Øl blir syrlig og surt på flaske

Har søkt på forum, men ikke funnet noe som er helt dekkende.
Problemstilling:
øl karboneres på Cornelius fat, og tappes på flasker med mottrykksfyller. Ølet smaker fortreffelig ved flasking, men etter litt lagring på flasker begynner det å smake litt syrlig, så surt (litt som om det er okydert).
Flaskene vaskes, steriliseres i steamer, og så i bløt i starsan. Ellers nøye med renhold.
Flaskene lagres i kjølerom, men med lys på konstant - kan dette være medvirkende?
Har skjedd med både chiliporter og Stout.

På forhånd takk
 
"Surt" er vel ikke symptom på hverken oksidering ("papp") eller fotokjemiske reaksjon ("skunk") med humla - etter hva jeg har lest meg til, da. Det høres jo ut som om det er noe med flaskene, men dersom de er vasket og sterilisert, virker ikke det særlig sannsynlig, heller.

Kan det eventuelt være noe med omgivelsene når du tapper over? Hvis du gjør det i en muggen, støvete og trekkfull kjeller, f.eks.;)?

Det høres jo ellers ikke ut som noen god ide å sette ølet i et skap med konstant lys. Hva med å plassere dem i ei kasse?
 
Skal du ta fra fat og fylle flasker så er også tappesystem viktig å holde rent. Slanger, koblinger, nipler på fat og slikt. Er det i orden?

Utsette det for lys vil vel gi smak mest kjent som signatursmaken til Corona, ikke surt øl.
 
Jeg skjønte ikke helt om ølet bare blei dårlig på flaske, eller om det var tida som var den avgjørende faktoren her. Lar du noe av ølet være på fat? Blir det isåfall surt? Og hvis alle flaskene surner ville jeg leita etter skurken et sted før selve flaskene. Slanger og sånt, som nevnt ovafor her, og selve fatene, alt tilbake til kok kan være en smittekilde.
 
Takker for svar.
Ølet smakte alldeles nydelig etter karbonering på fat, så problemer før flasking utelukkes.
Tilbakemeldinger går i retning at infeksjon, så da er vel synderen mellom fat og flaske. Litt rart, da det vaskes og steriliseres både etter og før. Jaja, da er det vel bare å bytte slanger og gå på med ny frisk.
 
Takker for svar.
Ølet smakte alldeles nydelig etter karbonering på fat, så problemer før flasking utelukkes.
Tilbakemeldinger går i retning at infeksjon, så da er vel synderen mellom fat og flaske. Litt rart, da det vaskes og steriliseres både etter og før. Jaja, da er det vel bare å bytte slanger og gå på med ny frisk.
Det er vel ikke mulig å utelukke infeksjon før flasking med mindre du gir den like god tid på fatet? Infeksjon trenger tid for å utvikle seg. At du ikke merker noe før flasking kan bare bety at infeksjonen ikke har rukket å sette preg på ølet, ikke at den ikke vil gjøre det hvis den får tid.
 
Ved neste brygg lar du halvparten stå på fat. Når (hvis) du kun får usmak på flaske, har du halvert søkeområdet. Får du begge steder, er det i prosessen frem til og med fating.
Infeksjon høres sannsynlig ut, og det kan ta lang tid.
 
Det er vel ikke mulig å utelukke infeksjon før flasking med mindre du gir den like god tid på fatet? Infeksjon trenger tid for å utvikle seg. At du ikke merker noe før flasking kan bare bety at infeksjonen ikke har rukket å sette preg på ølet, ikke at den ikke vil gjøre det hvis den får tid.
Sant nok, da er det bare å dobbeltsjekke alle rutiner for nte gang Det er bare unntaket at et par batcher ut av mange har endt slik.
 
Ved neste brygg lar du halvparten stå på fat. Når (hvis) du kun får usmak på flaske, har du halvert søkeområdet. Får du begge steder, er det i prosessen frem til og med fating.
Infeksjon høres sannsynlig ut, og det kan ta lang tid.
Godt tips - tar det med meg
 
Trodde i min enfoldighet at infeksjon slo til relativt raskt. Alle tiders - nå har jeg lært enda litt mer. Takk for gode innspill :)
 
Hadde samme problem selv. Ølet smakte godt fra fat. Fylte noen flasker og sendte til NM, og ble der slaktet en måned senere. Kontrollerte noen av de andre flaskene jeg hadde hjemme, og de smakte skikkelig dårlig. Infeksjonen rekker ikke å utvikle seg veldig i fort i kjøleskap, men når de sendes rundt i høyere temperatur i flasker er det fritt frem for infeksjonen å utvikle seg. Nå skal alt utstyret renses skikkelig...
 
Har også fått tilbakemeldinger på enkelte øl om at det smaker litt syrlig. Kan være infeksjon med melkesyrebakterier eller gjæringsfeil blir det foreslått.
Er det noen metode for å påvise om det er melkesyrebakterier tilstede?
Hadde vært greit å kunne utelukke en ting.
 
Svært gammel tråd men... :)
For desinfisering av flasker, kan man dra nytte av å bruke flere teknikker.
Flaskebørste på drill og et egnet vaskemiddel + en runde i ovnen med høy temperatur
Det holder ikke bare å legge dem i PBW dersom du har en biofilm i flaskene. Den er det vanskelig å se gjennom brunt glass
 
Jeg tenkte mer på om det var noe i gjæringskaret som da ble dratt med videre i flasken og på den måten utviklet seg til en infeksjon. Flasker kan jo kokes eller stekes, men det blir vanskelig med et gjæringskar.
Tror egentlig ikke jeg har hatt melkesyrebakterier i kar/flasker, men det hadde vært moro å fått innholdet i en flaske analysert. Det blir mye gjetting og lite vitenskap som hjemmebrygger.
 
I boken Yeast av Chris White beskrives enkle prosedyrer for å kontrollere for infeksjon. Prosedyrene innebærer å ta ut prøver i forskjellige deler av byggeprosessen. Inkuber prøvene i glass/rør/kolber på 30 grader, og bruk øyne og nese over en ukes tid for å se om noe muffens skjer. Anbefaler denne boken på det sterkeste.
 
Jeg tenkte mer på om det var noe i gjæringskaret som da ble dratt med videre i flasken og på den måten utviklet seg til en infeksjon. Flasker kan jo kokes eller stekes, men det blir vanskelig med et gjæringskar.
Tror egentlig ikke jeg har hatt melkesyrebakterier i kar/flasker, men det hadde vært moro å fått innholdet i en flaske analysert. Det blir mye gjetting og lite vitenskap som hjemmebrygger.
Du kan prøve labolytic.no eller labtjenester.no Dett er dyrt. Gjorde dette en gang for å måle alkoholnivået i en øl jeg lagde en gang, for å kvalitetssikre mine egne målinger med hydrometer.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Flaskebørste på drill og et egnet vaskemiddel + en runde i ovnen med høy temperatur
Det holder ikke bare å legge dem i PBW dersom du har en biofilm i flaskene. Den er det vanskelig å se gjennom brunt glass

Hvis jeg må ty til både drill og en runde i ovnen
tror jeg ville sett meg om etter en ny flaske og sendt den til resirkulering :)
 
Lurer på om jeg må endre flaske rutiner selv. Nå gjør jeg følgende.

1. Skyller flasken godt samme kveld som flasken er åpnet.
2. Fjerner etikett og kjører flaskebørste etter noen dager. Vanligvis er ikke børste nødvendig men gjør det likevel.
3. Setter flaskene 15 minutter i ovnen på 100+ grader
4. Settes til lagring. Her har jeg sett at flere legger papir/ plast over, uten at jeg helt skjønner hvorfor.
5. Starsanner samme dag som jeg skal flaske. Lar dryppe av i flasketre.

Bruker sjelden vaskemidler, men dersom det er flasker med gjenstridige rester lar jeg de stå noen dager med oppløst oppvaskpulver.

Bør jeg bruke vaskemiddel hver gang?
 
Tilbake
Topp