Ølens tidsklemme.

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Mine første brygg ble drukket opp før karboneringstiden egentlig var over... noe som var helt greit siden tanken på at det var eget øl var viktigere enn selve smaken...
Men hvor lenge pleier den jevne brygger å vente på en standard pale ale før man anser den som "drikkeklar"/ferdig?
 
Hei!
For min del ser det slik ut: 2 uker gjæring, 2 uker flaskekarbonering, 1 uke kaldlagring. Da er det som regel nam!  :biersmile:
 
Hos meg går det litt kjappere, hvertfall for de lettere typene som pale ale; 2 uker gjæring, 1 uke flaskekarbonering, så åpnes korken igjen for nytelse. :)
 
Brygg oftere! Da kommer du aldri i tidsklemma. Hvis du kommer til det stadiet... er det alltid tilgjengelig drikkeklar leskedrikk. Å være på forskudd har aldri straffa meg :biersmile:
 
En Pale Ale kan fint være ferdig gjæret på en uke. Har du fat kan man force-karbonere på et par dager og ha en grei pale. Bedre med lengre tid, men fra brygging til drikking kan man fint komme ned på 10ish dager på en pale ale.
 
Har alltid en pale ale på fat i kegatoren og en på fat som venter på ledig plass i kegatoren. Så når ølet i kegatoren er tomt bytter jeg fat og brygger en ny pale ale. Dermed går det aldri tomt...
 
Viktste skrev:
Har alltid en pale ale på fat i kegatoren og en på fat som venter på ledig plass i kegatoren. Så når ølet i kegatoren er tomt bytter jeg fat og brygger en ny pale ale. Dermed går det aldri tomt...

Hah! Det er kun dersom det tar lengre tid å tømme to fate pale ale, enn å lage en ny batch. Går det tre fat på en kveld kan det gå ille! :D
 
He he... Går det tre fat på en kveld hos meg så går det ille på flere måter  :laugh:
 
Tilbake
Topp