Oksygentilførsel eksperiment

Kom over denne filmen på YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=vOrfmzpDmPk
Må si jeg ble overrsaket over at alle 4 prøvene gjæret like langt ned. Særlig det at de som ikke ble tilført oksygen overhodet kom ned på samme nivå som å tilføre ren oksygen :eek:

Kan en konkludere med at oksygentilførsel er mindre viktig, (enn jeg hadde trodd) og at en heller bør fokusere på å pitche store mengder gjær om man vil få større utgjæring?
 
Ville nok ikke ha sluttet å belufte vørteren på et sånt grunnlag. Dersom man tilsetter nok gjær vil den gjære ut alt gjærbart sukker (så lenge alle andre forhold ligger til rette), men så var det dette med smaken og produksjon av estere.
 
En annen ting er at det er store variasjoner, og dette er kun ett eksperiment. Det har vist at det kan gjære ut like bra uten lufting som med ren oksygen, men det betyr ikke at det vil være slik hver eneste gang.
 
Ja, kommer sevsagt ikke til å slutte å belufte vørteren :)
men jeg har i lang tid vurdert å gå til innkjøp av oksygenflaske, nå
er jeg derimot i tvil om det i det hele tatt er verdt inversteringen.
 
Jeg bruker heller ikke oksygenflaske, men såvidt jeg ser det har en oksygenflaske en stor fordel sammenlignet med andre luftemetoder:

Reproduserbarhet.

Ved bruk av oksygen kan du lufte med nøyaktig samme gasstrøm i nøyaktig like lang tid hver gang. Når du rister vørteren manuelt vil det være vanskelig å i ettertid garantere at luftingen var optimal, og eliminere dette som en variablel dersom noe går galt.
 
Ja, helt enig! Reproduserbarhet er ett viktig argument for.
Så blir det en vurderingssak hvor mye en verdsetter dette i Cash
 
belufter dere egentlig vørteren både til undergjærig og overgjærig øl? det har jeg nemlig aldrig gjort, og spesiellt med overgjærig øl hadde jeg aldri problemer med utgjæring, det er akkurat nå det første gang med pils, at den tar seg veldig lang tid å gjære helt ned.
 
Vørteren bør ALLTID tilføres oksygen. Det kan gå bra uten, men for konsistente resultater er det et must.
 
Belufter all vørter.
Gjæren trenger oksygen for å reprodusere seg, å reproduksjons fasen er en viktig del under gjæringen for å danne rette smaken.
 
Her er det vel også tørrgjær som er brukt i eksperimentet. Hadde det vært flytende vil jeg tro at resultatet hadde vært annerledes.

Jeg mener å ha lest en plass at tørrgjær ikke er like avhengig av godt luftet vørter som flytende gjær. Husker ikke kilden desverre....
 
På hjemmesiden til Danstar står det at på tørrgjær trenger ikke vørteren beluftes.

Nottingham British Ale yeast has been conditioned to survive rehydration. The yeast contains an
adequate reservoir of carbohydrates and unsaturated fatty acids to achieve active growth. It is
unnecessary to aerate wort.
 
Oddlo skrev:
På hjemmesiden til Danstar står det at på tørrgjær trenger ikke vørteren beluftes.

Nottingham British Ale yeast has been conditioned to survive rehydration. The yeast contains an
adequate reservoir of carbohydrates and unsaturated fatty acids to achieve active growth. It is
unnecessary to aerate wort.

Har hørt om dette før, men jeg klarer ikke helt å stole på det...
 
Det  vil vise seg, for jeg prøvde :) Gjorde ikke annen beluftning enn å tappe i fra kokekjelen og ned i gjæringskaret. Ploppa i gjærlåsen etter bare noen timer og det gjorde det fra søndag til tirsdag. Har roa seg nå men har ikke målt noe enda. Er spent på resultatet.
 
Jeg har prøvd både med og uten O2 med Safale S-05. Den uten o2 startet fortere og sluttet tidligere. Den med hadde vesentlig lengre lag-periode, men gjæret ned 4 grader mer.
 
Tror det  blir skrevet en del slikt på div produkter for att det skal virke enklere for de som ikke har brygget før, men att det ikke er det ideelle.
Tenker også på  det med å tilsette sukker i ølsettene eller att pakkene med flytende gjær ikke trenger starter hvist man pitcher de i ca.20l vørter med OG<1.060 innen 6mnd fra produksjon.
Alt funker, men resultatet vil bli bedre hvist man tar seg bryet med å gjøre det skikkelig.
 
Tilbake
Topp