Øl oppskrift

Jeg søker råd om en oppskrift jeg går å tenker på. Denne skal bli til ca 28-30 liter.
Jeg har: 4 kilo spraymalt amber, 3 kilo flytende lys ekstrakt.
Jeg skal også ha i Crystallmalt.
Jeg har også veldig lyst til å prøve meg på mesking av basismalt til dette brygget. Per Inge har følgende basismalt. pils, münchener og palemalt. Jeg lurer på hva slag malt jeg bør bruke og hvor mange kilo. Når det gjelder mesking skal jeg varme vannet opp til 60-70 grader og pakke gryta godt inn i et teppe og la den stå en time? Eller kan de lønne seg å ha malten i  kaldt vann natta over som de gjorde i "gamledager"?
 
Hva du bør bruke kommer an på hva du vil lage... Hvis du f.eks. vil lage en relativt standard engelsk bitter, kan du f.eks prøve å meske et par kg pale malt i fem liter vann. La det stå ved 65-67 °C i en time (bruk en silpose og en vanlig gryte, juster temperaturen underveis om nødvendig), sil va vørteren og skyll med et par liter varmt vann. Etter dette kan du måle vørtermengden og SG, og så tilsette den mengden vann/lys maltekstrakt som trengs for å oppnå ønsket resultat. Krystallmalten ka du la trekke i en BH-pose i noe av vannet du skal bruke mens du mesker resten av malten.

Det er ikke tilrådelig å la malten trekke i kaldt vann over natta. det eneste du oppnår er å syrne mesken pga. melkesyrebakteriene som finnes naturlig på malten. I gitte tilfeller kan dette muligens være ønskelig, men det er så godt som umulig å kontrollere.

Lykke til med partial mashen!
 
Ja, Jalle tar steget videre!  :ilike:

Men før du setter igang, så bare lurer jeg på om du allerede har en egnet kvern til malten. Kanskje dette ikke kommer så veldig nøye når man bruker vanlig sil (som ikke tetner til så lett som f eks en dobbeltbunn eller lignende), men det er jo litt viktig likevel. Når jeg lager et ekstraktbrygg med crystalmalt i tillegg, så bruker jeg vanlig kjøkkenutstyr til å ta knekken på malten. Men til et vanlig meskebrygg ville jeg nok ty til en godt egnet valse- eller skivemølle.

For et brygg på den størrelse ville jeg bruke 4 kg maltekstrakt (bland etter ønske) og opptil 500 g krystallmalt (trekk den som Gahr sier). Så humle til ca 18-25 IBU og sleng inn en tysk humle ved kokeslutt for godt aroma. Så vil man vel havne på en litt søt Belgisk Pale Ale. Egentlig så går et sånt brygg ikke fort galt, det smaker godt uansett (med mindre det blir infisert da..)
 
Husk at gjæren egentlig er det mest avgjørende for hvordan ølet blir. Skal du lage et engelsk øl må du bruke engelsk gjær, til en belgisk pale ale (som er et nydelig øl!) bør du bruke en litt "nøytral" belgisk gjær, uten det helt store banan-preget.
 
Jeg glemte i farta å si hva slag øl jeg tenkte på. Men jeg tror jeg går for en standard engelsk bitter. Jeg vil høre med Per Inge om ikke han kan knuse malten for meg. Han har en skikkelig svær mølle som sluker en tjuefem kilos sekk i slengen. Ellers har jeg en liten håndsveivet Corona selv som jeg bruker til spesial malt.  Grunnen til at jeg vil prøve en liten "mini" mesk på vanig basismalt er at jeg ønsker å bryne meg litt på det. Det blir mesking i bare en vanlig gryte og sile malten fra i et sileklede som jeg har. Saftsil   Denne kan anbefale til de som lager saft eller vin på egne bær og frukt. Jeg bruker den til å sile fra både malt og humle.
 
Du kan fint male malten selv med en Corona-mølle. Det tar noen minutter, men funker greit. Jeg brukte selv en slik til all-grain brygging i mange år. Valsemølle er klart bedre, men det er ikke en nødvendighet.
 
En sånn saftsil har jeg brukt hos Yngve en gang. Den kan være grei til små mengder men den tåler ikke mye vekt så man må gjerne bruke noen klemmer eller andre verktøy for å feste den skikkelig. Coronamillen vil nok gjøre jobben så den kan du gjerne leke litt med også :).
 
Ja, saftsilen tar ikke så store mengder på en gang. Men jeg er sikker på at per Inge leverer ferdig knust malt. Ivertfall når det gjelder basismalt.
En ting jeg kom til å tenke på. Skal man røre i mesken eller er det bare litt til å begynne med?
 
Stortsett bare til å begynne med og så er det viktig å ta på lokket og pakke inn mesketanken din ordentlig inn i dyner osv. Mesketanken kan godt være en gryte altså. Men du kan også bestemme deg for å holde lokket oppe, røre mye og styre temperaturen med gassbluss (hvis du har). Det blir vanskeligere med elektrisk kokeplate og man havner fort på feil temperatur. Da ville jeg foretrekke vanlig ettstegsmesking med isolasjon.
 
Ja, det å regulere varmen på ei kokeplate er helt umulig. det blr ettstegmesking og pakke gryta godt inn i tepper eller dyner.
 
For et brygg på den størrelse ville jeg bruke 4 kg maltekstrakt (bland etter ønske) og opptil 500 g krystallmalt (trekk den som Gahr sier). Så humle til ca 18-25 IBU og sleng inn en tysk humle ved kokeslutt for godt aroma. Så vil man vel havne på en litt søt Belgisk Pale Ale. Egentlig så går et sånt brygg ikke fort galt, det smaker godt uansett (med mindre det blir infisert da..)

Jeg kom til å tenke på dette som Eduard sa. Er det best å droppe mesken på basismalt og i stedet bruke det som Eduard skrev?
 
Det er helt opp til deg. Det er klart enklest, men om du vil prøve deg på en minimesk, så er det ingenting i veien for det. Slik jeg ser det, er den største fordelen med å brygge all-grain at man har bedre kontroll over ølet sitt, i og med at man kan manipulere mesketemperaturer og dermed utgjæringsgraden. Med en minimesk kommer man litt nærmere denne kontrollen. Men at ølet automatisk vil bli bedre, er ikke dermed riktig. Gjør man ting rett, kan man få et bedre øl. Hvis du har planer om å "go all-grain", ville jeg ha prøvd minimesken.
 
Jeg har lenge hatt planer om å begynne med allgrain, men først og fremst er jeg litt treg med å få fingen ut, og det er fremdeles ting jeg ikke forstår helt enda med allgrain brygging.
 
Du er vel ikke så langt unna å kjøpe en kjølebag og no' kobber rør? :) Så går resten av seg sjøl. Den store utfordringen er å koble manifold gjennom kjølebag til ventil.... (Jeg har p.g.a utolmodighet måttet ty til prøving og feiling. :)
 
Jo, kjølebag kan jeg kjøpe i Arendal og kobber rør kan jeg kjøpe i Åmli, så det er ikke problem. Men jeg trodde at kjølebag måtte vær godkjent for oppbevaring av mat om man kan si det sånn. Jeg tenker på pvc og sånn. Tenk om junior skulle skrumpe inn  :eek:
 
De aller fleste kjølebager er PP-plast. Det skulle være sikkert. Og, ja, hevert-prinsippet funker helt fint. Jeg har ingen planer om å bore hull i bagen min. Det ser helt klart finere ut, men med hevert-opplegg er i alle fall alt tett!
 
Første helmeskingen min brukte jeg stigerør til manifoldet. Det endte med at røret datt ut av manifoldet og drog med seg en masse korn ned i gryta. Jeg borra hull dager etter.  ::) Jeg har dog etter dette mekka en hel masse for å prøve å få dette tett.
Det står som regel i bruksanvisningen eller på/under selve baggen en trekant med PP i midten. Det er en sånn du vil ha. Som regel er det bare innsiden som er PP, og det er jo bare der du trenger det. ;)
 
Jeg søker råd om en oppskrift jeg går å tenker på. Denne skal bli til ca 28-30 liter.
Jeg har: 4 kilo spraymalt amber, 3 kilo flytende lys ekstrakt.
Jeg skal også ha i Crystallmalt.
Jeg har også veldig lyst til å prøve meg på mesking av basismalt til dette brygget. Per Inge har følgende basismalt. pils, münchener og palemalt. Jeg lurer på hva slag malt jeg bør bruke og hvor mange kilo. Når det gjelder mesking skal jeg varme vannet opp til 60-70 grader og pakke gryta godt inn i et teppe og la den stå en time? Eller kan de lønne seg å ha malten i  kaldt vann natta over som de gjorde i "gamledager"?

Her har jeg visst ikke vert helt edru da jeg skrev det. Det skal være 3 til 4 kilo spray malt + mesk. Ikke flytende ekstrakt. Den har jeg allerede brygget på  :eek:
 
Tilbake
Topp