikke nødvendigvis gir deg mange prosentpoengene ekstra. Men å legge inn manifold og noe å få vannet ned dit uten at det spruter kommer til å koste deg mer i penger og arbeid enn det du betaler for den ekstra malten ved å ha lavere effektivitet, for en god stund iallefall.

Og er du sikker på at tempen i mesken er høy nok når du skylller, for å få sukkeret så løst opp som mulig uten at det blir for varmt?

Selv synes jeg kontinuerlig skylling er litt morsommere, siden du må lage en anretning for å få det til å funke (egentlig det som er morsommere, å mekke og se at det fungerer), og du slipper å stå der og røre før du tapper.
 
Det jeg gjorde før jeg gikk over til pumper var å stable kokelabbdunken på to bruskasser, 30L meskekar på en bruskasse og 30l gjærinskar på gulvet. Passer perfekt i høyden. Løfta ned kokekaret og helte vørteren tilbake.
 
Miguel skrev:
Det har egentlig veldig lite å si i kroner og øre med så små bather. Virker som om du er mer interressert i å få høyest mulig tall. Men for all del, perfeksjon har jo ikke skadet noen :)

Jeg tror du er inne på noe der Miguel  ;) Det er snakk om få kroner, men det er mest det at man vil perfeksjonere og lære seg å få best mulig utnyttelse av malten. Jeg er glad at jeg alikevel har
stabil effektivitet for det er jo det som er viktig. Iallefall i så liten skala vi brygger hjemme. Kommersielt blir det jo noe helt annet selvsagt  :)

Jeg har jo allerede denne dysen i lokket så det jeg trenger er en kjøleboks evt til skyllevannet da.

Kristian Skreosen skrev:
Det jeg gjorde før jeg gikk over til pumper var å stable kokelabbdunken på to bruskasser, 30L meskekar på en bruskasse og 30l gjærinskar på gulvet. Passer perfekt i høyden. Løfta ned kokekaret og helte vørteren tilbake.

Ikke dumt det  ;)

Jeg får prøve meg på kontinuerlig skylling. Da kan jeg kanskje meske med litt mindre væske og heller skylle med mer.
 
kintii skrev:
Miguel skrev:
Det har egentlig veldig lite å si i kroner og øre med så små bather. Virker som om du er mer interressert i å få høyest mulig tall. Men for all del, perfeksjon har jo ikke skadet noen :)

Jeg tror du er inne på noe der Miguel  ;) Det er snakk om få kroner, men det er mest det at man vil perfeksjonere og lære seg å få best mulig utnyttelse av malten. Jeg er glad at jeg alikevel har
stabil effektivitet for det er jo det som er viktig. Iallefall i så liten skala vi brygger hjemme. Kommersielt blir det jo noe helt annet selvsagt  :)

Jeg har jo allerede denne dysen i lokket så det jeg trenger er en kjøleboks evt til skyllevannet da.


Jeg får prøve meg på kontinuerlig skylling. Da kan jeg kanskje meske med litt mindre væske og heller skylle med mer.

Eller så skaffer du deg et gjæringskar for 119 kroner på Europris og tapper fra meskekaret ned i dette, og så heller vørteren over til kokekjelen igjen når den er tom for skyllevann. Har du skyllevannet i kokekjelen får du enkelt justert tempen på det.
 
Miguel skrev:
kintii skrev:
Miguel skrev:
Det har egentlig veldig lite å si i kroner og øre med så små bather. Virker som om du er mer interressert i å få høyest mulig tall. Men for all del, perfeksjon har jo ikke skadet noen :)

Jeg tror du er inne på noe der Miguel  ;) Det er snakk om få kroner, men det er mest det at man vil perfeksjonere og lære seg å få best mulig utnyttelse av malten. Jeg er glad at jeg alikevel har
stabil effektivitet for det er jo det som er viktig. Iallefall i så liten skala vi brygger hjemme. Kommersielt blir det jo noe helt annet selvsagt  :)

Jeg har jo allerede denne dysen i lokket så det jeg trenger er en kjøleboks evt til skyllevannet da.


Jeg får prøve meg på kontinuerlig skylling. Da kan jeg kanskje meske med litt mindre væske og heller skylle med mer.

Eller så skaffer du deg et gjæringskar for 119 kroner på Europris og tapper fra meskekaret ned i dette, og så heller vørteren ov
er til kokekjelen igjen når den er tom for skyllevann. Har du skyllevannet i kokekjelen får du enkelt justert tempen på det.

Ikke hell, bruk hevert. Ikke plaske med varm vørter :)
 
Miguel skrev:
kintii skrev:
Miguel skrev:
Det har egentlig veldig lite å si i kroner og øre med så små bather. Virker som om du er mer interressert i å få høyest mulig tall. Men for all del, perfeksjon har jo ikke skadet noen :)

Jeg tror du er inne på noe der Miguel  ;) Det er snakk om få kroner, men det er mest det at man vil perfeksjonere og lære seg å få best mulig utnyttelse av malten. Jeg er glad at jeg alikevel har
stabil effektivitet for det er jo det som er viktig. Iallefall i så liten skala vi brygger hjemme. Kommersielt blir det jo noe helt annet selvsagt  :)

Jeg har jo allerede denne dysen i lokket så det jeg trenger er en kjøleboks evt til skyllevannet da.


Jeg får prøve meg på kontinuerlig skylling. Da kan jeg kanskje meske med litt mindre væske og heller skylle med mer.

Eller så skaffer du deg et gjæringskar for 119 kroner på Europris og tapper fra meskekaret ned i dette, og så heller vørteren over til kokekjelen igjen når den er tom for skyllevann. Har du skyllevannet i kokekjelen får du enkelt justert tempen på det.

Var slik jeg gjorde. Litt kronglete formulert i mitt tidligere innlegg
 
Det er nettopp dette jeg gjør ja. Siden jeg må bruke gryta til å varme skyllevann så tapper jeg oppi et gjæringskar. Når jeg skal ha vørteren oppi gryta igjen bruker jeg et 3 litersmål og "legger" vørteren forsiktig oppi gryta  ;)
 
Tilbake
Topp