Øl aggregat

ToreT

Norbrygg-medlem
Hei,

Legger ut bilde av min kegerator. Det er plass til 4 corneliusfat inni kjøleskapet, derav fire tappekraner. Kjøleskapet er malt med heilmatt svart tavlemaling, kan da skrive ølsort med kritt over kvar enkelt tappekran. I tillegg skal eg lage til for Nitrogen servering gjennom stout kraner. Det som står på brett under kraner er ein nitrogen/Co2 blender. Den blander inn 75% nitrogen og 25% Co2, mangler berre å kjøpe nitrogenflaske så er eg i gang. ;D


Skål
Tore
 
Ser ut som du har vært en tur på morebeer og handlet litt likt som Joakim sin fryser  ;D

Det ser veldig fett ut, har planer om noe lignende utenfor mitt kjølerom..... har pakke og alt lignende, og kjøpt stort fett bor på Ø25 som er 45 cm langt så nå skal det borres for alle penga...

Er det ventomatic kraner?


Richard
 
Ja,

det er Ventomatic forward sealing kraner kjøpt på Morebeer. Er veldig fornøyd, spesielt med malingen. Kjøleskapet såg heilt nytt ut. :skaal2:

Tore
 
Det ser veldig fint ut, malingen er ikke så lett og får inntrykk av... Skriv litt med kritt på det da  :skaal2:

Når skal det innvies?


:samenvol:
 
Har akkurat satt opp mitt annlegg utenfor kjølerommet, som du ser Tore har jeg handlet samme sted som deg  :skaal2:
 
Det ser vakkert og innbydende ut! Jeg antar du har kjøpt fra MoreBeer? Selv venter jeg med å handle inn til det nærmer seg litt mer at mitt nye hus med kjølerom står ferdig (trolig på sensommeren neste år). I mellomtiden kan jeg jo titte på ditt bilde og drømme om fremtiden...    :skaal2:
 
Vi har begge kjøpt fra Morebeer  :godtoel:

Du bør absolutt gjøre det slik på det nye kjølerommet du skal bygge... da slipper du å kjøle slanger osv siden alt er på innsiden av rommet. Husk å ikke tenke for smått, 16 tommers driptray og seks kraner er et must om du skal gjøre det skikkelig  :)

Richard
 
Ja, jeg ser poenget med å gå rett gjennom veggen i stedet for å føre slangene opp i et tappetårn. Da sparer en alle problemene med øl som blir stående i slanger i romtemperatur og blir skjemt. Meget smart! Jeg kommer trolig til å kjøpe den bredeste modellen av Drip Tray (http://morebeer.com/view_product/16331/102252), som har plass til seks kraner (selv om jeg trolig kommer til å greie meg med fire i første omgang). Kranene du har valgt, ser ut til å være disse: (http://morebeer.com/view_product/7603/102244). Eller har du valgt en annen modell?
Hva ble den samlede kostnaden på det systemet du satte sammen?
 
Jeg kjøpte varer for 650 dollar og 150 dollar i frakt (16,7kg pakke), og det var en del andre ting jeg også kjøpte som ikke var til annlegget.

Stemmer at jeg kjøpte de kranene (4 stk) pluss en stoutkran som jeg setter i drift når jeg har stout...

Her er handlelisten min (alt av deler pluss vaskekit):

D1212G Faucet - The Ventmatic Sealed Forward Faucet (S/S w/gold plating) 4.00 4.00 44.95 179.80
D1277a Faucet Handle - 6 in Pub Style Oak W/ Cherry Finish/ Brass Knob 4.00 4.00 12.95 51.80
D1415 Drip Tray - 13 in Wall Mount (Back Splash & Drain) 1.00 1.00 69.00 69.00
D1230 Stout Faucet - Chrome 1.00 1.00 74.00 74.00
D1247 Faucet Shank - 8 in 4.00 4.00 22.00 88.00
D1700 Beverage Line (3/16 in. ID) - By the Foot 48.00 48.00 0.50 24.00
D1600 Draft Cleaning Kit 1.00 1.00 48.95 48.95
D1720B Tailpiece (1/4 in.) Hex Nut and Gasket 4.00 4.00 2.75 11.00

Du leser det slik eks:
D1720B Tailpiece (1/4 in.) Hex Nut and Gasket 4.00 4.00 2.75 11.00

nummer på delen- navn - antall- antall- pris per stk - total pris


Angrer litt på at jeg ikke kjøpte det brede drip trayet  :)


Veldig greit og ikke tukle med tårn, dette er absolutt den beste løsningen....

Lykke til :)

Richard
 
Hva er grunnen til at du valgte to ulike typer tappekraner? Hva gir den ene "lange" i forhold til de tre korte?
 
Den lange er stoutkran:

D1230 Stout Faucet - Chrome 1.00 1.00 74.00 74.00

En stoutkran har en liten hullplate i tappetuten som gir skikkelig rått skum  :godtoel:

Dersom jeg ikke har stout i kjølerommet skur jeg bare på en vanlig ventomatic-kran.

Richard
 
Jøss, jeg føler nesten det er litt spinkelt hos meg da... har bare to tappekraner, men ei heller plass til et større kjøleskap her i SiO sin leilighet. Forøvrig så går det greit med ølet som står i tappetårnet iom at det har et stort gjennomsnitt slik at kald luft fra kjøleskapet sirkulerer litt. Siden ølet ikke blir dårlig av å stå litt i tårnet har jeg bestemt meg for ikke å lage en ekstra kjøleledning opp til tappekranene, noe som var den opprinnelige planen. Jeg fant bare ut at driptray'et er altfor lite, så det må byttes ut. Noen som vet om Morebeer har driptrays som kan ligge oppå kjøleskapet og er brede nok (til å nesten dekke hele bredden p skapet)?

index.php
 
Driptrays får du best utvalg i hos Kegworks:

http://www.kegworks.com/home.php?cat=409

Kan denne være noe for deg?

http://www.kegworks.com/product.php?productid=16507&cat=409&page=1

15 inch er 38 cm

Disse gutta sender til Norge, og jeg er sikker på at du finner  noe som passer her  :beersmiley:

Les godt over så du ikke bestiller en som er ment og frese ned i bardisken, det er litt vanskelig med kjøleskap...

Edit:

Denne her enda større, og kan stå løst oppe på kjøleskapet :

http://www.kegworks.com/product.php?productid=16511&cat=409&page=1
 
Richard skrev:
Den lange er stoutkran:

D1230 Stout Faucet - Chrome 1.00 1.00 74.00 74.00

En stoutkran har en liten hullplate i tappetuten som gir skikkelig rått skum  :godtoel:

Dersom jeg ikke har stout i kjølerommet skur jeg bare på en vanlig ventomatic-kran.

Richard

Er det ikke mulig å sette på en forsats med en liten hullplate på en vanlig kran, slik at den får "stout-funksjonalitet"? Jeg antar poenget med hullplaten er å få ekstra luft in i ølet, slik at det dannes mer skum?
 
Hullplaten er ikke til for å få ekstra luft i ølet. Istedenfor så sørger det for at kullsyren 'bryter ut' av ølet. Man kan iogforseg bruke en vanlig tappekran dersom det er gjenger på tuppen til kranen slik at man kan skru på et sånt 'dusjhodet'. Slik slipper man å bytte ut hele kranen, det holder da med tuppen.
 
Eller man kan kjøpe bare stoutkraner siden de er fine og se på og prøve å dytte platen ut av tuten slik at den fungerer som en vanlig kran  :beersmiley:

Har du funnet deg et fint drip tray på KegWorks Eduard?

Richard
 
Jeg har sett litt rundt der men har ikke helt bestemt meg for den slags drip trays ennå. Kanskje jeg tar en titt på e-bay.de også, der kjøpte jeg nemlig den første.
 
Tore B,
Siden du er i tidlig i fasen om å bygge kjølerom tenkte jeg å vise deg et ventomatic oppsett på en pub jeg var på i sommer. Fett driptray og kule kraner, noe slikt bør du satse på  :skaal2:  :
 
Tilbake
Topp