Eduard
Norbrygg-medlem
Meget interessant diskusjon, og bra også at det ble noen ordentlig fysiske innspill fra Øystein, for disse gasslovene var lenge siden for min del .
Så etter det jeg skjønner trenger ikke starteren å bli tilført mere luft/oksygen enn det som finnes i kolben. Man kan altså trygt bruke sølvpapir, gjærlås, eller bomullsdotter. Jeg vil også gjerne tilføye at akkurat samme tema skapte mye debatt på det nederlandsk/flamske søsterførum, der det er mange biokjemikere som beskjeftiger seg med hjemmebrygging. Og som tilfeldigheten vil så ble temaet gjenåpnet der idag med følgende konklusjon:
Så ble det en hel diskusjon om glykogen til gjærcellene, noe de trenger for å være i bra kondisjon. Deretter blandet en annen mikrobiolog seg i diskusjonen, nemlig SiriS, han som har sendt meg gjærnæring i posten. (Det ligger i NL, så vær litt tålmodig )
Denne diskusjonen vil nok fortsette der borte. Jeg bare venter inntil Adrie lager en ny artikkel, så vil den nok havne her én eller annen gang ;D .
Så etter det jeg skjønner trenger ikke starteren å bli tilført mere luft/oksygen enn det som finnes i kolben. Man kan altså trygt bruke sølvpapir, gjærlås, eller bomullsdotter. Jeg vil også gjerne tilføye at akkurat samme tema skapte mye debatt på det nederlandsk/flamske søsterførum, der det er mange biokjemikere som beskjeftiger seg med hjemmebrygging. Og som tilfeldigheten vil så ble temaet gjenåpnet der idag med følgende konklusjon:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic skrev:Jeg tror det ble stille rundt temaet siden metoden er akseptert. Det fungerer bra hos meg, og som jeg alt formodet så viser det seg at det slett ikke er nødvendig å belufte i vortexen. Bare du har luft i kolben så holder det. Difussion og bevegelse av væsken tar seg av resten. Egentlig så logisk som bare det.
Så ble det en hel diskusjon om glykogen til gjærcellene, noe de trenger for å være i bra kondisjon. Deretter blandet en annen mikrobiolog seg i diskusjonen, nemlig SiriS, han som har sendt meg gjærnæring i posten. (Det ligger i NL, så vær litt tålmodig )
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic skrev:Mye snakk og vanskelig redenering om noe som etter min mening ikke trenger å være så vanskelig:
Dersom du vil ha mye gjær i god kondisjon med et rimelig glykogenlager så er dette ikke mulig med en batchproces (heller ikke ved å stille gjæren i kjøleskapet) men da bør du ta i bruk fed-batch prosessen. Så gjelder det å røre kontinuerlig, belufte kontinuerlig og å holde nivået på sukker og annen næring lavt og stablit (lavt i forhold til batch prosessen) mot å få økende biomassa i gjærstarteren.
Denne diskusjonen vil nok fortsette der borte. Jeg bare venter inntil Adrie lager en ny artikkel, så vil den nok havne her én eller annen gang ;D .