Oksygenmåling

Et instrument til den prisen ville jeg heller kjøpt her i landet enn fra Aliexpress iallefall.

Kjekt å ha:D - men jeg tror ikke jeg er helt der. Så lenge en får inn nok oksygen, så er det vel ikke spesifikke verdier en trenger å bekymre seg om å prikke inn?

Jeg bare sikler litt. Tenkte det samme som @Miguel skriver. Jeg er redd for å kjøpe noe derfra da jeg gir 300,- mer for noe som kommer fra et bra merke. Det er en del av en større plan for fremtiden :D

Jeg bare sikler litt. Tenkte det samme som @Miguel skriver. Jeg er redd for å kjøpe noe derfra da jeg gir 300,- mer for noe som kommer fra et bra merke. Det er en del av en større plan for fremtiden :D

Og så tenk på proben. Antar at den bør byttes ut en gang og, da er det greit å få biter herfra sånn sett, og ikke minst kvaliteten. Og hvis den skulle gå i graven av seg selv, så får du ikke akkurat igjen pengene like lett fra ali, som et greit norsk firma, evt sende inn produktet igjen, til kina..

Tipper han tenker mer på hvor mye DO som er igjen i det ferdige produktet hans.

Men er det noe du kan gjøre noe med? Campdentabletter?

Jeg gikk litt enkelt ut fra at det var i forbindelse med oksygenering av vørter, siden det er i den sammenhengen jeg har sett behovet for sånne målere diskutert tidligere:oops:.

Men er det noe du kan gjøre noe med? Campdentabletter?

Jeg gikk litt enkelt ut fra at det var i forbindelse med oksygenering av vørter, siden det er i den sammenhengen jeg har sett behovet for sånne målere diskutert tidligere:oops:.

Det kan jeg også bruke det til :) joda.. har bestilt campden jeg. Jeg skal prøve meg litt fram, forske litt og se hva jeg får til med forskjellige hjelpemidler. Det morsomme er jo at det beste ølet jeg noen gang har laget var BIAB infusjonsmesk, mesk inn, sett på lokket, sov en time på sofaen. Jeg sliter veldig med usmak/bismak i pilsnerølene mine, har hatt flere versjoner med samme type usmak jeg gjerne vil bort fra. Da alle jeg kjenner helst vil ha pils blir det mer og mer brygging av dette, da vil jeg ha litt utstyr for å prøve å finne ut hva jeg gjør feil. Dette instrumentet er neste på ønskelisten :)

Campdentabletter, forhåndskoke vannet (blir ikke alkaliteten litt off da?) etc etc. Har ikke satt meg så mye inn i det egentlig da det ikke er noe jeg orker å forske på pr nå, men det finnes vel en egen tråd om dette, samt en bruker her på forumet som jeg ikke husker navnet på som holder en passe høy fane for det.

Mtp den pilsen jeg fikk av deg så tror jeg som sagt at det er et annet sted du bør lete først, men et DO-meter hadde uansett vært et fint verktøy :)

Skriv litt om hvordan du brygger pils, hvis du tilsetter oksygen må feilen / bismaken komme av noe annet.
Som Finn skrev, er det lite å hente på å måle oksygen mengden.

Derimot er det veldig mye å hente på å ta gjæringsprosessen med stort alvor, les så mye som mulig om gjæren du bruker.

Sist redigert:
Jeg bruker eller har brukt et herms system, jeg har fått mitt beste øl uten dette, så jeg er nysgjerrig på om plassene i.f.m O2 har skylden. Det er iallfall påfallende i hvilket moment bryggene smakte annerledes. Vil gjerne måle O2 metning for å følge O2 hele veien gjennom. Så er iallfall et parameter evt. borte.

Skriv litt om hvordan du brygger pils, hvis du tilsetter oksygen må feilen / bismaken komme av noe annet.
.
Nei, det er for skråsikkert. Det ideelle er å tilsette riktig mengde oksygen ved pitching, og unngå dette før og etter. Det viktigste er å unngå oksygen etter gjæring, men det som blir mer fokus på etterhvert, er også lav oksygen under mesking, helst under 1 ppm. Det gjelder ikke alle ølstiler, men at det er relevant, er ikke kontroversielt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Fra ølet meskes og til ølet er ferdig vil jeg prøve å få inn minst mulig O2. Bortsett fra akkurat da jeg skal pitche :)

Etter mesk koker du ut all O2.
Etter gjæring skal ølet (om mulig) ikke i kontakt med O2 i det hele tatt.
Her er det ikke noe å måle på.
Jeg vet ikke hvordan du gjærer, men jeg tror det er lurt å legge pengene i gjæringskontroll.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Etter mesk koker du ut all O2.
Etter gjæring skal ølet (om mulig) ikke i kontakt med O2 i det hele tatt.
Her er det ikke noe å måle på.
Jeg vet ikke hvordan du gjærer, men jeg tror det er lurt å legge pengene i gjæringskontroll.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
Som sagt, det er de som også vil redusere og kontrollere O2 under mesking. Det er ikke en utbredt bekymring blant hjemmebryggere, siden Jamil og Brulosophy har uttrykt sin "bro science" på dette området, men for de som er interessert er det mye informasjon her. http://www.lowoxygenbrewing.com/

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp