Øl med aroma av H2S

MortenSickel

Norbrygg-medlem
Eller snarere eim eller stank...

Forrige fredag brygget jeg en runde av Kinn kveldsbris. Gjæren (BE-134) var hyperaktiv og på mandag var det stille i gjærlåsen. Jeg tok ut en prøve som hadde en tetthet på 1004, så jeg tenkte at den kunne flaskes til helgen. Prøven smakte klart umodent, men lovende. Så tok jeg en prøve til på onsdag - fortsatt 1004 men den luktet kraftig av H2S... Hva nå?

Har noe gått galt så jeg bare må dumpe denne batchen? Kan jeg bare la den stå en stund så H2Sen lufter ut? Skal jeg sette til noe sukker og håpe at gjæren lager mer CO2 som driver den ut? Kan jeg sette til noe som feller ut sulfid, eller er det noe annet jeg kan gjøre her?
 
Eller snarere eim eller stank...

Forrige fredag brygget jeg en runde av Kinn kveldsbris. Gjæren (BE-134) var hyperaktiv og på mandag var det stille i gjærlåsen. Jeg tok ut en prøve som hadde en tetthet på 1004, så jeg tenkte at den kunne flaskes til helgen. Prøven smakte klart umodent, men lovende. Så tok jeg en prøve til på onsdag - fortsatt 1004 men den luktet kraftig av H2S... Hva nå?

Har noe gått galt så jeg bare må dumpe denne batchen? Kan jeg bare la den stå en stund så H2Sen lufter ut? Skal jeg sette til noe sukker og håpe at gjæren lager mer CO2 som driver den ut? Kan jeg sette til noe som feller ut sulfid, eller er det noe annet jeg kan gjøre her?
Jeg sliter veldig med det der, uten at jeg skjønner hvorfor.

La det stå. Det kan hende gjæren rydder opp.
 
Lukt betyr at H2S frigjøres fra ølet. Lar du det stå vil du trolig lufte ut gassen. Vent en uke og lukt da.
Myers i The homebrewers problem solver sier: In the case of both ales and lagers, sulfur is something that will age out of beer relatively quickly, so long as it is not in the finished package.
 
Har bare latt den stå i litt lav romtemperatur i noen dager og i følge husets damer er H2S-lukten borte nå, så da blir det nok flasking i ettermiddag. :cool: (Kjemikeren lurer litt på hva som har skjedd med den, det har ikke vært noen synlig aktivitet i gjærlåsen - om den har smøget ut den veien på noe vis allikevel, om jeg ikke har fått lokket tett på siste gang det var løsnet eller om noe har skjedd med kjemien i bøtta som har fått det til å felle ut...(de fleste sulfider er rimelig tungtløselige, skulle det for eksempel frigjøres noe jern, vil det raskt ta med sulfidet ut av løsningen))
 
Hvor lang tid lar du det stå da?
Opptil 3 uker - eller litt mer. Men som regel hjelper det lite.

Det varierer med gjærtype hvor mye H2S som produseres. Lagergjær er jo notorisk, men alle gjærtyper produserer noe, så vidt jeg veit. Som regel er det under følsomhetsterskelen vår, men det er noen ale-typer som gir mer enn nok til at vi kjenner det. WLP023 er berykta - men den bruker du kanskje helst i Burton-typer øl der det er mer eller mindre typeriktig med et lite hint av svovelpølen. (Det skal vel minne oss på hvor vi er på vei når vi tyller i oss øl:).)

Nå sist fikk jeg en kraftig mengde H2S med Imperial A31 Tartan ("samme" som wlp028), og det var et slemt sjokk. WLP013 har jeg også opplevd som litt skummel, så den har jeg kutta ut å bruke.

Weissbiergjær har jeg fått svovel fra flere ganger, men der har det stort sett gitt seg.

BE-134? Jeg trur jeg har fått en anelse svovel med den. Men jeg har ikke mye erfaring med den.

Når gjæringa avtar, slutter det jo å prege omgivelsene så mye, men rist litt på den. Da får du ut litt kullsyre gjennom gjærlåsen, og om det stadig er H2S nede i dypet, vil den haike med kullsyra.
 
Man skal jo leve som man lærer, så nå har jeg vært borte og fillerista det ølet jeg snakka om. Det blei satt 15.februar - altså for nesten 3 uker sida - og det har vært absolutt null aktivitet i dunken ei god stund. Det er fremdeles merkbare mengder av svineriet til stede, men det begynner å nærme seg et akseptabelt nivå. Nå tenker jeg å riste det litt med jevne mellomrom over et par-tre dager til, og så flaske

Ølet er en litt lettere versjon av Kinns "Bygdeoriginal". Det er brygga med 100% pilsmalt (og en ørliten dose Carafa II), og det er mulig pilsmaltet kan ha noe med saken å gjøre. Pilsmalt bruker vi jo i saison, også, så det er kanskje noe der?

Men jeg har brygga dette ølet flere ganger - anbefales! - og kan ikke huske at det har vært noe stort problem med H2S i det tidligere. (Det er favorittølet til kusina mi, som gjerne er innom og henter med noen flasker fra tid til annen, og hun har aldri klaga:).)
 
Lukt betyr at H2S frigjøres fra ølet. Lar du det stå vil du trolig lufte ut gassen. Vent en uke og lukt da.
Myers i The homebrewers problem solver sier: In the case of both ales and lagers, sulfur is something that will age out of beer relatively quickly, so long as it is not in the finished package.
Jeg er redd det ikke alltid stemmer, sjøl om det er ei erfaring jeg har inntrykk av at mange gjør.

Jeg sitter med en del pils der jeg kjenner svovellukta ganske tydelig når jeg skjenker opp. Det er rimelig irriterende, men om jeg lar glasset stå litt, eller om jeg holder ut til jeg kommer litt nedi glasset, gir det seg - i alle fall såpass at jeg ikke har problemer med det. Om det skyldes at luktesansen blir metta - det er jo en kjent mekanisme - eller om svovelet dunster bort, veit jeg ikke. Uansett; jeg trenger ikke helle ut ølet sjøl om det er litt svovelbefengt:).
 
(...) men om jeg lar glasset stå litt, eller om jeg holder ut til jeg kommer litt nedi glasset, gir det seg - i alle fall såpass at jeg ikke har problemer med det. Om det skyldes at luktesansen blir metta - det er jo en kjent mekanisme - eller om svovelet dunster bort, veit jeg ikke. Uansett; jeg trenger ikke helle ut ølet sjøl om det er litt svovelbefengt:).
Så har man også det motsatte problemet: Når noen skal lukte for å kjenne etter om noe som ikke skulle vært der er borte, er det utrolig hva som man kan kjenne...
 
Tilbake
Topp