Ølbrygging i beste sendetid på NRK
I kveld kl. 19:45 på NRK1
http://olportalen.no/2014/03/05/forbrukerinspektorene-brygger-ol/
I kveld kl. 19:45 på NRK1
http://olportalen.no/2014/03/05/forbrukerinspektorene-brygger-ol/
Mats Ø. skrev:Jeg er på måte ingen ekspert, men vernebriller og hansker ved håndtering av starsan?
Tipper NRK ikke vil ha skylda for at noen ved et uhell får fosforsyre i øya om de av gudene vet hvilken grunn skulle stå og kikke rett oppi åpningen i det man presser for å fylle målebegeret, he heMats Ø. skrev:Jeg er på måte ingen ekspert, men vernebriller og hansker ved håndtering av starsan?
+1. Tanken var vel kanskje at det skulle fremstilles enklest mulig, for massenes skyld. Det er tross alt produsentene som styrer, ikke Christian. :-DBjarte H skrev:Jeg synes at det er litt synd at det ikke ble maltbrygging/all grain i innslaget. Slik jeg ser det lider hjemmebrygging enda litt av at folk tror at det handler om en hermetikkboks med sirup, en glassballon, gjæring på badet og et, forhåpentligvis, drikkende resultat.
loebrygg skrev:Måten jeg bruker det på er å spraye gjæringskar, lar stå et par minutter før jeg skyller godt med vann og tilsetter vørter
og på samme måte med desifisering av flasker før tapping
Skulle vel funke greit det, burde vel ikke være noen betenkeligheter med at den blir noe sterkere?
Bjarte H skrev:Enkelt, men på hvilken bekostning? Det kan være at produsentene styrte det litt i den retningen, men siden de henvendte seg til ekspertisen (en representant av oss) så vil jeg egentlig tro at de var åpne for maltbrygging også. Og det er vel det som representerer flertallet, og ikke minst de som deltar i NM?
Bjarte H skrev:Jeg synes at det er litt synd at det ikke ble maltbrygging/all grain i innslaget. Slik jeg ser det lider hjemmebrygging enda litt av at folk tror at det handler om en hermetikkboks med sirup, en glassballon, gjæring på badet og et, forhåpentligvis, drikkbart resultat.
Torleif H skrev:Samtidig sier jo Gustav i tv-programmet at han ikke finner noen direkte feil ved ølet, så det må da være et bevis på at du kan lage noe greit med enkle midler. Så kan man jo naturligvis diskutere om det er et veldig godt eller veldig interessant øl.