Øl aggregat

He, he, jeg må nok stå på med bryggingen for å fylle alle de ca 24 tappekranene (som jeg kunne telle på det bildet) med friskt, skummende øl....
 
Dette er stedets tappeliste som oppdateres daglig:

http://buckeyebeerengine.com/ontap.php

Du må drikke godt også for at ølen skal være fersk Tore B  :godtoel:

Update:
27 tapperkraner er det vist også og ikke så lite som 20 (du ser det på pubskiltet pluss en kontrollregning på hjemmesiden deres)          :beersmiley:

Og for et utvalg, drømmer tilbake til Dogfish 60 min og Beer Republic Racer 5  :skaal:
 
Tore Tverå skrev:
Hei,

Legger ut bilde av min kegerator. Det er plass til 4 corneliusfat inni kjøleskapet, derav fire tappekraner. Kjøleskapet er malt med heilmatt svart tavlemaling, kan da skrive ølsort med kritt over kvar enkelt tappekran. I tillegg skal eg lage til for Nitrogen servering gjennom stout kraner. Det som står på brett under kraner er ein nitrogen/CO2 blender. Den blander inn 75% nitrogen og 25% CO2, mangler berre å kjøpe nitrogenflaske så er eg i gang. ;D


Skål
Tore

Hei Tore
korleis får du dette skåpet tett der du har bora? eg har eit gamalt kjøleskåp i boden som eg lurer på å ofre til ølguden. ser veldig bra ut!

Håvard
 
Hei Håvard, og velkommen til forumet!  :biersmile:

Jeg er nok ikke Tore, men det ser ut til at han har brukt sånne gummitetninger man finner på plastdunker brukt til gjæring av øl/vin, der man setter i gjærlåsen:

foring.jpg


Noen av disse er ganske tøyelige og vil takle en såpass tykk slange som Tore har brukt.

Jeg har løst problemet mitt litt annerledes i min kegerator. Helt bakerst i kjøleskapet, der hvor isen som fester seg i bakveggen smelter ned til, finnes det et hull. Smeltevannet kan forlate kjøleskapet gjennom dette hullet og havner da på en slags tallerken som er festet oppå kompressoren (som genererer varme). Slik kvitter kjøleskapet seg med smelte- og kondensvann. Dette hullet har jeg gjort større ved en stor skrutrekker og rå makt (alltid den beste løsningen!  :kool:) og nå er det plass til to tynne CO2-slanger, en til hvert fat. Fordeleren sitter festet til trykkregulatoren, den kan selvsagt også befinne seg i selve kjøleskapet, slik som hos Tore.
 
Ja,

Det stemmer at det brukes gummiforinger på gasslanger, men på gjennomføringen til kranene bruket eg ingenting annet enn "koppene" som følger med "shanken".

Howdy

Tore
 
Hva slags borr bør jeg bruke for å lage hull i kjøleskapsdøra mi? Ser med målebånd at Shanken er 20mm.
 
Jeg ville brukt hullsag til det formålet. http://www.byggpro.no/hullsager.html Fleste jernvare foretninger burde ha de i utvalget sitt. Om du kjenner en eletriker, rørlegger....... så skulle det forundre meg om de ikke har tilgang til det i firmaverktøyet sitt.  Blir lett ovale hull med andre typer bor i den type materiale.
 
Ja, mener å ha sett det der. Kan vere lurt å ha på en dråpe med skjæreolje eller whitespirit når du bruker de på metaller, da blir de ikke så fort ukvasse.
 
Sikkert ikke så dumt.
Men tykkelsen på metallet var veldig tynt, så tor ikke det var noe stort problem, stortsett bare isolasjon man borrer igjennom.
 
Passer ditt hullborsett til Morebeer's shanker? Jeg skal i dag legge inn bestilling på mitt kjølerom (120 X 160 fra Norcool), hvor jeg skal montere fem tappekraner (allerede innkjøpt fra Morebeer) på utsiden. De leverer også en tilpasset hullsag de skal ha 15 USD for, men jeg skulle gjerne slippe å kjøpe denne hvis du har en til utlån, Eduard...  ;)
 
Etter mye graving og ekskavering av andre gjenstander som jeg ikke var klar over at jeg fremdeles hadde (bl a en korketang og mange korker! :)) fant jeg til slutt mitt Bosch hullborrsett. Dybden på alle er 27 mm og Ø i mm er 25, 32, 38, 44, 51, 57, 63, 68.

EDIT: jeg sjekket Morebeer sin nettside og der selger de en hullsag på 1" (25,4 mm), så den minste gjør nok jobben!  :brygging:
 
Flott, jeg kommer tilbake til saken når kjølerommet er levert. Du inviteres herved til påfølgende test av tappekranene med innhold, Eduard (fortrinnsvis når det er noe som kan flyte gjennom dem)!
 
Dette høres spennende ut! Bare si ifra når den tiden kommer. Andre på Østlandet som ofte farter i/gjennom Oslo og som trenger å låne sagen: bare si ifra.
 
En sånn termostat krever at du setter fryseren på maks slik at den ville kjølt ned til langt under 0 ºC Så er det denne eksterne termostaten som gjør at fryseren bare får strøm når det blir varmere enn førinnstilt temperatur og at den blir koblet fra igjen når det er kalt nok. Man stiller da en maks temp (f eks 10 ºC) og en min temp (f eks 8 ºC) og så blir altså fryseren koblet til og fra alt etter temperaturen i fryseren. Også kan det hende at man stiller en viss måltemperatur og en hysterese som angir hvor mange grader avvik som får være. Prinsippene er de samme.

OBS: slike varer som selges i USA kan ikke brukes i Norge pga andre stikk og (som verre er) annen spenning (115 V istedenfor 230 V). Man kan derimot kjøpe slike termostater i Norge og øvrige Europa. Prøv gjerne å bruke søkefunksjonen på forumet for å lete etter 'termostat' eller 'UT100' (en viss type som mange har i bruk), så vil du fort finne mer informasjon.   :brygging:
 
Tilbake
Topp