Oksygenproblem HJELP!!!

Staro

Norbrygg-medlem
Jeg skal brygge i morgen og glemte helt å kjøpe meg en ny luftestein når jeg var hos bryggselv i dag. Jeg har tidligere brukt en stein med 0,5micron og den er nå tett... Så jeg trenger hjelp til noe av følgende:

1 - Om noen vet om en måte å få min tette luftestein til å virke... siste jeg gjorde med den vår å kjøre den i kokende vann og da funket den som bare det.
2 - Om noen har en luftestein å selge eller låne meg? Jeg bor på Torshov i Oslo
3 - Hvordan funker det med ren oksygen uten luftestein? er det bare bortkastet? Like greit å falle tilbake på malingsblanderen?

45 sekunder risting er nok for "vanlige" øl, men det er jævlig tungt
Vet ikke om noen målinger gjort med malingsblander

Edit : gjelder 5 gallon batcher, for flere liter snakker vi nok strongman materiale (i risteren)
Edit2: ser nå at det var snakk om risting med ren oksygen i headspace,jeg refererte til kun luft.
Kan du tette/skru igjen karet med oksygen i head space og riste bør det jo være brillefint

Sist redigert:
Regner med å få 22 liter i bøtta. Mulig jeg kjører bare malingsblander og driter i oksygenet.

Ville kokt den, så satt trykk på den mens den er varm. Gjerne med luft om du har tilgang på trykkluft. Koker alltid luftesteinen etter brygging, og kobler den på ei dykkeflaske. Får ut litt guffe

Prøvd å koke steinen din ? Se om det løsner ?

Ville kokt den, så satt trykk på den mens den er varm. Gjerne med luft om du har tilgang på trykkluft. Koker alltid luftesteinen etter brygging, og kobler den på ei dykkeflaske. Får ut litt guffe

Som sagt i orginalpost, det var det siste jeg gjorde med den, før jeg lot den lufttørket og lagret den i ren pose. Jeg kjørte oksygen igjennom den i kokende vann og da funket den som bare rakkern. Etter lagring i ren pose vil den ikke mer...

Prøv å koke den i morgen før du skal bruke den? Og kjøp ny på mandag på bryggeland til 119 kr.

har aldri kokt min, bare dyppet i starsan før og etter, med flow. Spesielt etter du har brukt stenen er det viktig å la den blåse ut i rent vann slik at den tømmes for eventuell vørter.

Og ikke ta på stenen med fingrene. Fettet tetter porene

Tilbake
Topp