Øl til temafest (Lord of the rings)

PAA

Hei.

En god kammerat av meg har spurte meg om jeg kunne brygge øl til tema festen hans.
Tema på festen er ringenes herre (dvs. ikke Ringnes bryggeri men Lord of the rings  ;) )

Men hva slags øl passer til temaet?
Kanskje en lett hveteøl for alvene, en stout til dvergene eller en Ale til menneskene.

>:D One beer to rule them all...  >:D

Noen som har tips til type øl og eventuelt forslag til oppskrift?

Neste problem blir hva man har på seg til en slik fest, men det problemet får jeg finne løsningen på et annet sted.

My precious  :beersmiley:

i senen før moria sier Gimli noe om dvergenes gjestfrihet. Her beskrives malt øl og meat on the bone. Grillet svinekjøtt på beinet og mørkt overgjæret ale, en engelsk mild fra tiden før den ble alkoholsvak dvs 5-6% eller en svak old ale som i grunnen er samme ølet. Engelsk gjær.

mvh

Bårdd

Kanskje en lett hveteøl for alvene, en stout til dvergene eller en Ale til menneskene.

Brygg en Imperial Wheat Stout to rule them all!  >:D

Hei,
Her er en analyse av hvordan et øl ville ha vært i Ringenes herre.
De foreslår også en oppskrift med Pale malt, amber malt, og røykmalt. Ingen humle, kun brennesle og salvie(evt røsslyng)
Dette vil gi en maltrik øl med krydret og røkt smak.

http://www.maxbeer.org/eng/lord-rings-beer.htm
Barliman's Best
makes 20 litres - OG 1070

Pale Malt 2,5 Kg
Amber Malt 1,5 Kg
Rauchmalz 2,5 Kg

Nettle tops 1 Kg*
Sage 50 gr

Yeast Top Fermenting

*original recipe was 2,5 Kg
Preparation
Infusion at about 67C until conversion
Boiling of wort: 60 min
Last 15 min: add sage (and nettles, if not already used)

Note:; for the possible use of heather (as an addition or as a substitute of nettle) check here

Takk for mange gode forslag, er imponert over mange som har svart  :amen:
Tror jeg går for en hveteøl (fra tåkefjellene) og en skikkelig mørk stout.
Mest fordi det er noe jeg har hatt lyst til å lage en stund.

Men jeg har ikke handlet ingrediensen enda så fortsatt mulig jeg ombestemmer meg.
Runeaasp sitt forslag uten humle virker spennende, må prøve det en gang  :saadoevt:
Barley whine står fortsatt på lista over øl som må smakes på, venter med å prøve å brygge det til jeg vet hvordan det skal smake.

Tilbake
Topp