Oksygenering av vørter (Lager)

Nøkling

Norbrygg-medlem
Jeg har endelig fått kjøleløsning og temperaturkontroll og skal brygge min første lager.
I den sammenheng er jeg litt skeptisk i forhold til denne med oksygenering.
Jeg har ikke hatt problem med oksygenering av ale-typer tidligere. Jeg har prøvd både riste-metoden, akvariepumpe med luftesten og malingsblander (for drill). Alt har funket ganske bra.

Men jeg hører (og leser) mye forskjellig når det kommer til lager-brygging.
Noen sier at man må bruke ren oksygen for å få høy nok ppm på oksygenet i vørteren, mens andre sier at det går fint med luft bare man sørger for å lufte godt nok.

Så vil jeg kunne få nok oksygen med bare luft?
Eller bør jeg gå til innkjøp for oksygeneringsløsning før jeg begir meg ut på lagerbrygging?

Kjør på. Ren oksygen er selvfølgelig best, men mange her inne kan attestere for at de har laget god lager uten. Risikoen er vel først og fremst dårligere utgjæring om gjæren får for lite oksygen.

Så ville jeg satt O2 utstyr på ønskelisten, slik at du får siste "brikken" på plass til neste gang :)

Kjøl ned til litt under ønsket gjæringstemp før du har i gjæren, må du la det stå en natt i kjøla så gjør du det. Så lufter du og pitcher gjæren. I tillegg til gjæringstemperatur gir dette nemlig en ekstra fordel; Jo kaldere vørteren er når du lufter, jo mer O2 kan den ta opp, så da skulle man klare å få inn litt mer enn man ellers klarer uten ren O2 :)

Sist redigert:
Takker! Da tror jeg at jeg prøver på det og krysser fingrene for at ikke ting går galt :)

Tilbake
Topp