Old ale med brett?

Finn Berger

Moderator
Jeg fikk med meg ei pakke med Imperials W15 Suburban Brett etter siste besøk på Strømmen Hjemmebrygg. Så nå funderer jeg på å gjøre noe jeg har fundert på ei stund, nemlig å kjørie old ale-oppskrifta mi med brett oppi. Brettanomyces betyr jo "britisk gjær", så hvorfor skal man bare bruke brett i belgiske øl?

Noen som har erfaringer med brett i britiske øl?
 
Jeg fikk med meg ei pakke med Imperials W15 Suburban Brett etter siste besøk på Strømmen Hjemmebrygg. Så nå funderer jeg på å gjøre noe jeg har fundert på ei stund, nemlig å kjørie old ale-oppskrifta mi med brett oppi. Brettanomyces betyr jo "britisk gjær", så hvorfor skal man bare bruke brett i belgiske øl?

Noen som har erfaringer med brett i britiske øl?
Ingen erfaring, men jeg har trua!
 
Jeg og. Ser for meg at det er god plass til den dimensjonen i smaksspekteret til en del engelsk øl.

Jeg omgås med tanken på å brygge en barleywine med brett, også.
Sitter akkurat med en karboneringstest av en bitter som fort kunne tålt et touch av brett. Vel, den kunne egentlig tålt et touch av det meste, for den er så skrekkelig ryddig. Husker du han gutten i klassen? Han med den vannkjemmede sideskillen? Han med tellekant på gymtøyet? Han som alltid hadde gjort alle leksene og kunne svaret på alt, forutsatt at det ikke krevde fantasi eller nytenkning?

Vel, jeg har ham på fat og flaske nå.
 
Sitter akkurat med en karboneringstest av en bitter som fort kunne tålt et touch av brett. Vel, den kunne egentlig tålt et touch av det meste, for den er så skrekkelig ryddig. Husker du han gutten i klassen? Han med den vannkjemmede sideskillen? Han med tellekant på gymtøyet? Han som alltid hadde gjort alle leksene og kunne svaret på alt, forutsatt at det ikke krevde fantasi eller nytenkning?

Vel, jeg har ham på fat og flaske nå.

Akkurat! Det var noe sånt - om ikke akkurat like elegant formet;) - som gikk gjennom hodet mitt da jeg sammenlignet ald ale'n min med forbildet, Fuller's 1845. Da lurte jeg faktisk litt på om de kunne ha smuglet inn brett i det ølet, men det har de jo ikke.

Nå har jeg aldri brukt brett, så jeg lurer jo litt på om noen har gode råd å komme med:). Men jeg finner vel noe i Farmhouse Ales eller Brew like a monk, kanskje?
 
Akkurat! Det var noe sånt - om ikke akkurat like elegant formet;) - som gikk gjennom hodet mitt da jeg sammenlignet ald ale'n min med forbildet, Fuller's 1845. Da lurte jeg faktisk litt på om de kunne ha smuglet inn brett i det ølet, men det har de jo ikke.

Nå har jeg aldri brukt brett, så jeg lurer jo litt på om noen har gode råd å komme med:). Men jeg finner vel noe i Farmhouse Ales eller Brew like a monk, kanskje?
Kan ikke huske noe relevant i BLAM, og jeg har lest den et par ganger. Farmhouse ales har jeg ikke lest.
 
Sitter akkurat med en karboneringstest av en bitter som fort kunne tålt et touch av brett. Vel, den kunne egentlig tålt et touch av det meste, for den er så skrekkelig ryddig. Husker du han gutten i klassen? Han med den vannkjemmede sideskillen? Han med tellekant på gymtøyet? Han som alltid hadde gjort alle leksene og kunne svaret på alt, forutsatt at det ikke krevde fantasi eller nytenkning?

Vel, jeg har ham på fat og flaske nå.

Shut up about Barclay Perkins: Brettanomyces and Pale Ale
 
Se der, ja. Så er det ihvertfall historisk korrekt. Minst like interessant er at jeg tror det kan være godt.

Nemlig. En dose eikeflis vil antakelig gjøre seg også. Så langt har jeg bare brukt det i kellerbier, men det gir helt klart en smak som jeg tror vil kle trad engelsk/britisk øl sammen med brett.

Men det kjennes litt utrygt å gi seg inn i dette; nesten som å begynne å brygge på nytt. Jeg er helt blank. Og dessuten er det jo snakk om langsiktig brygging, noe som krever en moden personlighet med evne til å utsette behovstilfredsstillelsen:p.

(Jeg har en pose Sour Batch Kids fra Imperial, også. Prosjektet med den er å brygge rødt flamsk, type Rodenbach. Å få til noe sånt ville være fantastisk. Men det får bli tema for en annen tråd.)

edit: Jeg er en idiot. Det ligger jo stoff om surøl i artikkelsamlingen. Per Buers artikkel!
 
Jeg har 21 liter Old Ale med brett stående. Den ble brygget 06.02.18 og gjæret med Wyeast 1968, så tappet på PET med 19g eiketerninger og WLP645 Brettanomyces Claussenii. Det er noen måneder siden jeg har smakt på den, men sist jeg smakte var den ikke så behagelig. Alkoholsk og skarp bitterhet har jeg notert i loggen. Det er mye aroma av brett, men lite i smak, heller ikke mye smak av eik. Var veldig forsiktig med mengden eiketerninger pga at jeg har ødelakt en batch tidligere med overdreven bruk.
Sist jeg sjekket var SG den samme som før tilsetting av brett. Planen var å lagre denne ett år før tapping, så det nærmer seg nå, håper den er bedre enn sist jeg smakte.
 
Jeg har 21 liter Old Ale med brett stående. Den ble brygget 06.02.18 og gjæret med Wyeast 1968, så tappet på PET med 19g eiketerninger og WLP645 Brettanomyces Claussenii. Det er noen måneder siden jeg har smakt på den, men sist jeg smakte var den ikke så behagelig. Alkoholsk og skarp bitterhet har jeg notert i loggen. Det er mye aroma av brett, men lite i smak, heller ikke mye smak av eik. Var veldig forsiktig med mengden eiketerninger pga at jeg har ødelakt en batch tidligere med overdreven bruk.
Sist jeg sjekket var SG den samme som før tilsetting av brett. Planen var å lagre denne ett år før tapping, så det nærmer seg nå, håper den er bedre enn sist jeg smakte.

Alkoholsk høres jo ikke så bra ut, men kan det ha skjedd under primærgjæringen med 1968? Ellers er det vel sånn at disse ølene ikke er gode underveis i prosessen, sånn at du kan ha godt håp om at bretten har omdannet usmaker til godsmak nå?
 
Alkoholsk høres jo ikke så bra ut, men kan det ha skjedd under primærgjæringen med 1968? Ellers er det vel sånn at disse ølene ikke er gode underveis i prosessen, sånn at du kan ha godt håp om at bretten har omdannet usmaker til godsmak nå?
Tja, det er mulig det kommer fra primærgjæringen, men nå skal det jo nevnes at halvparten av denne batchen, som ikke ble tilsatt brett, fikk 1. plass i Juleølkonkuransen kategori juleøl uten tilsetninger. Så det burde jo være ett godt utgangspunkt. Skal få tappet en ny smaksprøve i løpet av neste uke.
 
Uten å være planlagt, endte jeg opp med å ettergjære en old ale med wlp 650.
Den brukte ca 1 måned å ta ølet fra 1.030 til 1.017.
Jeg tok ikke sjansen på vanlige flasker, så det ble keg [emoji4]
Gav en deilig brett karakter - lykke til [emoji16]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sitter akkurat med en karboneringstest av en bitter som fort kunne tålt et touch av brett. Vel, den kunne egentlig tålt et touch av det meste, for den er så skrekkelig ryddig. Husker du han gutten i klassen? Han med den vannkjemmede sideskillen? Han med tellekant på gymtøyet? Han som alltid hadde gjort alle leksene og kunne svaret på alt, forutsatt at det ikke krevde fantasi eller nytenkning?

Vel, jeg har ham på fat og flaske nå.
Ja da har du to muligheter. Sende den til en av Norbryggs flaskekonkurranser og få førsteprisen for mest typeriktige øl.
Eller lage noe interessant!
 
Sist redigert:
Nei. Er det lov da? Jeg tenkte mest på brygget ditt Finn☺️

Det er i alle fall dypt uetisk - og kanskje et brudd på åndsverksloven:). (Øl er vel åndsverk, vel?)

Nei, jeg ville bare opponere mot det man - om man er litt vrang;);) - kunne lese mellom linjene i det du skrev, nemlig at det er en motsetning mellom å brygge typeriktig øl og å brygge interessant øl.

Jeg er forresten ikke sikker på at brett ville diskvalifisere et øl som old ale. Det kunne det jo være greit å finne ut.
 
Da har du egentlig lest litt riktig mellom linjene. Jeg mener at det å brygge et typeriktig øl er ensbetydende med at vi har å gjøre med en brygger som kjenner sitt fag. Men det er ikke det jeg forbinder med et interessant øl. Mao mener jeg at Norbrygg deler ut karakterer til bryggeren. Ikke til ølet!
 
Da har du egentlig lest litt riktig mellom linjene. Jeg mener at det å brygge et typeriktig øl er ensbetydende med at vi har å gjøre med en brygger som kjenner sitt fag. Men det er ikke det jeg forbinder med et interessant øl. Mao mener jeg at Norbrygg deler ut karakterer til bryggeren. Ikke til ølet!

Jeg er ikke dommer, men du har jo rett at i ølet vurderes i forhold til typeriktighet. Jeg kunne godt tenke meg å høre hva en dommer har å si om dette.
 
Jeg er ikke dommer, men du har jo rett at i ølet vurderes i forhold til typeriktighet. Jeg kunne godt tenke meg å høre hva en dommer har å si om dette.

Nå har ikke jeg allverdens erfaring som dommer, men jeg mener at en subtil brettkarakter bør være helt innafor på en old ale - kanskje jeg skulle sende inn min øl til kommende NM? [emoji849]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp