Oksygentilsetting

Ja, det er klart, men "vekt" er jo også et litt uklart begrep, spesielt når det gjelder gasser, fordi vekten per volumenhet (densiteten) jo avhenger av mange faktorer som temperatur og trykk. Så konveksjonen skyldes forskjell i densitet mellom forskjellige gasser som finnes i et rom. Når alt blander seg vil jo likevekt råde, men jeg mener likevel dette vil ta noe tid.

Uansett er vi ikke uenige her, men jeg mener nå likevel fra mine "stikkende" erfaringer at det er mer CO2 enn luft i headspacen på en gjærdunk. Du mener altså at dette ikke er tilfellet, eller at denne "puten" allikevel inneholder endel oksygen som er blandet inn i CO2en og derfor ikke er effektiv for å beskytte ølet...?
 
Nei, hvis du ser over så mener jeg at det er i all hovedsak CO2 i headspacen, kanskje bittesmå/neglisjerbare mengder O2, men at så snart man åpner karet vil det komme til O2, og det i en høyere takt enn det virker som om bryggere flest tror.

Men dette er vel ikke så veldig relevant for hovedspørsmålet, som er hvorvidt en magnetrører suger inn O2 til starteren eller ei ;)
 
Ser dette var populert å morro tema med mange meninger  :innlegg:

Så får vel filosofere litt mer.

Tror ikke at Co2 og O2 blander seg så lett, men heller at magnetrøreren suger O2 gjennom CO2 lokket, akkurat som vortexen i vørteret suger inn luften.
Å siden det da er en konstant bevegelse i gassene, vil de til en viss grad kunne mikses i kolben. Men tviler på at den klarer å trekke inn noe ekstra luft i kolben, siden det dannes overtrykk straks gjæringen begynner. Hvist dette skulle være mulig må man i allefall benytte seg av sølvpapir istedet for vannlås.
Det man kan gjøre er å gjøre en test: Vannlås vs. sølvpapir :bokser:

En annen mulighet hvist det trengs veldig lite O2, er at miksingen av gass, som jeg nevnte over, klarer å holde nokk O2 igjen i kolben til utgjæringen. Men da tror jeg der er snakk om veldig små mengder etter at gjæringen virkelig tar till.

Men som sagt dette er bare noen tanker fra min side  :blabla::
 
At trådene sporer marginalt av på denne måten gir vel bare litt mer moro for webmaster, gjør det ikke...!?  >:D

Uansett skjønner jeg da hva du mener ang. denne "puten"; at den er tilstede når lokket er på, men forsvinner raskere enn man skulle tro når lokket fjernes. Så det store spørsmålet er vel da om i hvor stor grad den består når gjæringen har gitt seg helt og man bare lar ølet stå i gjærkaret for å klarne e.l. Og det vil jeg tro man enkelt kan finne ut ved å la gjæringen gi seg helt og så la karet stå urørt en uke eller tre, og så ta lokket raskt av og stikke nesa nedi... :p

joques skrev:
Nei, hvis du ser over så mener jeg at det er i all hovedsak CO2 i headspacen, kanskje bittesmå/neglisjerbare mengder O2, men at så snart man åpner karet vil det komme til O2, og det i en høyere takt enn det virker som om bryggere flest tror.

Men dette er vel ikke så veldig relevant for hovedspørsmålet, som er hvorvidt en magnetrører suger inn O2 til starteren eller ei ;)
 
Eh, når man lar ølet stå og klarne, så er det jo tett så lenge man bruker gjærlås. Det er jo det den er til! Det er klart at det ikke kan komme til noe O2 da ;) 
 
Ettersom tettheten til luft er på 1,204 kg/m[sup]3[/sup] ved 20 °C
og molarmassen til luft er på 28,96 g/mol ved 20 °C
vil dette bety at 1m[sup]3[/sup] inneholder 41,57 mol luft eller 1L inneholder 0,041mol luft
luft består av
78% nitrogen
21% oksygen
0,9% argon
0,1% andre gasser som f.eks. karbondioksid
så betyr dette at det er konsentrasjonen av Oksygen i lufta er:
0,04157mol/L*21%=0,0087mol/L

konsentrajonen av vann i vann (ja faktisk!) er:
n=m/M=1000g/18,02g/mol=55,49mol/L
også skal vi ha etter hva joques sa ha 10-20 ppm(parts per million) oksygen inn i dette.
en milliontedel av 55,49mol er 55,49*10[sup]-6[/sup] mol eller 0,00005549mol om du vil ha det på den måten
hvis jeg går utifra 10 ppm trenger vi da 0,0005549 mol oksygen per liter vann

dette tilsvarer da i luft: V=n/C=0,0005549mol/0,0087mol/L=0,0637 L

Konklusjonen er da at vi trenger 0,0637L luft per liter vann for å oppnå 10 ppm med oksygen i vannet
dette er da det samme som 0,6 desiliter, og det vil jeg tro de fleste har i kolben sin.
Altså skal det ikke være nødvendig å trekke noe luft inn i kolben om du lar det stå lenge nok
Men det skal også nevnes at ikke all oksygen går over til vannet, men forholdet mellom dette vet jeg lite om
Men ettersom nitrogen er mindre vannløslig enn oksygen vil nok oksygenet løses relativt lett
ettersom vannet ikke inneholder noe oksygen fra før ettersom det blir kokt. Osomose gjør resten av jobben med hjelp fra magnetrøreren.

Når det gjelder diffusjon så må jeg si meg veldig enig med joques, det går fortere enn du tror!
Gassene i lufta blandes utrolig lett siden diffusjonshastigheten til luft sies å ligge rundt 1m/s
 
Det var gresk for meg :)

>Konklusjonen er da at vi trenger 0,0637L luft per liter vann for å oppnå 10 ppm med oksygen i vannet
>dette er da det samme som 0,6 desiliter, og det vil jeg tro de fleste har i kolben sin.

Det springende punktet er hvorvidt vanndampen under kokingen fortrenger all luften fra kolben, eller om det fortsatt er noe luft igjen. Her har jeg ingen som helst anelse.
 
Hvorfor ikke kjøpe en oksygenmåler, tror det koster 175 dollar i USA. Så kan en ta på seg oppgaven å forske på dette. Eller enda enklere, dere kan sende mail til Wyeast eller Whitelabs, de må jo ha forsket på dette med magnetrører og oksygenopptak.

Richard
 
Det får noen andre gjøre, jeg for min egen del er overbevist om at magnetrøreren tilsetter oksygen, siden ferdigrørt starter lukter og smaker oksidert :)
 
Jeg bruker gjærlås når jeg bruker mangetrører og mine startere smaker ikke oksidert. Oksygenopptaket er mao så lite at det ikke klarer å skape vakum i flasken.

Richard
 
Richard skrev:
Hvorfor ikke kjøpe en oksygenmåler, tror det koster 175 dollar i USA. Så kan en ta på seg oppgaven å forske på dette. Eller enda enklere, dere kan sende mail til Wyeast eller Whitelabs, de må jo ha forsket på dette med magnetrører og oksygenopptak.

Richard

Jeg skal manne meg (og lommeboken) opp til å få gjort dette, spleise Richard? ;)
 
Richard skrev:
Jeg bruker gjærlås når jeg bruker mangetrører og mine startere smaker ikke oksidert. Oksygenopptaket er mao så lite at det ikke klarer å skape vakum i flasken.

Richard

Dette er den erfaringen jeg også har av starterene mine, de smaker ikke godt, men det smaker heller ikke sherry eller oksidert.
 
Prøv uten gjærlås, med bare alufolie over flasken, så skal dere få smake på oksidert. Dette er jo bare bekreftelse på det jeg sier.
 
joques skrev:
Prøv uten gjærlås, med bare alufolie over flasken, så skal dere få smake på oksidert. Dette er jo bare bekreftelse på det jeg sier.

Skal man gjøre som Joakim sier og stole på han, ja da må man i alle fall ikke dumpe hele starteren i brygget. Da må man bare ta med gjæren.

Richard
 
joques skrev:
Det springende punktet er hvorvidt vanndampen under kokingen fortrenger all luften fra kolben, eller om det fortsatt er noe luft igjen. Her har jeg ingen som helst anelse.
Vann i gassform kondenserer veldig fort når det blir kjølt ned. Om du setter på gjærlås mens vannet ennå koker vil du se at så snart det blir avkjølt så kondenserer det og gjærlåsen vil suge inn luft. Men om det rekker å avkjøles litt før du setter på gjærlåsen så er det nok mest luft i kolben din.

Men jeg tror også alufolie vil være bedre enn gjærlås. det skal et ganske bra vakum til for å suge inn luft når vakumet må løfte på en 2 cm vannsøyle i gjærlåsen. Det kan nok ikke oppnås ved osmose. Men man kan jo utjenvne trykkforskjellene innimellom så man får litt utskiftning av luft.
 
Ja, selvfølgelig. Det har jeg ikke tenkt på. Uansett om kolben var full av vanndamp i det den kokte, så vil den jo være full av luft i det vørteren  er ferdig nedkjølt. Det burde vært selvinnlysende, men det har jeg faktisk ikke tenkt på. Takk! :)
 
Så moralen er(inntil annet er bevist  :police:) magnetrører suger inn luft så sant man ikke bruker gjærlås?.

Men finnes det en grense for hvor mye man kan riste inn o2 i vørter?. Jeg har lest at med ren o2 så kan man lage konsentrasjoner som er dødlige for gjær (45ppm om jeg ikke husker feil). Ved feks risting eller røring er det et mettningspunkt hvor det faktisk ikke går ann å tilføre mer o2?, eller er det slik at rent hypotetisk så om man klarte å riste en starter i timesvis så kunne man klart å tilføre feks 20ppm med o2?
 
Jeg har hørt at hvis man bruker luft, som altså er bare ca 1/5 oksygen, så kan man aldri komme opp i konsentrasjoner som er skadelig for gjær. Men dette blir det amerikanerne kaller "hearsay" :)
 
Tilbake
Topp