Lars Bjørnstad
Norbrygg-medlem
Ja, det er klart, men "vekt" er jo også et litt uklart begrep, spesielt når det gjelder gasser, fordi vekten per volumenhet (densiteten) jo avhenger av mange faktorer som temperatur og trykk. Så konveksjonen skyldes forskjell i densitet mellom forskjellige gasser som finnes i et rom. Når alt blander seg vil jo likevekt råde, men jeg mener likevel dette vil ta noe tid.
Uansett er vi ikke uenige her, men jeg mener nå likevel fra mine "stikkende" erfaringer at det er mer CO2 enn luft i headspacen på en gjærdunk. Du mener altså at dette ikke er tilfellet, eller at denne "puten" allikevel inneholder endel oksygen som er blandet inn i CO2en og derfor ikke er effektiv for å beskytte ølet...?
Uansett er vi ikke uenige her, men jeg mener nå likevel fra mine "stikkende" erfaringer at det er mer CO2 enn luft i headspacen på en gjærdunk. Du mener altså at dette ikke er tilfellet, eller at denne "puten" allikevel inneholder endel oksygen som er blandet inn i CO2en og derfor ikke er effektiv for å beskytte ølet...?