Øl på flaske.

Hei.
Da er mitt mitt siste brygg kommet over på fat og neste tenkte jeg å starte på til uken.
Men så er det det, at nå er jeg tom for fat og tenkte å få litt erfaring med å få ølet over på flaske. ( kan jo ikke løpe rundt med ei teie med et svært ølfat i)
Jeg har prøvd å tappe øl fra fat og over på flaske (pet) men, for det første skummer det veldig og for det andre når jeg har fylt flaska, med mye søl, og om den da står til dagen etter, eller jeg har tatt med prøve til naboen samme dag ( prøvd dette flere ganger) så er det null futt. Har brukt en slik bunnfyller, men enten jeg bruker den eller tapper fra kran er resultatet det samme. Kunne jeg få noen råd om hva som er greieste måte? Jeg har flaske med co2.
 
Burde du ikke karbonisere på flaske da? Lag sukkerlake med ca 4g sukker pr liter øl. Enten bland med ølet gjennom en omstikking eller fordel sukkerlaken på flaskene.

EDIT: Så ikke at det dreide seg om fat->flaske :p
 
Hei!
Jeg er så heldig å ha kjølerom, slik at flasker og øl holder ca 4c, men likevel er det lite co2 i ølet når jeg fyller på flaske og kanskje litt i overkant med skum når jeg tapper meg et glass. Så på linken som behandler omtrent samme spørsmål og der nevnes Beergun. Er det veien å gå for en sikker flaskefylling? Jeg har null erfaring og aldri sett den i bruk, finnes noe på You Tube, men ikke noe om resultatet etterpå. Er dette det ultimate fyllingsredskap? Noen som vil skryte litt av dette produktet?
 
Jeg har hørt at den er veldig bra. Jeg må nok skaffe meg en selv å om en stund. Har lest på forumet her at man klarer å fylle 50 liter øl i flaske på ca 1 time.

Jeg har også sett på youtube at man kan lage en selv som funker bra for en billig penge.

Her er den billige varianten:  http://www.youtube.com/watch?v=CwIbFQcHYyo&NR=1&feature=fvwp
Her er den dyre:    http://www.youtube.com/watch?v=-32bYTrb_HU
 
Jeg synes det er enklest å flaske det med en gang, ikke gå via fat. Etter endt gjæring stikker jeg om til en gjæringsbøtte med oppkokt sukkerlake(jeg bruker 6 g pr liter), altså på 25 liter bruker jeg ca en liter vann og 150 gram vanlig sukker. Deretter tapper jeg det rett på flaskene med hevert og korker de. Så står de i romtemp i 10-14 dager før de settes kaldt. Funker bra, men selvfølgelig viktig med desinfisering av alt.
 
Lars Erik skrev:
Jeg synes det er enklest å flaske det med en gang, ikke gå via fat. Etter endt gjæring stikker jeg om til en gjæringsbøtte med oppkokt sukkerlake(jeg bruker 6 g pr liter), altså på 25 liter bruker jeg ca en liter vann og 150 gram vanlig sukker. Deretter tapper jeg det rett på flaskene med hevert og korker de. Så står de i romtemp i 10-14 dager før de settes kaldt. Funker bra, men selvfølgelig viktig med desinfisering av alt.
Hvordan fungerer det med 1 ltr vann, synes det hørtes mye ut? Bruker selv ikke mer enn hva som må til for å få en fornuftig konsistens på laken.
 
Stig A skrev:
Lars Erik skrev:
Jeg synes det er enklest å flaske det med en gang, ikke gå via fat. Etter endt gjæring stikker jeg om til en gjæringsbøtte med oppkokt sukkerlake(jeg bruker 6 g pr liter), altså på 25 liter bruker jeg ca en liter vann og 150 gram vanlig sukker. Deretter tapper jeg det rett på flaskene med hevert og korker de. Så står de i romtemp i 10-14 dager før de settes kaldt. Funker bra, men selvfølgelig viktig med desinfisering av alt.
Hvordan fungerer det med 1 ltr vann, synes det hørtes mye ut? Bruker selv ikke mer enn hva som må til for å få en fornuftig konsistens på laken.

Ja det var veldig ca, ett sted mellom 3 dl og 8 dl er vel mere korrekt, og som du sier så lenge konsistensen ikke blir for tykk er det greit.
 
Lars Erik skrev:
Ja det var veldig ca, ett sted mellom 3 dl og 8 dl er vel mere korrekt, og som du sier så lenge konsistensen ikke blir for tykk er det greit.

Jeg bruker stort sett 2,5 dl vann til 100-180 g sukker. Funker fint. (Men stort sett fyller jeg fra fat med mottrykksfyller nå...)
 
Gahr skrev:
Lars Erik skrev:
Ja det var veldig ca, ett sted mellom 3 dl og 8 dl er vel mere korrekt, og som du sier så lenge konsistensen ikke blir for tykk er det greit.

Jeg bruker stort sett 2,5 dl vann til 100-180 g sukker. Funker fint. (Men stort sett fyller jeg fra fat med mottrykksfyller nå...)

Bruker du beergun, eller har du mekka noe annet?, tenker å fylle noen flasker fra fat snart, men må uansett vente på co2 regulator da..
 
Tilbake
Topp