Øl fra butikk/vinmonopol med feil

Måtte kaste den bonfire ølen og åpnet en hveteøl fra samme bryggeri. Like slappt øl, null skum, null interresant smak, surt og flatt. 55kr flasken, dårlige greier.
 
Aass IPA BF 01.02.20 Overkarbonert, fikk geysyr, kjøpt to til og de vil ut de og.

Sendt mail til bryggeriet de mistenker partikler (nucleation sites fritt oversatt til engelsk). Forrige dekanterte jeg, og vannet ut siste rest med vann i 100ml EM-kolbe. Ikke en eneste partikkel å spore noe som helst sted, så jeg er litt spent. Hop creep kan det nok heller ikke være da det ikke er spor av diacetyl og denne ølen her er heller sparsommelig på tørrhumle.
 
Dette hadde jeg aldri trodd, fikk nytt svar fra bryggeriet i dag. Partikler (som man ikke kan se med det blotte øyet engang!) som forårsaker det ja. Trodde alt slikt måtte være litt større.
 
Sendte følgende epost til Nøgne Ø i dag:

<email>
Hei,

Jeg er en ivrig hjemmebrygger. Jeg brygger fra tid til annen "Two Captains" aka "Humlehelvete" aka "Pliny the Elder". Sist gang både gjæret og servert i en "Fermenter King Jr." Meget vellykket om jeg får si det selv!

Kjøpte deres version på polet nylig for sammenligning. Merket Best før: 12.11.24, tappet 03.12.20, batch: 2356A

Nå er ikke jeg noen øldommer, men her det var sterke innslag av erter, kål og kanskje papp. Vet ikke hva jeg skal karakterisere det som, en blanding av oksydering (men fargen var OK) og Dimethylsulfid.

Slikt styrker jo egoet som hjemmebrygger, men irriterende å kaste bort penger på noe som er udrikkelig.

Dette kan jo vært en uheldig enkelt flaske, men jeg velger å informere om hva jeg har opplevd.



Mvh., Håkon Bugge
</email>

Noen som har smakt noe lignende?
 
Sendte følgende epost til Nøgne Ø i dag:

<email>
Hei,

Jeg er en ivrig hjemmebrygger. Jeg brygger fra tid til annen "Two Captains" aka "Humlehelvete" aka "Pliny the Elder". Sist gang både gjæret og servert i en "Fermenter King Jr." Meget vellykket om jeg får si det selv!

Kjøpte deres version på polet nylig for sammenligning. Merket Best før: 12.11.24, tappet 03.12.20, batch: 2356A

Nå er ikke jeg noen øldommer, men her det var sterke innslag av erter, kål og kanskje papp. Vet ikke hva jeg skal karakterisere det som, en blanding av oksydering (men fargen var OK) og Dimethylsulfid.

Slikt styrker jo egoet som hjemmebrygger, men irriterende å kaste bort penger på noe som er udrikkelig.

Dette kan jo vært en uheldig enkelt flaske, men jeg velger å informere om hva jeg har opplevd.



Mvh., Håkon Bugge
</email>

Noen som har smakt noe lignende?
Ikke fra nøgne, men jeg kjøper stadig fatølet til frydenlund(Vienna) og har et veldig godt forhold til det ølet.

I november en gang kjøpte jeg en boks, som jeg ofte gjør, og den var forferdelig. Kål dynka i smør, laber karbonering og på grensen til slimete, fysj.

Kjøpte en til noen dager seinere, nam nam i kjent stil.
 
Heineken, boks (Hansa Bryggeri)
Drukket 08.06.20, (kjøpt ca 1 mnd før)
Best før: husker det var over 2 mnd til den gikk ut på dato
Feil: F. om jeg vet. Eksopolysakkarider, (LAB)? Slimete var det ihvertfall.
Og med det, var også kona, (som jeg skulle servere ølen til) også ferdig med Hansa.
IMG_0100.JPEGIMG_0101.JPEG
 
Sendte følgende epost til Nøgne Ø i dag:

<email>
Hei,

Jeg er en ivrig hjemmebrygger. Jeg brygger fra tid til annen "Two Captains" aka "Humlehelvete" aka "Pliny the Elder". Sist gang både gjæret og servert i en "Fermenter King Jr." Meget vellykket om jeg får si det selv!

Kjøpte deres version på polet nylig for sammenligning. Merket Best før: 12.11.24, tappet 03.12.20, batch: 2356A

Nå er ikke jeg noen øldommer, men her det var sterke innslag av erter, kål og kanskje papp. Vet ikke hva jeg skal karakterisere det som, en blanding av oksydering (men fargen var OK) og Dimethylsulfid.

Slikt styrker jo egoet som hjemmebrygger, men irriterende å kaste bort penger på noe som er udrikkelig.

Dette kan jo vært en uheldig enkelt flaske, men jeg velger å informere om hva jeg har opplevd.



Mvh., Håkon Bugge
</email>

Noen som har smakt noe lignende?
Sitter med flaske fra samme batch nå, kjenner ikke de smakene du beskriver.
 
Brasserie du mont blanc - la rousse.
Kom ut av flaska i en liten geysir og drukna en fjernkontroll før den kom seg opp i glasset. Klart syrlig og med et hint av neglelakkfjerner. :(

Edit: Hvis noen trengte kontekst kan jeg legge til at dette skjedde etter at jeg kom hjem fra høstferie og oppdaga at akvariet hadde blitt selvlensende i mitt fravær. Noen dager nekter plent å spille på lag.
 
Sist redigert:
Brasserie du mont blanc - la rousse.
Kom ut av flaska i en liten geysir og drukna en fjernkontroll før den kom seg opp i glasset. Klart syrlig og med et hint av neglelakkfjerner. :(

Edit: Hvis noen trengte kontekst kan jeg legge til at dette skjedde etter at jeg kom hjem fra høstferie og oppdaga at akvariet hadde blitt selvlensende i mitt fravær. Noen dager nekter plent å spille på lag.
Ooooh, selvlensende akvarie, håper det kun var ett 60liter og ikke 300l.
 
Jeg kjøpte 3 flasker fra Baatbryggeriet i butikken da jeg var i trøndelag. Da jeg kom hjem, ååpnet jeg den første. Alt skummet ut, og nesten ingenting igjen. Så åpnet jeg den 2. Samme her, alt skummet ut. Den 3. var en annen øltype og var bra. Jeg sendte mail til Bryggeriet, og ba om erstatningsøl. Etter purring på svar, fikk jeg svar tilbake. Noen av batchene var sukret feil mht ettergjæring i flaskene. De lovte å sende meg erstatningsflasker. Sist jeg hørte fra de var 18. September, jeg har purret på de, men har siden da ikke fått noen tilbakemelding. Erstaningsølet har jeg ikke sett noe av....
 
Tilbake
Topp