Øl på boks

janbth

Norbrygg-medlem
Jeg var på Meny på Oslo City idag. Der observerte jeg to ting:

1. Nøgne Ø hadde gått over fra 0,5-liters glassflasker til 0,5-liters bokser.
2. Ægir hadde gått over fra 0,5-liters glassflasker til 0,33-liters bokser.

Jeg liker det ikke. Jeg forstår ikke helt hvorfor... Hva mener dere?
 
I tillegg er det mye lettere å eksportere til utlandet pga bedre holdbarhet og tåler mye mer i frakt m.m. Norge har blitt for lite med mange aktører og det er mye interesse for godt norsk øl i utlandet..

Liker boks meget godt jeg.

Easybrew
 
eneste minus er vel at når en heller så blir det satan mye turbulens og fare for tap av kullsyre. Hvordan er det med bunnfall? Er disse filtrert?
 
Lettere emballasje, kan stables mer kompakt, dermed mer miljøvennlig, en lastebil får med seg mer øl.

Det samme gjelder retur av aluminium fra butikkene, boksene blir presset sammen i panteautomaten og tar veldig lite plass i forhold til glassflasker.

Bokser har mange fordeler.
 
Drakk 3 bokser med Ægir i går og lurer på om de har glemt å tilsette skum?? Ølene var gode, men jeg savnet litt skum på toppen. Drakk også en boks Lucky Jack fra boks og den hadde en fin skumtopp, så vi kan utelukke glasset jeg brukte.
 
En eller annen podcast på the brewing network så snakket dom om det. Og i utgangspunktet er det riktig men det var vanskligere at få "flasket" ølet uten noe oksygen så i alle fall i US bruker mange mindre craft breweries ganske crappy canning lines som ikke er flinke på dette. Men regner med at NØ osv har top of the line ting :)
 
Bare for å kverulere litt: Jeg har lest at med den mest moderne tappeteknologien, som involverer vakum, får du mindre oksygen i flasker enn i bokser. Og den lufta som tross alt er igjen i boksene, har en mye større kontaktflate med ølet - som om du skulle lagret ølflaskene dine liggende.

På den annen side har visst målinger vist at det er færre ppm oksygen i ølet i bokser enn i flasker. Men hvilke målinger av hvilket øl pakket etter hvilke metoder?
 
Bokser veier også langt mindre enn flasker (spesielt panteflasker) og man får vel flere liter i hver trailer. Tror også det faktum at panteflaksene er på vei ut utgjør en faktor. Usikker på hvordan emballasjeavgiften er når man snakker om ikke-pantabare-flasker (Syklus-systemet).

(OT: Med tanke på frakt/logistikk og materialkostnader, så burde vel boksene være sekskantet... :p)
 
Miljøavgiften er 5,24kr per flaske/boks om jeg tolket det riktig. Hvis det returneres i høy nok grad går den tilbake til null så det er mye å spare på resirkulering både økonomisk og for miljøet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
En eller annen podcast på the brewing network så snakket dom om det. Og i utgangspunktet er det riktig men det var vanskligere at få "flasket" ølet uten noe oksygen så i alle fall i US bruker mange mindre craft breweries ganske crappy canning lines som ikke er flinke på dette. Men regner med at NØ osv har top of the line ting :)

Apropos "crappy canning lines"... <---- klikk for video

W8AVGcN.jpg
 
Det er sikkert mange gode argumenter for øl på boks, men jeg er redd for at vi ser begynnelsen på en trend der norske mikrobryggerier blir "industrialisert". Oppkjøp av mikrobryggerier av de store bryggeriene (f.eks. Nøgne Ø/Hansa) er litt av det samme. Men jeg håper jeg bare er paranoid.
 
Hvorfor er boks = industrialisert. Et av de beste ølene jeg har smakt blir laget av et bittelite bryggeri som har øl på boks. Spiteful IPA. Liquid gold.
 
Hvorfor er boks = industrialisert. Et av de beste ølene jeg har smakt blir laget av et bittelite bryggeri som har øl på boks. Spiteful IPA. Liquid gold.
Takk for øltips! Det fins selvfølgelig god øl på boks (og dårlig på flaske). Jeg setter ting på spissen, men man trenger en helt annen type utstyr for å tappe på boks. Flasking kan man gjøre på kjøkkenbenken.
 
Tilbake
Topp