Det står i nevnte Morebeer artikkel følgende
"The real requirement for oxygen, then, is to help produce fatty acids and sterols, which are very important components of the cell membrane. The reason wort aeration (or oxygenation with pure oxygen) is considered so important to brewery fermentations is that yeast can synthesize the lipids needed for membrane biosynthesis only when dissolved oxygen is available. If yeast had an independent source of these important lipids, however, the so-called requirement for oxygen could theoretically be eliminated completely.
I mitt hode blir dette direkte overførbart til propagering med magnetrører og gjærhelse fordi det hele tiden vil være oksygen tilstede, noe som jo også er grunnen til formidabelt mye større gjærvekst kontra en enkel starterkultur.
På øl med OG høyere enn 1.060 rister jeg inn oksygen flere ganger etter pitch for å kompensere for at jeg ikke har nok i utgangspunktet, men ikke lenger inn i gjæringsforløpet enn ca. 12 timer, litt avhengig av hvor lang lag time gjæren ser ut til å ha. Har gjæringskar av samme formfaktor som better bottle, så risting er ikke så krevende øvelse, stor 25l flaske med kork. Hadde noen slengt en oksygenflaske etter meg så hadde jeg tatt imot, har allerede flowmeter men har ennå ikke gått lei av ristingen så resten ble aldri kjøpt.
Dette har fungert (for meg) de få gangene jeg har brygget veldig sterkt øl, men er vel litt utenfor etablert praksis selv om det nevnes en del i litteraturen.
Det siste avsnittet ditt over
@Bårdd er vel fungerende best praksis og hva som erfaringsmessig fungerer, men verden blir mere komplisert hvis vi skal ta i betraktning f.eks om vi tar med cold break/trub/lipider i gjæringskar eller ikke, gjærhelse samt andre faktorer som kan påvirke resultatet i en eller annen retning. Noe av formålet med denne tråden var vel å belyse at (brygge)verdenen egentlig ikke er så enkel at det kan kalkuleres et svar med to desimaler og strek under. Og at det kan være flere veier til godt øl.