øldommereksamen

johanj

Norbrygg-medlem
Det ryktes om at neste sjanse for å ta øldommer-eksamen blir i januar 2015. Før den tid bør vi ta stilling til om det skal gjennomføres et nytt dommerkurs, et rent usmak-kurs og/eller noen repetisjonsøvelser fra sist kurs. Kom gjerne med innspill og forslag!

Det legges opp til at Bodø kan dømme en ølklasse til NM også våren 2015, gitt at vi har nok dommere tilgjengelige.
 
Å slenge seg med er vel og bra. Men når vi hadde eksamen må det sies å være vel mange som ikke møtte opp. Formålet med dette er i stor grad å få folk til å kvalifisere seg som øldommere, slik at vi kan påta oss dømming og ha konkurranser lokalt. Da er vi avhengig av at folk bruker tid på å lese teori, kvalifisere seg og møte på eksamen. Det ligger jo derfor også et visst potensial i forhold til å arrangere ny eksamen!
 
Er det greit å spørre om litt utdypning av dette? Hva det går ut på, hvor lang tid (timer) som beregnes/antas på kurs/forberedelser til eksamen, hva det koster og hvor man må reise.
 
Kurset gjennomføres på to dager i en helg. Det ble gjennomført på Inndyr sist, og så hadde vi eksamen (1 time) i Bodø. Det koster ingen ting for deltakerne, Norbrygg dekker kostnadene. Men det er klart at man må lese og forberede seg en del for å bestå eksamen. Men det er på ingen måte uoverkommelig, men det må litt innsats til.
 
Takk for svar! Er det noe i veien for å ta til med å studere emnet selv om man ikke er sikker på at selve kurset/eksamen kan gjennomføres, f.eks grunnet jobb e.l.?
 
Det er slett ingen ting i veien for det, tvert imot. Det er en god ide.
Skal høre med Johan om han har mer kursmateriell, eller om vi må kopiere opp!
 
Virker som det er flere som er interessert i dette materialet (meg selv inkludert). Finnes det digitalt, så kan det vel postes et sted her på siten? Eller er det ikke digitalisert ennu..?
 
Her er det slik det ser ut for øyeblikket. Justeringer pågår etter det jeg forstår!
 

Vedlegg

  • Dommerkurs.zip
    786,2 KB · Sett: 91
Vel, jeg har i alle fall kommet igjennom det største dokumentet (instruksene), og synes det virker utelukkende logisk og forståelig. For min del blir det eventuelt å opparbeide seg erfaring og referanser til typedefinisjoner (hovedtrekk) og dertil referanseøl. En del har man jo vært innom, men det gjenstår så mye spennende. Jeg har akkurat begynt å prøve surøl, noe jeg absolutt liker, selv om det er veldig ukjent ennå.
 
Med fare for dobbelpostinger så legger jeg ut tidspunkt for neste eksamen her:

Tid: 26. februar 2015, kl 18:00
Sted: Kunnskapsparken Bodø, Sjøgata 15 (4.etg), Bodø

Lykke til!
 
Vi tenkte vi skulle prøve å få oversikt over hvor mange/hvem som har planer om å forsøke seg på ny eksamen. Det er bare de som har gått kurset som kan gå opp til eksamen. Ber om at de gir tilbakemelding! (enten i pm eller i denne tråden).
 
Tilbake
Topp