Oksygentilsetting

Veldig interessante resultater der på slutten! Men jeg ser i resten av diskusjonen at det er masse snakk om at oksygen må "trenge gjennom tykke lag av CO2". Hva er det egentlig som skal til for å få en slutt på denne myten? ;)  Gassene blander seg. Det finnes ikke noe som heter en pute av CO2. Gjenta etter meg. Det finnes ikke noe som heter en pute av CO2!  :ilike:

Joda, men etter hvert som gjæringen har foregått en stund, vil CO2 fortrenge luften i kolben. Men det er vel også først i den anaerobe fasen, så da har ikke det noe å si.

joques skrev:
Det finnes ikke noe som heter en pute av CO2. Gjenta etter meg. Det finnes ikke noe som heter en pute av CO2!   :ilike:

Har vi en skap-ungdomsskolelærer her? Dette minner meg om en jeg kjenner relativt godt! ;D Og for å svare på Eduards spørsmål (egentlig i en annen tråd, men, men): Nei, det er nok feil alderstrinn på elevene mine. Og om de hadde hatt muligheten til å lage noe slikt til meg, ville jeg ikke ha stolt helt på resultatet uansett... Har faktisk en pc-vifte liggende, men etter å ha lest kommentarene her tror jeg jeg satser på å kjøpe en rører ved en senere anledning. Noen anbefalinger (så får jeg heller drite i prisen...)?

Jeg vil påpeke et viktig moment når man skal løse oksygen i vann. Dette er som nevnt tidligere en likevekt og baseres på at forholdet mellom oksygen i lufta og oksygen i vannet er en funksjon som varierer med temperaturen. Ved 20 °C vil det kunne løses opp 7,6mg/L, mens ved 0 °C vil det kunne løses opp 14,6mg/L.
Dette gjelder da for oppløsing ved bruk av luft, ved bruk av ren oksygen kan konsentrasjonen bli høyere som noen påpekte tidligere.

RuneGE skrev:
Første gang jeg leste om magnetrørere og oksygentilsetning var i en amerikansk artikkel. Der hevdet forfatteren at det var viktig å ha en slags utlufting av CO2 og mulighet for at luft kunne kommme til vørteren. Han gjorde det ved å sette et "lokk" oppå erlenmeyerkolben men med noen biter plat mellom slik at utlufting kunne skje. Skal se om jeg finner artikkelen, det er en stund siden nå.

Tror det var denne: http://maltosefalcons.com/tech/MB_Raines_Guide_to_Yeast_Culturing.php
Også interessant å lese om "diluting of yeast" ref. store startere.

Rune

Her er et bilde av "Venturieffekt" jeg tok under bryggingen på fredag  :)

Dette er omkring halve strekningen av "venturierøret", det er bare skøytet ved slangebiten nederst på bildet

Edit: La ved et ekstra bilde av det siste rørstykket. Som dere ser blir det mye skum, det pleier å følge volumet i karet, dvs. 10 l skum ved 10 l tappet vørter.

Vedlegg

• _IGP1209.jpg
    _IGP1209.jpg
    434,6 KB · Sett: 641
  • _IGP1212.jpg
    _IGP1212.jpg
    326,7 KB · Sett: 636
Jeg har utstyrt meg med ren oksygen, brusestein og måleinstrument for oppløst oksygen, og regner med at kontrollen er total. Spørsmålet er bare hva som er ønskelig konsentrasjon oppløst O2. Gahr, som er hjelpsomheten sjøl, har for en tid siden svart meg at 14 ppm er optimalt. Men er det uavhengig av for eks. vørterstyrke og gjærtype el. andre faktorer ? For mitt vedkommende gjelder det bock og IPA med OG=1.080

Kan ikke hjelpe deg med ditt spørsmål, men er selv veldig interessert i svaret. Har også fått tak i oksygen og brusestein.
Spørsmål til deg bjønn: Hvor kjøpte du måleinstrument, og hva ga du?
Har funnet på ebay, men synes de var litt dyre. Ca tusenlappen. Finnes det en billigvariant?

Har det litt travelt akkurat nå, men skal svare deg. Det kostet nok over 2. Tidlere var jeg inne på forumet og prøvet om det var interesse for samarbeid, men ingen interesse/respons. Håper som du at guruene kan komme inn og gi svar på mitt spørsmål.

Hva som er ideell oksygenmengde vil avhenge av gjærtype. Noen trives med mindre enn andre, men generelt er 10-14 veldig bra. Nedre skikt for standard ale, øvre skikt for lager. Som med alt annet i brygging må man basere seg på erfaring; blir ølet godt og utgjæringen stabil, har du brukt rett mengde for den gitte øl- og gjærtypen.

Ketil skrev:
Kan ikke hjelpe deg med ditt spørsmål, men er selv veldig interessert i svaret. Har også fått tak i oksygen og brusestein.
Spørsmål til deg bjønn: Hvor kjøpte du måleinstrument, og hva ga du?
Har funnet på ebay, men synes de var litt dyre. Ca tusenlappen. Finnes det en billigvariant?
Link til leverandør av oksygen-meter: www.conrad.de  Bruk søkeord DO-100

Jeg må fortelle om min siste airating. Det var en IPA, etter Gahrs prmieoppskrift. Da lot jeg vørteren renne fra tønne til tønne gjennom en slange med et gjennomhullet rør på enden, altså venturieffekten. Jeg puttet på ren oksygen i den nederste tønna, i den tro at oppløst oksygen ville gå over 8 ppm. Gjæringen gikk prikkfritt, og kommentarene jeg fikk på ølet, ved to gedigne grillfester, var bla. a.: Nydelig, steikje, det beste jeg har smakt !. Fra damene som sa at de i utgangspunktet ikke var noe begeistret for øl: Mer !
Fra herrene: Jeg vil være med å brygge neste gang !
Jeg tror jeg fikk mer oksygen inn i vørteren ved å anrike luften. Dette skal jeg nå utforske nærmere med mitt instrument.

Lager gjær kjører jeg mellom 12 og 17ppm.
Men ale gjær kan faktisk kreve mer, opptil 30ppm.
Se hva Brewlab anbefaler for en High  Gravity strain:
Dear Sir
Recommended Oxygen levels of 12ppm to 20ppm
For Oxygen levels of 12ppm to 15ppm – high ester formation, levels 16ppm to 20ppm suppresses ester formation.
If using lower oxygen levels pitch rate needs to increase (10g per litre), for higher levels then around 5g per litre.
it will attenuate 1080 gravity (20 plato) to around 1012 gravity (3 plato).
Normal fermentation temperature is 18 C at start, free rise to 21 C and maintain.

Regards

Brewlab

Takk for den Øldal. AMT08 ble levert på døra av FedEx i dag. Tok 5 dager fra Kina. Ny rekord!
Value $32 og derved momsfritt.

Tilfeldigvis brygget jeg en Amber Ale i dag, så den ble tatt rett i bruk.
1 minutt med O2 ga 14,4 ppm. Tenkte det fikk holde?
Så får jeg se om det går greit. OG 1.066. Om et par uker ser jeg hva FG blir.

Ketil skrev:
1 minutt med O₂ ga 14,4 ppm. Tenkte det fikk holde?

Var det med den nye regulatoren fra England? 1 minutt med full åpning på regulatoren?
Nysgjerrig siden jeg har samme regulator :)

Ketil skrev:
1 minutt med O₂ ga 14,4 ppm. Tenkte det fikk holde?

Så du går god for den oksygenmåleren? Trenger en slik og hører gjerne dine erfaringer så langt.

Tilbake
Topp