Ølbrygging og Norbrygg på Forbrukerinspektørene

Fikk nettopp en epost fra vår man i felten, Per Øyvind Arnesen, som hjalp Christian å brygge ølet: han hadde sett igjennom programmet og ga tommelen opp. De skal også dukke opp en nyhetssak på nrk.no i løpet av dagen, så følg med!
 
Her er opptaket av det, for de som ikke fikk sett det direkte.

EDIT: Så nå at linken også ligger i artikkelen fra olportalen.no
 
Mats Ø. skrev:
Jeg er på måte ingen ekspert, men vernebriller og hansker ved håndtering av starsan? :p

Nå må du ikke ta fra oss gleden med det ekstreme adrenalinkicket det er å blande starsan uten vernebriller og kjemisk beskyttelsesdrakt!  ;D
 
Mats Ø. skrev:
Jeg er på måte ingen ekspert, men vernebriller og hansker ved håndtering av starsan? :p
Tipper NRK ikke vil ha skylda for at noen ved et uhell får fosforsyre i øya om de av gudene vet hvilken grunn skulle stå og kikke rett oppi åpningen i det man presser for å fylle målebegeret, he he
 
Jeg synes at det er litt synd at det ikke ble maltbrygging/all grain i innslaget. Slik jeg ser det lider hjemmebrygging enda litt av at folk tror at det handler om en hermetikkboks med sirup, en glassballon, gjæring på badet og et, forhåpentligvis, drikkbart resultat.
 
Bjarte H skrev:
Jeg synes at det er litt synd at det ikke ble maltbrygging/all grain i innslaget. Slik jeg ser det lider hjemmebrygging enda litt av at folk tror at det handler om en hermetikkboks med sirup, en glassballon, gjæring på badet og et, forhåpentligvis, drikkende resultat.
+1. Tanken var vel kanskje at det skulle fremstilles enklest mulig, for massenes skyld. Det er tross alt produsentene som styrer, ikke Christian. :-D
 
Enkelt, men på hvilken bekostning?  Det kan være at produsentene styrte det litt i den retningen, men siden de henvendte seg til ekspertisen (en representant av oss) så vil jeg egentlig tro at de var åpne for maltbrygging også. Og det er vel det som representerer flertallet, og ikke minst de som deltar i NM?
 
Når vi først er inne på det med Star San
Jeg bruker en 600 -700 ml sprayflaske som jeg måler opp 1/4 oz(7,5 ml) Star San blaning i, rett fra flaska, for enkelhets skyld
Blander det ikke ut i no større beholder og det blir da vanskelig å dosere no mindre

Vet at dette blir sterkere enn foreskrevet, 1 oz(30 ml) per 5 gallon(19 liter)
6 -7 ganger sterkere blir det

Måten jeg bruker det på er å spraye gjæringskar, lar stå et par minutter før jeg skyller godt med vann og tilsetter vørter
og på samme måte med desifisering av flasker før tapping
Skulle vel funke greit det, burde vel ikke være noen betenkeligheter med at den blir noe sterkere?
 
Ja, vet det, men siden jeg ikke blander helt riktig så liker jeg å være på den sikre siden
Ville gjort det uansett, liker bare ikke tanken på å ha det i øllet mitt
 
loebrygg skrev:
Måten jeg bruker det på er å spraye gjæringskar, lar stå et par minutter før jeg skyller godt med vann og tilsetter vørter
og på samme måte med desifisering av flasker før tapping
Skulle vel funke greit det, burde vel ikke være noen betenkeligheter med at den blir noe sterkere?

Skjønner ikke helt dette..... du desinfiserer for så å utsette kar/flasker for infeksjonsfare igjen?
Nå går det sikkert som regel bra med rent vann, men......

Edit: En ting jeg liker dårligere enn litt starsan i vørteren, er muligheten for infeksjon og en bortkastet bryggedag....
 
Bjarte H skrev:
Enkelt, men på hvilken bekostning?  Det kan være at produsentene styrte det litt i den retningen, men siden de henvendte seg til ekspertisen (en representant av oss) så vil jeg egentlig tro at de var åpne for maltbrygging også. Og det er vel det som representerer flertallet, og ikke minst de som deltar i NM?

NRK hadde ganske klare oppfatninger om hvordan programmet burde være, og valget av bryggemetode ble valgt for å passe inn i hva som var mulig med den tida som var tilgjengelig og deres ønske om å presentere noe som var foholdsvis enkelt å gjennomføre.

Jeg er, for så vidt, også av den oppfatninga at ekstraktbrygging fortjener med anerkjennelse enn en metode for å skaffe seg raskt og billig øl. For den som ikke ønsker å investere i utstyr er det en fin måte å komme igang på, og kontrollere humletilsetninger, gjæring og renhold. I mange øltyper er det de viktigste prosessene. (Og chilli-tilsetninger i chilli-ale, da)
 
Bjarte H skrev:
Jeg synes at det er litt synd at det ikke ble maltbrygging/all grain i innslaget. Slik jeg ser det lider hjemmebrygging enda litt av at folk tror at det handler om en hermetikkboks med sirup, en glassballon, gjæring på badet og et, forhåpentligvis, drikkbart resultat.

Jeg kan ikke helt si jeg synes det er så problematisk. Det er jo ingen garanti for at du brygger godt øl selv om du gjør det all-grain, like lite som at du vinner bocuse d'or fordi du har sett Hellstrøm lage mat.

Det viktigste må jo være å rekruttere folk til å brygge, og så kan jo vi som er på forumet og andre steder hjelpe dem med å få til et godt resultat. Jeg vil tro flere rekrutteres om det ser "enkelt" ut å brygge. Dessuten viser jo innslaget bruk av ekstrakt og ikke ølsett, og det hender selv jeg lager øl fra ekstrakt hvis jeg vil korte ned bryggedagen litt. Jeg har sågar deltatt i NM (flaske) med et øl 50% basert på ekstakt, og det gjorde det ikke så verst.

Samtidig sier jo Gustav i tv-programmet at han ikke finner noen direkte feil ved ølet, så det må da være et bevis på at du kan lage noe greit med enkle midler. Så kan man jo naturligvis diskutere om det er et veldig godt eller veldig interessant øl.

Personlig prøver jeg å bedre ryktet til hjemmebryggere ved å bare servere øl jeg synes jeg kan stå inne for, og så får de helt eller delvis mislykkede være for sluket eller spesielle anledninger (les: (u)smakstesting). Men her kan jo andre ha helt andre innfallsvinkler - gi bort det som ble feilslått, eller alt handler om å bli full fortest mulig.

Det er ikke noe vi som brenner for godt øl kan gjøre noe (særlig) med uansett..
 
Torleif H skrev:
Samtidig sier jo Gustav i tv-programmet at han ikke finner noen direkte feil ved ølet, så det må da være et bevis på at du kan lage noe greit med enkle midler. Så kan man jo naturligvis diskutere om det er et veldig godt eller veldig interessant øl.

Det er mye rart øl på PF. Jeg synes faktisk at denne fortjente plassen blant øvre halvdel. Om det skulle vært 20. plass, 15. plass eller 21. plass, kan sikkert diskuteres. Det var, i hvert fall, et øl der chilli var mer dominerende enn maltbasen og som neppe ville blitt bedre om det var brygget med all grain.
 
Her er det snakk om oppfatningen folk får av bryggemåten, og ikke kvaliteten som sådan. Vi har vel alle hørt "å, så du brygger selv ja. Med malt fra sånn hermetikkboks eller? Blir det egentlig noe godt da?" og sett hvor mye mer interessert folk blir når man sier "nei, jeg starter med malt fra en striesekk, og så mesker jeg den før den kokes sammen med humle osv."
 
Hva er poenget med å rekruttere flest mulig hjemmebryggere? Personlig blir jeg litt trist nå jeg snakker med noen om brygging og det glimter i øynene på dem nå dem får vite literprisen, men er ikke så interessert i prosess og kvalitet.
Det er dem med passion vi trenger, ikke nødvendigvis et høyt antall medlemmer. Beklager avsporing.

--
 
Tilbake
Topp