Oksygentilførsel på øyemål

Gjæren får veldig mye mer energi ut av sukkeret når den respirerer (bruker oksygen) enn når den fermenterer sukkeret, og kan sikkert da også formere seg mer effektivt. (Det er jo det der alt levende har en tendens til å bruke det meste av energien sin på:p.) Men jeg skulle gjerne visst hvor mye høyere vekstraten er - av rein nysgjerrighet, bare. Siden han uttaler seg såpass nedlatende om den virksomheten vi driver, mener jeg:).
Det kan jo være at Lallemand karen vil at vi skal gi opp å dyrke gjær selv. Det er jo ikke sikkert det det er 100 % riktig det han sier....
 
Kritisk. Som i kildekritikk.
Og for eksempel en forskningsrapport skal man alltid se hvem som står bak den og ikke minst hvem som har betalt for den.

Følg penga; helt enig, selvfølgelig. Og når jeg nå finleste denne teksten en gang til, så ser jeg jo noe høyst tvilsomt: Han påstår at det ikke er mulig å mette gjærens behov for steroler i en starter på en magnetrører, og det skjønner jeg ikke hvorfor det ikke skulle være. At du ikke produserer like mye gjær fra den samme sukkermengden som du kan gjøre med den metoden Lallemande bruker, stemmer helt sikkert - men det er jo en helt annen sak, så vidt jeg kan skjønne.

Jeg så ikke den der. Dette stinker av uhederlige motiver:).
 
Følg penga; helt enig, selvfølgelig. Og når jeg nå finleste denne teksten en gang til, så ser jeg jo noe høyst tvilsomt: Han påstår at det ikke er mulig å mette gjærens behov for steroler i en starter på en magnetrører, og det skjønner jeg ikke hvorfor det ikke skulle være. At du ikke produserer like mye gjær fra den samme sukkermengden som du kan gjøre med den metoden Lallemande bruker, stemmer helt sikkert - men det er jo en helt annen sak, så vidt jeg kan skjønne.

Jeg så ikke den der. Dette stinker av uhederlige motiver:).

Aldri stol på en selger ;-)
 
I følge den tabellen som står i How to Brew, får du 8 ppm ved risting av små volumer i en stor beholder i ett minutt, mens du bare får 2,7 ppm ved risting av et større volum i 5 min. Disse tallene er tatt fra den undersøkelsen som Wyeast har tatt de tallene de har lagt ut, fra. Wyeast har rett og slett overforenklet, og kommet galt ut. Det er i alle fall den eneste forklaringen jeg kan komme på. Jeg har aldri sett noe annet sted at du skal klare 8 ppm gjennom risting av et vanlig brygg i en vanlig dunk.
Det du sier til pkt 1. skjønner jeg rett og slett ikke. Hva er det du er uenig i? Jeg har sagt at små bobler har større overflate i forhold til volum enn større bobler, og følgelig bringer mer av oksygenet i kontakt med vørteren. Det er et enkelt faktum, noe jeg regner med at du også veit.

Yeast, s.77-78: "Lack of dissolved oxygen causes many fermentation problems, ... and off-flavors are often the result of too little oxygen." (Tror jeg har sitert dette allerede.)

Akvariepumpe kan gi 8ppm, og det har alle vært enige om hele tida. Hvor lang tid det tar å oppnå det, vil du finne mange svar på, og jeg aner ikke hva som er riktig. (Frank Daastøl har testet, og fikk 6 ppm etter 10 min med det utstyret han brukte. Oksygenering av vørter ) 8 ppm er imidlertid ikke nok dersom du skal brygge sterkere øl, som du påstår. (Yeast s. 78).

Gjæren formerer seg ikke i den første fasen etter at den er tilsatt til vørteren (tilpasningsfasen/"lag phase") så lenge den er opptatt med å ta til seg oksygen og bruke det til å ruste opp celleveggene sine. Formeringen under et vanlig gjæringsforløp skjer anaerobt, etter stormgjæringen etter at tilpasningsfasen er over, og er ganske effektiv. Når enten sukkeret eller forrådet av steroler og lipider nærmer seg en kritisk grense, går gjæren over til å forberede seg på å gå i hi, og slutter å formere seg. Har den fått for lite oksygen i starten, slik at forrådet av steroler tar slutt før alt sukkeret er spist opp, vil vi få dårlig utgjæring/modning, med dertil hørende usmaker. (Her har du en ganske grei framstilling av dette, fra Chris White: The Yeast Life Cycle with Chris White - BeerSmith Podcast #190 | Home Brewing Beer Blog by BeerSmith™)

Gjæren formerer seg mer effektivt om vi hele tida gir den oksygen, som vi prøver å få til på en starter. Ingen som har påstått noe annet. (Mekanismene bak dette har jeg ikke greidd å finne ut av.) Det du skriver om tider på starter, skjønner jeg ikke helt. Men skal du ta den av før den er utgjæret, slik Palmer og gutta fra Imperial Yeast sier er temmelig viktig, kan du ikke la den spinne i 24 til 36 timer, siden det er den tida full utgjæring vanligvis tar. (Tida kan variere mye, og det er en grunn til at jeg ikke er helt lykkelig med å bruke tid som mål her.)

Jeg begriper ikke hva som er galt med mer kunnskap. Alt det jeg har skrevet i denne posten her, er sånt som hjelper en brygger til å forstå det han/hun driver med, bedre. Du trenger ikke kunne eller forstå dette for å brygge øl, det er riktig. En god bruksanvisning er i og for seg nok, og brygging kan være veldig enkelt. Min bryggeprosess er faktisk veldig enkel - mye enklere en de flestes, antakelig. Men kunnskap gir deg mer kontroll. Det er forskjell på å gjøre noe fordi du har lært at sånn skal det være - det er modellen fra tradisjonsbrygginga - og å gjøre det samme fordi du har skjønt hvorfor det funker.

At denne tråden blei slik, kan du få lov til å ta ansvaret for. Vi må faktisk ha lov til å arrestere faktiske feil. Når du krangler på enkle ting som boblestørrelse, og på hva som faktisk står i en tekst du sjøl kan lese, må det bli mye tull.

Denne diskusjonen er avsluttet for min del. Dette gidder jeg ikke bruke mer tid på.

Sendt PM
 
Tilbake
Topp